logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Expert Forum

Expert Forum consideră că suprapunerea perioadelor de campanie electorală pentru alegerile parlamentare şi cele prezidenţiale reduce eficienţa implementării regulilor privind finanţarea campaniilor electorale, dar şi a activităţilor de monitorizare a veniturilor şi cheltuielilor. Reduce în acelaşi timp capacitatea instituţiilor publice responsabile - dar şi a observatorilor - de a monitoriza desfăşurarea campaniei şi abaterile de la normele legale.

În timpul campaniei electorale, care începe cu 30 de zile înaintea datei alegerilor, legislaţia stabileşte clar ce tipuri de materiale de promovare se pot plăti şi utiliza, limitează semnificativ utilizarea materialelor de promovare stradală (outdoor) şi interzice folosirea de materiale produse în regie proprie. Dacă înainte de începerea campaniilor electorale, se pot folosi bannere, billboard-uri, corturi, afişaj prin intermediul panourilor electronice, maşini colantate etc, în timpul campaniei acestea nu se pot utiliza. Mai mult, în timpul campaniei electorale, toate materialele produse trebuie marcate cu numele entităţii care le-a comandat, numărul de exemplare (dacă este cazul) şi codul mandatarului financiar. După alegeri, competitorii electorali sunt obligaţi să includă în raportare şi lista de materiale de promovare folosite şi lista furnizorilor cu care au lucrat. În afara campaniei, aceste reguli nu se aplică.

În contextul alegerilor din noiembrie şi decembrie, eficienţa acestor reguli este redusă, printre altele, de faptul că perioada de campanie electorală pentru prezidenţiale începe mai devreme decât cea pentru parlamentare şi că cele două campanii se suprapun parţial. Pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale, campania a început vineri, 25 octombrie şi se încheie pe 23 noiembrie, ora 7. În schimb, pentru alegerile parlamentare începe pe 31 octombrie şi se încheie pe 30 noiembrie, ora 7. Deşi competitorii electorali nu mai pot folosi materialele de promovare stradală menţionate mai sus pentru prezidenţiale începând cu 25 octombrie, le pot folosi o perioadă pentru promovarea la parlamentare, în condiţiile descrise mai sus. În mod similar, pot folosi materiale de promovare outdoor, fără a se considera promovare electorală în pauza dintre cele două tururi de alegeri prezidenţiale, perioadă care se suprapune parţial cu cea de campanie pentru parlamentare. EFOR a observat că există partide care au ales să se promoveze pentru parlamentare cu corturi după 25 octombrie, dar a constatat şi cazuri în care corturile folosite pentru promovare înainte de începerea campaniei pentru alegerile prezidenţiale nu au fost ridicate de pe spaţiul public după aceasta dată, contrar normelor legale (în cazul AUR). Având în vedere că partidele care cheltuie cei mai mulţi bani pentru finanţarea campaniei sunt aceleaşi la ambele alegeri - potrivit legii sunt alegeri diferite, deci competitori diferiţi - este clar că obţin un avantaj, întrucât se pot promova în continuare prin mai multe mijloace, chiar dacă nu folosesc vizibil numele unui candidat la preşedinţie. Este nerealist să credem că alegătorii pot diferenţia clar cele două tipuri de campanii şi că regulile privind egalitatea de şanse între competitori nu sunt afectate, iar experienţa negativă de la alegerile din iunie a demonstrat deja acest lucru.

O altă problemă pe care o semnalăm este faptul că partidele vor putea continua campania electorală pentru parlamentare pe 24 noiembrie, când se votează pentru preşedinte sau pot face campanie pentru candidaţii la preşedinţie pe 1 decembrie, când se votează pentru parlamentare. Conform legii, continuarea campaniei în ziua alegerilor se sancţionează, dar dacă vorbim de campanii/alegeri diferite această regulă nu se aplică, iar competitorii se pot folosi de acest pretext pentru a se promova. Nici nu este nevoie să se facă referire la numele unui anume candidat, întrucât promovarea partidului de care este susţinut poate avea un efect similar. În plus, un candidat la parlamentare, care nu ar avea dreptul să se promoveze pe 1 decembrie, poate participa la dezbateri electorale radio/TV ca reprezentant desemnat al unui candidat la cel de-al doilea tur al alegerilor prezidenţiale, ceea ce reduce de facto efectul restricţiilor privind continuarea campaniei şi capacitatea instituţiilor abilitate de a monitoriza şi sancţiona încălcarea legii.

Astfel, considerăm că modul în care a fost construit calendarul electoral, din raţiuni politice, este unul păgubos pentru competiţia electorală şi pentru transparenţa finanţării politice. Principalii beneficiari sunt partidele de la putere, precum şi cele care beneficiază de subvenţii, pe care le pot folosi pentru promovarea partidului, în modul arătat mai sus. Această situaţie trebuie pusă şi în contextul în care guvernul a mărit nejustificat în septembrie bugetul pentru subvenţii cu 73 de milioane de lei, ajungând la un total de 387 de milioane de lei, un record absolut. Subvenţiile pot fi folosite pentru finanţarea partidului sau pot fi transferate în campanie, pentru cheltuieli electorale; dacă vorbim de finanţarea partidelor, acestea pot continua să se promoveze fără a declara cheltuieli electorale chiar şi în timpul perioadei de campanie, prin contracte pentru presă şi propagandă, de exemplu. Luând în calcul aceste considerente, reglementările privind finanţarea campaniei îşi pierd parţial din eficienţă, iar raportările pentru costurile campaniei electorale reflectă doar parţial dimensiunea reală a cheltuielilor. În acest context, solicităm competitorilor electorali să dea dovadă de integritate şi transparenţă şi să nu abuzeze de contextul creat de acest calendar electoral elaborat arbitrar pentru a servi unor interese politice.

Scurt dicţionar

Competitor electoral = partid politic sau candidat independent înregistrat în cursa electorală

Promovare politică = promovarea partidului politic în afara perioadei de campanie. Promovarea se poate suprapune cu perioada de campanie dacă nu include candidaţi sau nu este evident un demers electoral.

Promovare electorală = promovarea competitorului electoral în timpul campaniei electorale

Date alegeri: 24 noiembrie (prezidentiale I), 1 decembrie (parlamentare), 8 decembrie (prezidenţiale II)

#baniipartidelor - Cum se finanţează o campanie electorală?

Pentru a înţelege mai bine cum se finanţează o campanie electorală, puteţi consulta infograficele din seria #baniipartidelor, care explică sursele de finanţare a partidelor politice, veniturile din campanie, precum şi modul în care se pot cheltui fondurile. Mai multe date despre finanţarea partidelor şi campaniilor electorale, din 2006 până în prezent, puteţi consulta pe www.banipartide.ro.
Afisari: 6

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].