Comunicat de presă - Filarmonica de Stat 'Transilvania'
Concertul de deschidere a festivalului
Vineri, 11 octombrie 2024, ora 19
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat 'Transilvania'
Cristian Mandeal dirijor
Liviu Prunaru vioară
Felix Mendelssohn
Concertul în mi minor pentru vioară, op. 64, MWV O14
Anton Bruckner
Simfonia nr. 4 în Mi bemol major, WAB 104, Romantică
Vineri, 11 octombrie 2024, vă invităm la concertul de deschidere a celei de a 57-a ediţii a Festivalului Toamna Muzicală Clujeană, ale cărui evenimente muzicale sunt grupate sub titlul generic de Fall into Classic. Concertul va avea loc la Colegiul Academic cu începere de la ora 19.00. La pupitrul Orchestrei Filarmonicii de Stat 'Transilvania' se va afla maestrul Cristian Mandeal, avându-l ca solist pe violonistul Liviu Prunaru. Iubitorii muzicii clasice vor putea audia în cadrul acestui concert de deschidere lucrări din creaţia lui Felix Mendelssohn şi Anton Bruckner.
Despre lucrări
Concertul pentru vioară în mi minor, op. 64, MWV O 14 de Felix Mendelssohn reprezintă ultima compoziţie de acest gen din creaţia sa. Bine primit la premiera să, concertul a rămas printre cele mai importante şi apreciate lucrări pentru vioară. Piesa un loc central în repertoriul pentru vioară şi a dobândit reputaţia de concert esenţial pe care trebuie să îl stăpânească toţi violoniştii fie ei aspiranţi sau maeştri, fiind, de obicei, unul dintre primele concerte romantice din repertoriul lor. Mendelssohn i-a propus iniţial ideea concertului pentru vioară lui Ferdinand David, un prieten apropiat şi apoi concertmaestru al Orchestrei Gewandhaus din Leipzig. Deşi a fost concepută în 1838, lucrarea a avut nevoie de încă şase ani pentru a fi finalizată şi nu a fost prezentată în premieră decât în 1845. În acest timp, Mendelssohn a păstrat o corespondenţă regulată cu David, care i-a oferit numeroase sugestii. Lucrarea în sine a fost una dintre cele mai importante concerte pentru vioară ale epocii romantice şi a influenţat mulţi alţi compozitori.
Simfonia nr. 4 în Mi bemol major a lui Anton Bruckner, WAB 104, este una dintre cele mai populare lucrări ale compozitorului. A fost scrisă în 1874 şi revizuită de mai multe ori până în 1888. Subtitlul Romantică îi aparţine compozitorului însuşi, lucrarea fiind compusă şi prezentată publicului în perioada de apogeu a mişcării romantice în artă.
Ca o curiozitate, simfonia a fost interpretată înainte de căderea Berlinului, în cadrul unui concert din 12 aprilie 1945. Albert Speer, arhitect german, ministru al armamentelor şi producţiei de război pentru Germania nazistă, a ales simfonia pentru a da semnal referitor la faptul că naziştii erau pe cale să piardă războiul.
Despre dirijori
Cristian Mandeal
Cristian Mandeal este dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii clujene începând cu stagiunea 2023 / 2024.
În cei peste 40 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal s-a aflat la pupitrul majorităţii orchestrelor din România, dar şi al unor orchestre de prestigiu de pe scenele internaţionale.
Cristian Mandeal a studiat pianul, compoziţia (cu Ştefan Niculescu) şi dirijatul (cu Constantin Bugeanu) la Conservatorul 'Ciprian Porumbescu' din Bucureşti, perfecţionând-se apoi cu Herbert von Karajan (Berlin) şi Sergiu Celibidache (Munchen). Parcursul său profesional a început cu activitatea de corepetitor la Opera Română din capitală (1974/ 1977), devenind ulterior dirijorul Filarmonicilor din Târgu-Mures (1977/ 1980), Cluj (1980/ 1987) şi Bucureşti (1987/ 2009).
De asemenea, a fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional 'George Enescu', ediţiile 2001 şi 2003.
În paralel cu funcţiile deţinute în România, Cristian Mandeal a fost Director Artistic al Northern Israelian Orchestra din Haifa (1999/ 2002) şi al Orchestrei Naţionale Basce din San Sebastian, Dirijor Permanent al Orchestrei 'Haydn' din Bolzano e Trento (2000/ 2003), Dirijor Invitat Permanent al Orchestrei 'Halle' din Manchester(2005/ 2010), al Filarmonicii din Belgrad (2006/ 2007) şi al Filarmonicii din Copenhaga.
În amplă listă a orchestrelor internaţionale cu care a colaborat, se regăsesc câteva dintre ansamblurile de frunte: Wiener Oper Orchester, Deutsche Oper Orchester Berlin, Staatskapelle Berlin, Staatskapelle Dresden, Dresdner Philharmonie, Munchner Philharmonie, Bayerisches Rundfunk Orchester, Hessisches Rundfunk Orchester, Oper und Museumsgesellschaft Orchester din Frankfurt, Sudwest Rundfunk Orchester din Baden Baden şi Saarbrucken, London Symphony Orchestră, London Philharmonic Orchestră, BBC London Orchestră, BBC Scottish Orchestra din Glasgow, City of Birmingham Symphony Orchestră, Royal Philharmonic Orchestra Liverpool, RTE-Dublin, Orchestre Naţionale de Belgique, Filarmonica Cehă, Orchestra Simfonică şi Orchestra Radio din Praga, Orchestra Radio Slovenă din Ljubljana, Orchestra della Santa Cecilia din Roma, RAI Milano, Orchestra Naţional de Catalunia din Barcelona, Israel Philharmonic Orchestra din Tel Aviv, Jerusalem Symphony Orchestră, Gulbenkian Orchestră şi Orchestra Naţională Portugheză din Lisabona, Orchestrele Filarmonicilor din Tokyo, Sao Paulo, Ciudad de Mexico, Helsinki, Monte Carlo, Copenhaga, Moscova, Varşovia, Sofia, Belgrad, Zagreb, Goteborg Symphony Orchestra.
Cristian Mandeal a fost invitat în cadrul unor festivaluri de mare anvergură: Festivalul Internaţional 'George Enescu', Festivalul 'Primăvara de la Praga' şi 'Toamna Pragheză', Bloomington Festival din SUA, Tivoli Festival din Copenhaga, Quincena Musical din San Sebastian, Festivalul 'Hannover 2000', Festivalurile de la Istanbul, Ankara, Atena, Thessaloniki, Lisabona, Santander, Brescia-Bergamo, Ravello, Brno, Festivalul 'JanaÄek' din Ostrava, BEMUS Festival din Belgrad. În sălile unde a avut ocazia să evolueze - Wiener Staatsoper, Festspielhaus din Salzburg, Gewandhaus Leipzig, Berliner Philharmonie, Schauspielhaus Berlin, Concertgebouw din Amsterdam, Alte Oper din Frankfurt, Rudolphinum din Praga, Gran Auditorio din Madrid, Usher Hall din Edinburgh, Gasteig şi Herkulessaal din Munchen, City of Birmingham Concert Hall, Bridgewater Hall din Manchester, Santori Hall din Tokyo - dirijorul a colaborat cu cei mai renumiţi artişti ai lumii muzicale internaţionale: Radu Lupu, Ileana Cotrubas, Renato Bruson, Mstislav Rostropovici, Alicia de Larrocha, Ivo Pogorelici, Krystian Zimerman, Bruno Leonardo Gelber, Nelson Freire, Gerhard Oppitz, Grigori Sokolov, Ivry Gitlis, Maxim Vengerov, Vădim Repin, Julian Rachlin, Victoria Mulova, Shlomo Mintz, Frank Peter Zimmermann, Isabelle Faust sau Maurice Andre.
Repertoriul extraordinar de vast al dirijorului Cristian Mandeal (atât în domeniul simfonic, cât şi în cel de operă) se concentrează, în special, pe secolul al XIX-lea şi prima jumătate a secolului al XX-lea.
A dirijat peste şaizeci de prime audiţii absolute, lucrări ale compozitorilor români, dar şi ale unor compozitori străini, în parte dedicate dirijorului însuşi. Este un promotor neobosit al creaţiei lui George Enescu, promovând-o pe toate meridianele. Un capitol aparte îl reprezintă opera Oedipe, pe care a prezentat-o în primă audiţie britanică, la Festivalul de la Edinburgh (2002), şi italiană, la Teatro Lirico din Cagliari (2005). În anul 2008, a devenit Preşedintele Societăţii 'George Enescu' din Londra.
Printre sutele de minute imprimate la case de discuri ca Electrecord, BMG Ariola (Germania), AIX Record (SUA), Claves (Elveţia), Bis (Suedia) şi Halle Lable (Marea Britanie), se regăseşte integrala Simfoniilor lui Anton Bruckner (cu Orchestra Filarmonicii din Cluj). Cristian Mandeal a primit numeroase premii şi distincţii: Ordinul Italian 'Steaua Solidarităţii Italiene' în grad de Mare Ofiţer, Cavaler şi Membru al Consiliului de Onoare al Ordinului Naţional 'Pentru Merit-Mare Cruce', Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Premiul Fundaţiei Culturale Române, Premiul Radio Cultural, Premiul 'Ionel Perlea', Premiul 'Dinu Lipatti' sau Medalia 'George Enescu'.
Un punct de maxim interes din perioadă recentă de activitate a lui Cristian Mandeal este reprezentat de colaborarea cu Orchestra Română de Tineret, pe care o educă şi dirijează constant încă de la înfiinţare (2008), aducând-o, într-un timp record, la un nivel emblematic pentru cultura românească actuală.
Despre solist
Liviu Prunaru
Violonistul Liviu Prunaru a câştigat cele mai importante premii şi a dobândit recunoaştere internaţională la cele mai prestigioase concursuri internaţionale de vioară din lume: 1997 - medaliat cu aur al Concursului Internaţional de Vioară Dong-A din Coreea; 1998 - medaliat cu argint la Concursul internaţional de vioară de la Indianapolis (SUA); medaliat cu aur la Concursul Internaţional de vioară Rodolfo Lipizer în Italia şi medaliat cu aur la Concursul internaţional de vioară R. Molinari în Elveţia, printre multe altele.
Liviu Prunaru şi-a făcut debutul la New York cu Juilliard Symphony în Lincoln Center's Alice Tully Hall, după ce a obţinut premiul I la Juilliard Mendelssohn Mendilliard. Tot în 1999, el a câştigat premiul I la Concursul de vioară E. Nakamichi Wieniawski Violin Concerto Competition, ceea ce a dus la spectacole cu Aspen Young Artists Orchestra.
În calitate de solist, Liviu Prunaru a cântat cu: Concertgebouw Amsterdam, Royal Philharmonic Orchestră, London Symphony Orchestră, Orchestra Filarmonică din Atena, Orchestra Simfonică din Bari, Orchestra Juilliard Symphony şi Orchestra Filarmonică Puchon din Coreea, printre multe altele. De asemenea, violonistul român a colaborat cu mulţi dirijori renumiţi, inclusiv Lordul Yehudi Menuhin, Fabio Luisi, Emmanuel Krivine, Arthur Arnold, Alexandru Lascae, Georges Octors, Dmitri Lyss, Alexander Dimitriev, Peter Oundjian, Yuri Simonov, Andrew Litton, s.a.
Născut în Craiova, Liviu Prunaru şi-a început studiile de vioară la vârsta de 6 ani, pentru că în anul 1990, să fie invitat de violonistul şi maestrul Alberto Lysy să studieze cu el la renumită Academie Menuhin din Gstaad, Elveţia, unde a lucrat cu mari artişti precum Lord Yehudi Menuhin, Igor Oistrakh, Ruggiero Ricci, Nikita Magaloff, Jean-Pierre Rampal, Peter-Lukas Graf şi Pierre Amoyal. Ulterior, Liviu Prunaru şi-a completat studiile cu Dorothy DeLay în New York, unde a participat activ şi la master class-urile susţinute de Itzhak Perlman.
În septembrie 2006, după 14 ani de predare la Academia Menuhin, Liviu Prunaru a devenit concertmaestru al Orchestrei Regale Concertgebouw din Amsterdam, pentru că luna octombrie a anului 2010 să marcheze o nouă cotitură în viaţa muzicală violonistului român, devenind director muzical al Academiei Internaţionale de Muzică Menuhin din Elveţia şi continuând astfel tradiţia îndrăgiţilor săi maeştri Yehudi Menuhin şi Alberto Lysy !
Biletele online la concert se pot achiziţiona de pe site-urile entertix.ro şi myticket.ro.
Biletele se pot cumpăra şi de la Agenţia de Bilete a Filarmonicii (Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.
Filarmonica de Stat 'Transilvania'
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].