Comunicat de presă - TPBI
STB SA a hotărât recondiţionarea a două troleibuze ROCAR cu ajutorul Uzinei de Reparaţii Ateliere Centrale, fiind pregătite spre a fi expuse şi admirate de public cu ocazia Săptămânii Europene a Mobilităţii, sâmbătă - 21 - şi duminică - 22 septembrie 2024, între orele 10.00 şi 18.00, la intrarea în parcul Regele Mihai I (Herăstrău).
De-a lungul timpului, Regia Autonomă de Transport Bucureşti (actuala STB SA) a avut mai multe încercări de modernizare a flotei de vehicule, în colaborare cu fosta uzină bucureşteană Rocar. În anul 1998, Rocar a produs pentru RATB două troleibuze, vehicule care la vremea respectivă aveau multe elemente novatoare: Rocar de Simon şi Rocar Autodromo 812 EA. Recent, conducerea STB SA a decis recondiţionarea a două vehicule care la sfârşitul anilor '90 au circulat pe liniile de troleibuz din Capitală.
Troleibuzele Rocar de Simon au fost realizate într-o serie destul de restrânsă de vehicule - 19 la număr, fiind prezente în oraşe precum Bucureşti, Constanţa sau Cluj-Napoca.
Dintre acestea, unul singur a fost dotat cu motor de curent alternativ, ceea ce presupune un consum mai mic de energie şi, implicit, o economie semnificativă. Vehiculul a fost fabricat la uzina Rocar în anul 1998, a fost repartizat depoului Bujoreni, unde a primit număr de inventar 7459 şi a circulat până în anul 2013, putând fi văzut pe traseele liniilor 61, 62, 69, 71, 91, 93 şi 96.
Acest troleibuz a preluat elemente moderne ale caroseriei de la autobuzele produse de uzina Rocar din perioada respectivă. Utilizarea echipamentelor Kiepe Electric a asigurat demarajul fără trepte de tensiune, cu slăbirea continuă a câmpului prin motor şi fără şocuri de curent. Totodată, troleibuzul a fost dotat din fabrică cu geamuri mai închise la culoare, pentru menţinerea temperaturii interioară.
În perioada cât s-a aflat în circulaţie în serviciul STB SA, troleibuzul a avut parte de o reparaţie capitală în cadrul Uzinei de Reparaţii Ateliere Centrale Bucureşti.
Troleibuzul Rocar Autodromo 812 EA a fost singurul troleibuz cu podea complet coborâtă produs la Rocar Bucureşti, în anul 1998. Acest prototip a fost proiectat pe baza unei caroserii Autodromo, cu echipament Kiepe Electric, acţionarea fiind în sistem de curent alternativ. Dotarea vehiculului cu rampă specială pentru persoanele cu dizabilităţi a însemnat o premieră la sfârşitul anilor '90.
Interiorul troleibuzului urmărea o eficienţă în urcarea şi coborârea pasagerilor, deplasarea lor pe culoar, din faţă până în spate, iar butoanele de comandă pentru deschiderea uşilor amplasate la exterior confirmau cererea de urcare a călătorilor în staţii. Totodată, în interiorul salonului călătorilor au fost montate butoane roşii de comandă a efectuării staţiilor, sporind astfel eficienţa la oprirea în staţii. La rândul lor, geamurile mari aveau rolul de a optimiza aerisirea corectă a vehiculului. Amplasarea şi aranjarea stopurilor din spate şi a farurilor reprezentau o noutate la vremea respectivă în ceea ce priveşte design-ul exterior al troleibuzului.
În anul 2010, Rocar Autodromo 812 EA a avut parte de o reparaţie capitală, realizată la cunoscuta Uzină de Reparaţii Ateliere Centrale (URAC) din Bucureşti. Vehiculul a avut numărul de parc 7460, a fost domiciliat la Depoul Bujoreni şi a circulat constant până în anul 2012. De-a lungul anilor, a circulat pe traseele aferente acestei unităţi a STB SA, respectiv pe liniile 61, 62, 69, 71, 91, 93 sau 96.
Gândirea şi viziunea de viitor referitoare la troleibuzele istorice Rocar cu numerele de parc 7459 şi 7460 sunt de a fi păstrate în patrimoniul STB SA, cum se întâmplă şi în cazul tramvaielor de epocă prezente în Depoul Dudeşti. Astfel, o filă importantă de istorie a transportului public din Bucureşti sprijinit de producătorii români, va putea fi valorificată şi menţinută ca amintire vie peste ani.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].