logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie

Intenţia indirectă vs culpa, în cazul Iorgulescu !!!

Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie îşi exprimă profunda uimire şi, în egală măsură dezamăgire, cu privire la decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - ÎCCJ, în cazul Iorgulescu, de admitere a recursului în casaţie şi implicit de trimitere a cauzei spre rejudecare la Curtea de Apel Bucureşti cu schimbarea încadrării juridice din omor în ucidere din culpă.

În opinia noastră această decizie, bazată exclusiv pe filosofia infracţiunii de omor prin ucidere cu intenţie directă, poate afecta semnificativ siguranţa rutieră şi implicit capacitatea statului de a asigura garanţia dreptului la viaţă şi la integritate fizică şi psihică pe şoselele din ţara noastră întrucât, pentru mulţi şoferi potenţial agresivi care desconsideră regulile de circulaţie, ar putea reprezenta o dovadă a faptului că legea este slabă şi orice tip de comportament în trafic nu poate conduce la aplicarea unor sancţiuni aspre.

În egală măsură salutăm opinia separată a celui de-al treilea judecător al ÎCCJ care, printr-o motivare clară, ce reprezintă o suprapunere a aspectelor doctrinare cu elementele de particularitate ale cauzei, a arătat că fapta inculpatului a fost corect apreciată de Curtea de Apel Bucureşti.

Arătăm că intenţia indirectă, ca formă de vinovăţie în cazul accidentelor de circulaţie, este prezentă atât în jurisprudenţa din ţara noastră, cât şi în cea din alte ţări din Europa, reprezentând un mijloc juridic de delimitare clară a cazurilor în care şoferul a încălcat reguli de circulaţie şi a generat un risc extrem, aproape imposibil de evitat, de producere a accidentului cu consecinţe grave, asumându-şi atât conduita ilegală, cât şi posibilele consecinţe, de acele situaţii în care şoferul încalcă anumite reguli de circulaţie fără a genera unui risc considerabil de producere a accidentului încât să putem vorbi de asumarea consecinţelor.

În ţările civilizate, cu un sistem de drept solid, fapta de a conduce pe drumurile publice sub influenţa alcoolului sau a drogurilor care a avut drept consecinţă uciderea unei persoane este sancţionată cu mult peste 10 ani de închisoare şi delimitată clar de infracţiunea de ucidere din culpă.

În acest sens arătăm că în Marea Britanie, o astfel de faptă poate fi sancţionată cu detenţiune pe viaţă, conform informaţiilor regăsite pe site-ul Guvernului Britanic.

https://www.gov.uk/drink-driving-penalties.

Este evident că ţara care a inventat sistemul parlamentar prin celebra Magna Carta Libertatum, a considerat această faptă ca fiind de o gravitate deosebită tocmai pentru că autorul şi-a asumat consecinţele. Pentru ucidere din culpă, legislaţia din Marea Britanie prevede o sancţiune cu închisoare de până la 5 ani.

În încheiere reamintim că România este ţara din Uniunea Europeană cu cele mai nesigure şosele şi cu cele mai multe persoane decedate în accidente rutiere raportat la un milion de locuitori.

Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie

Prin preşedinte
Cătălin CODESCU
Afisari: 9

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].