Comunicat de presă - Festivalul Internaţional de Carte Transilvania (FICT)
În prima zi a celei de-a 10-a ediţii a Festivalului Internaţional de Carte Transilvania, a avut loc un eveniment dedicat literaturii române contemporane, sub titlul 'Ce se-ntâmplă cu literatura română contemporană?'. Discuţia, organizată în parteneriat cu Editura Nemira, a reunit personalităţi de marcă din lumea literară românească şi anume, Mihaela Buruiană, Marian Coman şi Goran Mrakic, iar evenimentul a fost moderat de Gabriel Bota, directorul FICT.
Dezbaterea despre Viitorul Literaturii Române
Potrivit celor mai recente statistici, aproximativ 7,4 milioane de români de peste 16 ani nu au citit nicio carte într-un an de zile, în timp ce la nivelul Uniunii Europene, peste jumătate din populaţia adultă a citit cel puţin o carte în aceeaşi perioadă. În acest context în care se discută despre cât de prost stă România la capitolul consum de carte, o discuţie despre starea literaturii române conteporane este una mai mult decât necesară.
Astfel, Gabriel Bota a deschis discuţia cu întrebarea crucială despre direcţia în care se îndreaptă literatura română contemporană, mai ales în contextul schimbărilor aduse de social media.
Opinile Scriitorilor Invitaţi
Marian Coman, prozator, editor şi scenarist de benzi desenate, a afirmat că literatura română contemporană se află într-un 'moment de graţie'. Vizibilitatea cărţilor româneşti a crescut, iar autorii români sunt publicaţi şi premiaţi la nivel internaţional. El a subliniat că, deşi tirajele iniţiale ale scriitorilor români nu depăşesc 1.000-2.000 de exemplare, interesul publicului este în creştere, în special datorită festivalurilor de literatură precum FILIT la Iaşi şi FICT la Cluj. 'Există o nouă generaţie de autori foarte ataşaţi de acest spaţiu cultural', a menţionat Coman, adăugând că tinerii sunt tot mai atraşi de poveştile autorilor români.
'Eu cred că oamenii sunt făcuţi din poveşti. E bine că înţelegem şi învăţăm asta tocmai de la tineri. Puterea poveştilor autorilor români este din ce în ce mai mare, iar puterea de absorbţie a tinerilor din România este tot mai mare', a adăugat Coman.
Mihaela Buruiană, scriitoare şi traducătoare, a observat că se scrie mai mult şi mai diversificat, iar acest lucru este influenţat şi de cursurile de creative writing care s-au organizat în ultimii ani. Ea a mai spus că piaţa de carte din ţară, deşi încă mică, are potenţial de creştere.
'Se scrie mai mult, mai bine, mai diversificat. Sunt cărţi pe toate gusturile, mulţi autori noi, tineri sau mai puţini tineri, care au debutat în ultimii ani şi cred că acesta este şi rezultatul cursurilor de creative writing care se organizează în ultimii ani. Şi piaţa asta de carte care este atât de blamată poate să crească, dar pentru asta este nevoie în primul rând de cititori. Pentru că degeaba se scrie mult, dacă nu se citeşte', a spus scriitoarea.
Într-o perioadă în care prezenţa pe social media este necesară, mai ales pentru a ajunge la tineri, se pune întrebarea: cât de departe trebuie să meargă un scriitor în ceea ce priveşte promovarea pentru a ajunge la publicul său.
Goran Mrakic, scriitor a descris dilema cu care se confruntă scriitorii între necesitatea de a se promova şi dorinţa de a evita autopromovarea excesivă care poate deveni obositoare.
'Se observă dacă nu te promovezi, dacă nu te autopromovezi. Cumva eşti atât de prezent în conştiinţa publicului pentru că totul se întâmplă repede, suntem bombardaţi cu informaţii, lucrurile funcţionează foarte repede. Nu poţi să urmăreşti tot ce ţi se serveşte. Personal încerc să nu devin redundant, să nu devin plictisitor - mi se pare aiurea să postezi zilnic despre tine, să nu mai conteneşti să te autoelogiezi şi uneori acest lucru ajunge să mă plictisească, chiar să mă indispună, dar înţeleg că dacă nu apelezi la promovare şi la marketing ai de pierdut. Şi atunci, ca scriitor, ajungi prins între ciocan şi nicovală. Scrisul este ceva solitar, ca şi cititul. Sunt chestiuni care ţin de intimitate', a spus Mrakic.
Evenimentul a subliniat că, deşi literatura română contemporană are încă multe provocări, cum ar fi tirajele mici şi lipsa de promovare adecvată, există o deschidere tot mai mare către lectură, în special în rândul tinerilor.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].