logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Ministerul Afacerilor Interne

Discursul susţinut de Cătălin Predoiu, ministru al Afacerilor Interne, în cadrul audierii din Comisia pentru apărare şi ordine publică a Parlamentului României

Doamnă preşedinte de Comisie,
Domnule preşedinte,
Doamnelor şi domnilor colegi parlamentari,

În prealabil, aş dori să precizez că voi răspunde întrebărilor dumneavoastră, chiar dacă o să depăşim puţin timpul de expunere. În acelaşi timp, vă adresez rugămintea să mi se permită să prezint un punct de vedere pe care, tot din respect pentru dumneavoastră, l-am pregătit, legat nu numai de bilanţul recent al ministerului, cât şi de anumite provocări pe care noi, la Ministerul de Interne, le vedem pentru perioada următoare.
(...)

Sunt realmente onorat să fiu aici pentru aceste de audieri.

Primul lucru pe care doresc să-l spun este că sunt deplin conştient nu numai de această onoare, ci şi de responsabilitatea pe care o implică această funcţie.

Doresc, de asemenea, să mulţumesc pentru sprijinul parlamentar pe care Parlamentul şi mulţi dintre dumneavoastră l-aţi acordat Ministerului Afacerilor Interne în legislatura trecută.

În al treilea rând, doresc să mulţumesc cadrelor MAI şi să-i felicit pe toţi colegii cu care am interacţionat în mandatul precedent de ministru, le sunt recunoscător. Fără muncă şi competenţa lor profesională, fără dedicarea şi patriotismul lor, niciun rezultat nu ar fi fost posibil.

Doamnelor şi domnilor colegi,

Obiectivul meu astăzi, la aceste audieri, este să vă ofer o viziune asupra prezentului şi viitorului, pe care, pe baza programului de guvernare, să o pun în aplicare la Ministerul Afacerilor Interne. De altfel, e imposibil să pot cuprinde în detaliu un bilanţ şi un program al MAI pentru următorii 4 ani, în minutele aflate la dispoziţie.

Dincolo de aceste constrângeri, cred că esenţialul contează. Din perspectiva ordinii şi siguranţei publice, aceste audieri se desfăşoară la graniţa dintre două epoci, după părerea mea, care au marcat lumea în care trăim şi o vor mânca în continuare. Suntem la confluenţa dintr-o epocă a siguranţe şi liniştii relative şi o epocă a provocărilor şi insecurităţii.

Provocările pe zona de trafic de droguri, trafic de persoane, migraţie ilegală, siguranţă cibernetică, discurs bazat pe ură şi situaţii de urgenţă sunt fără precedent, numeric complexe şi se manifestă uneori simultan. Această nouă realitate dictează şi priorităţile în anii care vin. Ministerul Afacerilor Interne a anticipat aceste evoluţii şi priorităţile din mandatul trecut s-au axat pe provocările enunţate. Principalele obiective ale mandatului precedent au fost Schengen, migraţia ilegală, lupta cu drogurile, traficul de persoane şi crima organizată. După cum se ştie, obiectivul Schengen a fost atins din doi paşi. Fiecare etapă a avut provocări şi caracteristici diferite din punct de vedere diplomatic.

Punctul comun însă a fost performanţa în reducerea migraţiei ilegale. În ultimele 18 luni am redus migraţia ilegală cu aproximativ 80%, de aceea, din fericire, această provocare imensă în statele din vestul Europei nu există la noi ca preocupare pe agenda publică. Suntem în prezent o ţară sigură sub aspectul migraţiei ilegale. Am instructat structurile Ministerul Afacerilor Interne în ridicarea luptei cu drogurile la un alt nivel, am alocat resurse financiare, peste 100 de milioane de euro pentru foaia de parcurs antidrog a Uniunii Europene, am alocat sute de noi posturi pentru structurile antidrog, am instruit special 70.000 de persoane din structurile Ministerul Afacerilor Interne care au participat la misiuni specifice în zone sau medii cu risc, în special antidrog, am lansat campanii de prevenţie.

Agenţia Naţională Antidrog a făcut aproximativ 10.000 de activităţi informativ-preventive, desfăşurate în mediul preuniversitar, cu 320.000 de beneficiari. Programul de siguranţă şcolară, în care am cooptat alte şapte ministere, a fost o altă iniţiativă a ministerului. De asemenea, am efectuat achiziţii extinse pentru echiparea structurilor antidrog şi nu numai.

Poliţia Română a lansat 1260 de acţiuni operative antidrog, în care 500 de acţiuni de mare amploare, în care au fost cercetate peste 5000 de persoane şi destructurate 71 de grupuri mari de crimă organizată, axate pe droguri, cu 440 de dealeri şi mari dealeri. Confiscate, peste aproximativ 2.000 kg de droguri de risc şi mare risc, 2.800.000 comprimate, peste 9 tone de masă vegetală verde, peste 7 tone de substanţe interzise dopante, 16 tone de pulpă de fructe îmbibată de cocaină. De asemenea, pentru siguranţa rutieră asociată traficului de droguri, am lansat la două săptămâni de la preluarea mandatului, operaţiunea Blocada, care numai pe zona antidrog a însemnat în acest mandat, 129.495 de acţiuni desfăşurate, filtre, controale, teste, altele asemeni.

Zilnic, Ministerul Afacerilor Interne a avut în stradă, în medie, 27.000 de oameni în acţiune pentru siguranţa cetăţeanului. Este doar un extras de bilanţ. Consider aceste rezultate doar un bun început.

Doamnelor şi domnilor,
Vom avea o continuitate în priorităţi, lupta cu drogurile, migraţia iregulară şi traficul de persoane, siguranţa străzii, siguranţa rutieră, lupta cu crima organizată, placa turnantă a infracţiunilor grave, cyber-criminalitatea, ura şi violenţa propagată online, creşterea capacităţii de intervenţie în situaţii de urgenţă. Ministerul Afacerilor Interne va continua războiul contra drogurilor. Războiul contra drogurilor trebuie să devină însă unul naţional.

România trebuie să lanseze războiul naţional contra drogurilor şi a grupurilor de traficanţi de droguri, a grupurilor de interlopi, continuând eforturile deja iniţiate de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, prin Hotărârea S187 din 12/ 10/ 2023. Acest război trebuie continuat pe linia de combatere, dar trebuie dezvoltat mai sistemic şi cuprinzător pe linia de prevenţie şi educaţie, ca şi pe linia de recuperare şi îngrijire a victimelor traficului de droguri, pentru a le ajuta să îşi recupereze viaţa. Valabil şi pentru traficul de persoane. În partea de recuperare, Ministerul Sănătăţii are atribuţii şi responsabilităţi, după cum în partea de prevenţie un rolîl va avea Ministerul Educaţiei.

Parteneriatul cu societatea civilă şi familia va avea un rol crucial în educaţia tinerilor, la fel implicarea ANCOM în ceea ce priveşte violenţa în mediul online.

Doamnelor şi domnilor,

Cum spuneam, România nu mai are probleme de migraţie iregulară. Ca să păstrăm această situaţie, trebuie să facem însă două lucruri în viitor, să dezvoltăm capacitatea Ministerului Afacerilor Interne de a opri orice fluxuri migratorii iregulare, care cu siguranţă se vor manifesta după intrarea noastră în Schengen şi al doilea, să elaborăm o politică naţională privind migraţia.

Primul ţine exclusiv de MAI, dar al doilea, politica privind migraţia ţin de Guvern şi Parlament. Economia românească are nevoie de forţă de muncă. Unele evaluări vorbesc de un deficit între 1 şi 3 milioane de cadre din toate domeniile. Prin urmare, trebuie să decidem la nivel de Guvern şi Parlament, prin legi şi decizii administrative, de unde aducem aceşti oameni, în ce condiţii de siguranţă, ce regim juridic le construim, cum ne asigurăm că, pe lângă aportul în economie, nu importăm şi probleme de siguranţă publică şi naţională, cum s-a întâmplat în alte state.

România are câteva parteneriate strategice, între care cu Turcia şi Coreea de Sud. Poate că acestea sunt ţările cu care trebuie să discutăm în primul rând. Putem adăuga şi altele pe listă. În orice caz, în opinia subsemnatului, trebuie să ne organizăm rapid pentru a preveni o eventuală scăpare din mâna a fenomenului şi a ne confrunta cu probleme de integrare socială, culturală şi securitară cu care alte ţări occidentale se confruntă. Avem deja în ţară o dezvoltare importantă a minorităţii ucrainene. Astfel de dezvoltări, precum şi apariţia de noi minorităţi economice şi culturale sunt iminente în contextul de deficit de forţă de muncă. Contingentele de muncitori autorizaţi de Ministerul Muncii vor creşte an de an sub presiunea nevoilor mediului de afaceri. Este important să facem coerent şi strategic această creştere, inclusiv din punct de vedere securitar.

Aş dori să vă spun că aceste preocupări se întâlnesc în toate statele europene. Am discutat mult cu miniştrii maghiar, austriac şi bulgar pe această temă.

Doamnelor şi domnilor,

Am văzut cu toţi în ultimii ani tragediile provocate de fenomene naturale incontrolabile, de la incendiile periodice şi regulate din Grecia, Italia, Franţa şi până la dezastrul de la Sevilia. Am avut şi noi experienţele noastre dramatice, cum au fost recent la Galaţi şi Constanţa. Aceste provocări se vor multiplica, de aceea vom creşte capacitatea de reacţie a Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, dotarea şi pregătire a profesională.

Avem un sistem naţional integrat, unul dintre cele mai bune din Europa. Ar fi un atentat la siguranţa cetăţeanului să-l destructurăm din motive instituţional egoiste, care ţin de teme mărunte, cum ar fi programele de achiziţii şi resursele umane. Exportăm siguranţă şi expertiză pe zona de intervenţii pentru situaţii de urgenţă, ca şi pe zona de Poliţie, Jandarmerie şi Poliţie de Frontieră. Să nu facem greşeala să distrugem ceea ce am construit bine.

Dragi colegi,

Am intrat şi am indicat doar două domenii prioritare pentru a mă încadra în timpul procedural. Pe altele sunt gata să le dezbatem împreună oricând. Propun comisiilor reunite să fiu audiat periodic în Parlament, să zicem, o audiere la trimestru, oficial şi cu presa de faţă, pentru a evalua starea de ordine publică şi siguranţă.

Ministerul Afacerilor Interne are soluţii dar, fără îndoială, nimeni nu deţine adevărul absolut şi, pe de altă parte, multe provocări vor fi noi, reclamă inteligenţă şi imaginaţie. Multe soluţii sunt la dumneavoastră, de exemplu pe zona de siguranţă în spaţiul online, unde PNL a elaborat prin Organizaţi Femeilor Liberale, un proiect de lege destinat fenomenului. De asemenea, suntem gata să cooperăm cu Parlamentul pentru modernizarea şi ameliorarea legilor de organizare a Ministerului Afacerilor Interne şi ale domeniului de ordine şi siguranţă publică în general, inclusiv a legilor care reglementează statutul cadrelor MAI pe toate armele.

Acestea sunt vechi, sunt depăşite. Ultimele reforme efectuate în MAI au datat în perioada mandatului Blaga. De atunci ne-am folosit de un aparat care funcţionează, dar care clar are nevoie de întărire şi modernizare. Cheia succesului sunt oamenii. E nevoie să recunoaştem prin legi un statut adecvat cadrelor din toate armele Ministerului Afacerilor Interne şi din centrala ministerului, pentru a face aceste frumoase şi nobile profesii din nou atractive şi sigure pe termen lung.

În încheiere, aş dori să adaug toată responsabilitatea funcţiei pe care am deţinut-o şi cu votul dumneavoastră, eventual, o s-o deţin. România este o ţară sigură, graţie celor care îşi dedică viaţa ordinii, siguranţei publice şi naţionale. Ministerul Afacerilor Interne este gata să contribuie pentru a păstra România sigură în faţa oricăror provocări, pentru binele generaţiilor prezente şi viitoare, pentru viitorul nostru sigur într-o Europă liberă şi democratică.

Vă mulţumesc, stau la dispoziţia dumneavoastră pentru întrebări.

DIRECŢIA INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE
Afisari: 85

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].