Comunicat de presă - Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru
O nouă şi modernă legătură cu reţeaua rutieră europeană a Ţării Moţilor din judeţul Alba
Odată cu realizarea recepţiei lucrărilor la cea mai mare investiţie în domeniul rutier din Alba, autorităţile administraţiei publice locale demarează un nou proiect ambiţios în zona montană din nord-vestul judeţului !
Azi, la noul sediu al Consiliului Judeţean Alba, a fost semnat primul contract din cadrul Programului' Regiunea Centru' 2021-2027 prin care se care reabilitează un drum judeţean. Este vorba de drumul care intersectează, la Ponor, actuala' Transapuseana', pornind de la Sălciua până la Teiuş, prin comunele Ponor, Râmeţ şi Stremţ. Acest drum - în lungime de aproape 40 km şi în momentul de faţă aproape impracticabil pe unele porţiuni - face legătura între Autostrada Sebes-Turda şi DN1 către drumul naţional DN 75, care leagă Turda de Câmpeni şi merge mai departe, până la Ştei, în Bihor.
Astfel, cu resurse europene nerambursabile, pe parcursul a două perioade de programare europeană, Consiliul Judeţean Alba asigură conectivitatea arealului Munţilor Apuseni cu coridoarele de transport europene şi naţionale.
Contractul de finanţare pentru proiectul' REABILITARE ŞI MODERNIZARE DRUM JUDEŢEAN DJ750C: SĂLCIUA DE SUS (DN 75) - DEALU CASELOR - VALEA LARGĂ - VALE ÎN JOS - PONOR - RÂMEŢ - VALEA MĂNĂSTIRII - GEOAGIU DE SUS - STREMŢ - TEIUŞ (DN 1) ', a cărui valoare totală este de peste 210 milioane lei, a fost semnat de către Preşedintele CJ Alba, domnul Ion Dumitrel şi domnul Simion Creţu, Director General ADR Centru, reprezentând instituţia finanţatoare, în prezenţa vicepreşedinţilor CJ Alba - Marius Haţegan şi Dumitru Fulea, alături de primarii localităţilor pe care le traversează acest drum: Mirel Hălălăi din Teiuş, Traian Ştefan Popa din Stremţ, Vasile Raica din Râmeţ, Petruţ Bujor din Ponor şi Vasile Lombrea din Sălciua, în faţa reprezentanţilor echipelor de implementare a proiectului şi mass-media.
Judeţul Alba este situat pe coridoarele principale de transport rutier şi feroviar din România fiind, în acelaşi timp, în apropierea aeroporturilor internaţionale Cluj-Napoca, Sibiu şi Târgu Mureş, cu conectivitate rapidă către Braşov şi Timişoara. Astfel, Alba are asigurată conectivitatea la reţelele de transport naţionale şi europene. Magistralele de linii CF M200 şi M300, autostrăzile A1, A10 şi A3, împreună cu DN67C (Transalpina), DN74 şi DN75 fac accesibil acest judeţ din orice direcţie a ţării.
'Am semnat astăzi un proiect foarte important, ce va deschide noi perspective pentru aproape 55.000 locuitori din comunităţile aflate în această zonă a judeţului Alba. Prin această investiţie vorbim nu numai de creştere economică într-o zonă mai puţin favorizată a judeţului nostru, dar şi de valorizare a unei rute culturale şi de credinţă a neamului nostru românesc. Acest drum, pe care regăsim lăcaşuri de cult unice în România, se întrepătrunde cu' Transapuseana' şi reabilitarea să vă duce la dezvoltarea turismului şi creşterea calităţii vieţii în această zonă. Efectele benefice ale acestei investiţii se vor face resimţite rapid pentru locuitorii de aici şi nu doar pentru ei. Sprijinul Consiliului Judeţean pentru administraţiile locale demonstrează că se pot face lucruri importante pentru comunităţile locale şi mă bucur că avem astăzi onoarea de a fi noi cei care contractăm prima cerere de finanţare depusă pentru finanţare pe acest domeniu în Regiunea Centru în perioada de programare 2021-2027', a precizat domnul Ion Dumitrel, Preşedintele Consiliului Judeţean Alba.
Drumul judeţean DJ750C, propus spre reabilitare cu fonduri în valoare totală de peste 42 milioane euro, din care suma nerambursabilă solicitată este de peste 23,3 milioane euro, străbate zona Munţilor Apuseni şi face legătura între localităţile de pe Valea Arieşului, pornind din DN75 în comună Sălciua şi finalizându-se în oraşul Teiuş, la intersecţia cu DN1. Drumul facilitează legătura dintre microregiunea Munţilor Apuseni şi microregiunea Mureşului, traseul fiind format din 2 tronsoane cu o lungime totală de 38,093 km, între care se află interpus un sector de cca 12,4 km din DJ107I, recent reabilitat. Această rută a DJ750C străbate teritoriul GAL Munţii Metaliferi, Trăscău şi Muntele Mare şi GAL Pe Mureş şi pe Târnave, prin intermediul cărora se finanţează proiecte de dezvoltare locală, în timp ce patru din cele 5 UAT-uri ale zonei traversate de acest drum (UAT Sălciua, UAT Ponor, UAT Râmeţ şi UAT Stremţ) sunt incluse în Zona Montană Defavorizată a judeţului, afectată de dezavantaje naturale dar şi structurale.
Arealul traversată de DJ750C dispune de o concentrare mare a resurselor naturale şi antropice care poate genera dezvoltarea turismului montan, cultural-stiinţific, a ecoturismului, agroturismului şi a turismului religios. Drumul care va fi modernizat traversează parţial arii naturale protejate şi Situri Natura 2000, în zonă fiind 7 rezervaţii naturale, între care cele mai cunoscute sunt: Cheile Geogelului, Vânătarele Ponorului şi Cheile Râmeţului. Întregul areal este bogat în monumente istorice: biserici de lemn, situri arheologice, muzee etnografice şi abundă de evenimente culturale prin care sunt valorificate tradiţiile şi obiceiuri populare din Munţii Apuseni.
'Consiliul Judeţean Alba este deosebit de interesat de îmbunătăţirea conectivităţii tuturor zonelor judeţului cu principalele artere rutiere şi de feroviare de pe culoarul Mureşului şi al Târnavelor. În această perioadă va avea loc recepţia lucrărilor la cel de-al doilea tronson al drumului DJ107I, denumit' Transapuseana', care este şi cea mai mare investiţie într-un drum judeţean din România, cu o valoare totală a proiectului de circa 73 milioane euro, cea mai mare parte a finanţării provenind din fonduri europene prin POR 2014-2020. Astfel, judeţul Alba a realizat în urmă cu 15 ani, cu fonduri Phare în valoare de aproape 10 milioane euro, ' Drumul Vinului' - conexiunea dintre municipiile Blaj şi Târnăveni. Ulterior, în perioada 2077-2013 a investit o sumă similară în două şosele din zona montană, una în nord-vest, pentru a lega zona Buru de municipiul Aiud şi una în sud, pe vechiul' Drum al Regelui': Jina-Şugag. În recent încheiata perioadă de programare europeană, pe lângă' Transapuseana', au mai fost finanţate 3 sectoare de drumuri judeţene care necesitau investiţii, în zona sub-montană a Apusenilor. Iată că acum este finanţat proiectul prin care se valorifică o conexiune importantă de pe Valea Arieşului spre Valea Mureşului, deschizând astfel zona spre activităţi economice durabile.
Valoarea tuturor acestor proiecte de investiţii în infrastructura rutieră realizate de CJ Alba în ultimele două decenii depăşeşte 150 milioane de euro, pentru modernizarea a mai mult de 200 km de drumuri judeţene. La nivel regional, pe apelul de proiecte privind modernizarea infrastructurii rutiere judeţene pentru creşterea conectivităţii acesteia cu reţele majore de transport naţionale şi europene avem semnate şase contracte de finanţare, în valoare totală de peste 120 milioane euro, 5 dintre aceste proiecte fiind etapizate din perioada 2014-2020, acesta de la Alba fiind primul depus în actuala perioadă de finanţare', a declarat domnul Simion Creţu, director general ADR Centru.
Documentaţia tehnico-economică pentru proiectul propus pentru reabilitarea şi modernizarea DJ 750C pe traseul Sălciua de Sus (DN75)-Dealu Caselor-Valea Larga-Vale în Jos-Ponor-Râmeţ-Valea Mănăstirii-Geoagiu de Sus-Stremţ-Teiuş (DN1), pe o lungime de 38,093 km, indică faptul că valoarea totală a investiţiei este de 210.304.218,64 lei, valoarea eligibilă a proiectului fiind de 118.876.221,76 lei, din care 116.498.697,32 lei reprezintă finanţarea nerambursabilă din Bugetul FEDR şi Bugetul de Stat al României. Diferenţa o reprezintă contribuţia Consiliului Judeţean Alba la cheltuielile eligibile şi neeligibile ale proiectului. Beneficiarul estimează că durata derulării întregii investiţiei este de 36 luni, până în august 2027.
Proiectul de Reabilitare şi modernizare a drumului judeţean DJ750C cuprinde lucrări pentru realizarea de 11 staţii noi de autobuz, toate prevăzute cu alveolă şi trecere de pietoni iluminate cu led fotovoltaic, amplasarea a 2 staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice, crearea a 8 segmente de aliniamente de arbori şi arbuşti situate de-a lungul celor două tronsoane de drum, amplasarea de indicatoare rutiere noi, înlocuirea parapetului existent şi amplasarea de parapet suplimentar, pentru completarea celui existent. Se vor amenaja platforme de încrucişare pentru autovehicule în zonele de drum îngustat, piste de biciclete şi se reface integral semnalizarea orizontală şi verticală a drumului, fiind realizate marcaje longitudinale, transversale şi diverse alte lucrări.
Pentru mai multe detalii, puteţi consulta fişa de proiect ataşată. Pentru a consulta lista contractelor semnate până în prezent în Regiunea Centru, puteţi consulta site-ul programului, secţiunea https://www.regiocentru.ro/harta-proiecte/.
Dacă doriţi informaţii în timp real despre PR Centru şi alte oportunităţi, puteţi instala aplicaţia PRoCentru, disponibilă pe Android sau iOS. Pe website-ul programului www.regiocentru.ro, în secţiunea implementare program sau comunicare, găsiţi mai multe situaţii, informări, harta contractelor şi listele de beneficiari.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].