Comunicat de presă - Instituţia Prefectului judeţului Sibiu
1. Stadiul de pregătire al unităţilor de învăţământ pentru începutul anului şcolar 2024 - 2025 temă prezentată de domnul dl. Emilian Marius Novac, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Sibiu.
La nivelul judeţului Sibiu, în sistemul de învăţământ judeţean, funcţionează un număr de 332 de unităţi de învăţământ de stat (cu personalitate juridică - 152 şi structuri - 180) şi 33 unităţi de învăţământ privat. Numărul antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor existenţi în SIIIR, la data întocmirii raportului, este de 59.689.
În ceea ce priveşte documentele de funcţionare situaţia se prezintă după cum urmează:
- Toate unităţile de învăţământ din judeţul Sibiu posedă Autorizaţie sanitară de funcţionare;
- 50 de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică posedă autorizaţia de securitate la incendiu;
- 20 de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică sunt în curs de obţinere a acestei autorizaţii,
- 10 unităţi de învăţământ cu P.J. nu posedă această autorizaţie.
178 de unităţi de învăţământ cu personalitatea juridică (de stat şi particulare) sunt conectacte la sistemul centralizat de apă potabilă sau la foraje proprii avizate sanitar, în 7 unităţi de învăţământ cu personalitate juridică apa potabilă este asigurată cu ajutorul apei îmbuteliate sau din alte surse;
173 de unităţi de învăţământ cu P.J. (de stat şi particulare) au clădirile conectate la serviciul de canalizare, iar 12 unităţi de învăţământ cu P.J. nu beneficiază de această conectare.
362 de unităţi de învăţământ cu P.J. şi structuri (de stat şi particular) au toalete amplasate în clădirile unde se desfăşoară activităţile cu elevii, iar în 3 unităţi de învăţământ mai există clădiri care au grupurile sanitare amplasate în curtea şcolii, toate acestea fiind dotate cu vase de toaletă, chiuvete, au apă curentă şi sunt racordate la sistemul de canalizare.
La data raportului, în unităţile şcolare se desfăşoară lucrări de igienizare (90 unităţi de învăţământ), de igienizare şi reparaţii (79 unităţi de învăţământ), eficientizare energetică (acorduri pentru 18 unităţi de învăţământ), majoritatea lucrărilor având ca dată finală estimată perioada 30.08-06.09.2024.
Sunt şi unităţi de învăţământ la care aceste lucrări se vor prelungi şi după începerea anului şcolar, datorită faptului că sunt de mare amploare.
Privitor la situaţia microbuzelor şcolare în 52 de unităţi de învăţământ există 82 de microbuze şcolare (16+1 locuri) funcţionale pentru transportul elevilor.
Prin programul PNRR au fost solicitate 63 de microbuze şcolare electrice pentru dotarea parcului auto din aceste unităţi de învăţământ, 9 microbuze cu 8+1 locuri, iar 54 microbuze cu 16+1 locuri.
Referitor la manuale se are în vedere asigurarea manualelor şcolare pentru învăţământul de masă, cu accent deosebit pe asigurarea manualelor şcolare pentru clasa a VII-a, pentru anul şcolar 2024-2025.
La data întocmirii prezentului raport, aproximativ 53% din necesarul de manuale şcolare transmis la Ministerul Educaţiei (pentru clasele I-VIII) şi la edituri (pentru clasele IX-XII) a fost primit la depozitul de manuale şcolare al ISJ Sibiu şi distribuit către unităţile de învăţământ. Au fost distribuite integral manualele şcolare pentru învăţământul liceal în unităţile de învăţământ cu PJ. Pentru nivelul gimnazial, menţionăm că înregistrarea comenzilor de manuale şcolare noi pentru clasa a VII-a a fost finalizată şi transmisă la data de 22.07.2024, conform precizărilor Ministerului Educaţiei, urmând a fi recepţionate şi distribuite până la începutul anului şcolar 2024-2025.
Cu privire la situaţia rechizitelor, a dotărilor cu mobilier şcolar prin PNRR, a echipamentelor digitale şi activităţilor derulate prin PNRAS, a SmartLab-urilor şi programul 'Masă sănătoasă'
În 52 de unităţi de învăţământ, prin P.N.R.R., a fost achiziţionat mobilier şcolar.
În celelalte unităţi de învăţământ se lucrează la finalizarea achiziţionării necesarului de mobilier şcolar, în cazul în care acesta a fost degradat sau trebuie suplimentat.
Programul Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar (PNRAS), aprobat prin H.G. nr. 1309/2021, reprezintă o intervenţie sistemică, asumată de Ministerul Educaţiei în vederea combaterii părăsirii timpurii a şcolii. PNRAS este implementat în cadrul Planului Naţional pentru Redresare şi Rezilienţă al României (PNRR).
Inspectoratul Şcolar Judeţean Sibiu a încheiat un nr. de 58 de Contracte de finanţare în cadrul Acordului privind implementarea investiţiilor specifice Schemei de Granturi din cadrul Programului Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar, finanţate prin Componenta C15 - Educaţie a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă în România, cu
- 40 de unităţi de învăţământ beneficiare ale finanţării specifice SG - PNRAS - runda 1
- 18 de unităţi de învăţământ beneficiare ale finanţării specifice SG - PNRAS - runda 2
Grupul ţintă principal în cadrul SG PNRAS este alcătuit din elevii din clase de nivel gimnazial.
Pentru siguranţa şi securitatea elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar sibian în toate unităţile de învăţământ se implementează 'Planului teritorial comun de acţiune pentru siguranţa în şcoli'. În prezent există:
- 88 de unităţi de învăţământ cu pază asigurată (78 unităţi de învăţământ în mediul urban şi 10 unităţi de învăţământ în mediul rural);
- 66 unităţi de învăţământ doar cu preimetrul şcolar împrejmuit cu gard (6 unităţi de învăţământ în mediul urban şi 60 unităţi de învăţământ în mediul rural);
- 30 de unităţi de învăţământ care au achiziţionat sisteme de monitorizare audio-video (18 unităţi de învăţământ în mediul urban şi 12 unităţi de învăţământ în mediul rural);
2. Concluzii referitoare la controalele tematice efectuate de către Serviciul Inspecţie Socială în Judeţul Sibiu în semestrul I din anul 2024, temă prezentată de doamna Camelia Conţiu, şef serviciu Inspecţie Socială - Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Sibiu.
Activitatea de inspecţie socială la nivelul judeţului Sibiu se realizează de către Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Sibiu, prin inspectorii sociali, potrivit OUG nr.113/2011, privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi a Hotărârii de Guvern nr.151/2012 privind Statutul propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.
Activitatea inspectorilor sociali se desfăşoară în conformitate cu Planul anual de control al inspecţiei sociale din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, aprobat de ministrul muncii şi solidarităţii sociale.
Activitatea de inspecţie socială este una deosebit de complexă, rolul preponderent al acestui instrument de control al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale fiind cel de a asigura respectarea drepturilor sociale ale persoanelor sau grupurilor aflate în situaţii de dificultate sau risc de excluziune socială.
Primul semestru al anului 2024 a fost marcat în ceea ce priveşte activitatea de control a inspecţiei sociale de promulgarea Legii 100/2024 care reformează întregul sistem de asistenţă socială.
În judeţul Sibiu funcţionează 141 de servicii sociale licenţiate. În funcţie de categoria de beneficiari cărora se adresează situaţia este următoarea:
- 49 servicii sociale destinate protecţiei copilului şi/sau familiei;
- 49 servicii sociale destinate protecţiei persoanelor vârstnice şi adulte în dificultate;
- 37 servicii sociale destinate protecţiei persoanelor adulte cu dizabilităţi;
- 6 servicii sociale destinate protecţiei victimelor violenţei domestice.
În perioada ianuarie -iulie 2024 în conformitate cu Planul anual de control al inspecţiei sociale pentru anul 2024, aprobat de ministrul muncii şi solidarităţii sociale s-a desfăşurat campania: 'Verificarea respectării de către serviciile publice de asistenţă socială a prevederilor legale cu privire la monitorizarea modului de creştere şi îngrijire a copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi serviciile de care aceştia pot beneficia.
La cele 7 unităţi administrativ teritoriale verificate au fost identificate 466 cazuri de familii/persoane care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului/copiilor cu părinte/părinţi plecat/plecaţi la muncă în străinătate respectiv 591 cazuri de copii cu părinţi/părinte plecat/plecaţi la muncă în străinătate. Ponderea cea mai mare o reprezintă familiile în care un părinte este plecat la muncă în strainătate 66,52%.
Pentru remedierea deficienţelor constatate au fost dispuse un număr total de 32 de măsuri care au fost îndeplinite cu respectarea termenelor impuse de inspectorii sociali.
Derulată în perioada martie 2024 - mai 2024, campania a vizat 7 unităţi administrativ-teritoriale 2 din mediul urban şi 5 din mediul rural, cu cele mai multe cazuri de copii aflaţi în situaţie de risc, prin plecarea părinţilor la muncă în alte state.
Nu au fost identificate situaţii care să impună aplicarea de sancţiuni contravenţionale sau sesizarea altor organe cu atribuţii de control.
În ceea ce priveşte situaţia sesizărilor şi petiţiilor adresate instituţiei noastre referitoare la respectarea drepturilor persoanelor vulnerabile la măsuri de asistenţă socială, numărul acestora s-a dublat raportat la aceaşi perioadă aferentă anului 2023. Astfel în această perioadă inspecţia socială a soluţionat un număr de 20 de sesizări întocmind 16 procese verbale de control şi 4 note de constatare( acolo unde aspectele sesizate nu s-au confirmat).
Aspectele sesizate au vizat cu precădere neacordarea beneficiilor sociale, protecţia drepturilor persoanelor cu dizabilităţi şi accesibilizarea mediului fizic pentru persoane cu patologie neurologică/locomotorie.
Inspectorii sociali din cadrul AJPIS Sibiu acordă un interes deosebit petiţiilor adresate instituţiei noastre atât de persoanele fizice şi juridice cât şi de alte instituţii publice, urmărind soluţionarea aspectelor sesizate cu celeritate.
Alte două note de constatare au fost întocmite cu ocazia unui control inopinat privind acreditarea unui furnizor de servicii sociale şi a întâlnirii de lucru care a avut loc cu reprezentanţii DGASPC Sibiu şi CJ Sibiu în vederea soluţionării situaţiei unui beneficiar de indemnizaţie de handicap.
În primul semestru al anului 2024 inspecţia socială sibiu a aplicat un număr de 5 sancţiuni pentru neregulile constatate, un avertisment şi 4 amenzi în valoare de 66.000 lei.
În contextul noilor modificări legislative atribuţia de informare şi îndrumare a inspectorilor sociali îşi regăseşte şi mai mult utilitatea. Această activitate este realizată de către inspectorii sociali în cadrul misiunilor de inspecţie precum şi în situaţii de solicitare a unor informaţii de către cetăţeni, persoane fizice, juridice sau instituţii.
3. Acţiunile Direcţiei Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Sibiu privind implementarea Programului de prevenire şi combatere a Pestei Porcine Clasice şi a Pestei Porcine Africane, prin asigurarea măsurilor de biosecuritate, controale în exploataţiile cu porcine, monitorizarea circulaţiei efectivelor, supravegherea speciilor receptive prin examene clinice şi examene de laborator , temă prezentată de domnul Flavius Flucuş, director executiv adjunct al Direcţiei Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Sibiu.
În Judeţul Sibiu există 3 exploataţii comerciale de suine, precum şi 8 exploataţii de Tip A de porcine active, cu un efectiv total raportat de 31447 animale.
CONTROALE, MĂSURI DE SUPRAVEGHERE EFECTUATE:
- 46 controale oficiale, având ca tematică verificarea respectării măsurilor de biosecuritate în exploataţiile comerciale de suine, supravegherea stării de sănătate a efectivelor de animale. Controalele s-au finalizat cu formularea unor recomandări şi stabilirea de măsuri de remediere, cu termene stricte.
- monitorizarea zilnică a stării de sănătate a porcinelor din ferme, realizată de medicii veterinari de liberă practică, atât la efectivele staţionare, cât şi la cele destinate abatorizării, precum şi raportarea acestor activităţi către DSVSA Sibiu.
Monitorizarea respectării măsurilor privind prevenirea şi combaterea P.P.A, a prevenirii apariţiei P.P.C., în exploataţiile non-profesionale de suine, supravegherea stării de sănătate a efectivelor de animale.
În Judeţul Sibiu există un număr de 2708 exploataţii non-profesionale de suine (gospodării ale populaţiei), cu un efectiv total raportat de 11758 animale.
177 controale oficiale, având ca tematică verificarea respectării legislaţiei sanitare veterinare privind identificarea şi înregistrarea suinelor, precum şi a circulaţiei animalelor din specia suină, a măsurilor de biosecuritate în exploataţiile non-profesionale de suine, supravegherea stării de sănătate a efectivelor de animale. Controalele s-au finalizat cu formularea unor recomandări şi stabilirea de măsuri de remediere, cu termene stricte. De asemenea, au fost aplicate un număr de 5 sancţiuni contravenţionale, în valoare totală de 7500 lei, precum şi 7 avertismente, principalele abateri fiind deţinerea de porcine neidentificate şi neînregistrate, precum şi înstrăinarea de suine fără documente sanitare veterinare.
Referitor la probe prelevate şi examene de laborator efectuate 215 probe în direcţia P.P.C., reprezentând probe supraveghere din ferme (seturi de organe şi sânge pe EDTA), toate cu rezultate negative, 317 probe în direcţia P.P.A., supraveghere din ferme, toate cu rezultate negative, 382 probe, în direcţia P.P.A, în vederea monitorizării santinelelor din ferme şi exploataţii de tip A, toate cu rezultate negative.
Analiza probelor în direcţia P.P.A. se efectuează în cadrul L.S.V.S.A. Sibiu, prin metoda Real-time PCR, iar a probelor prelevate în direcţia P.P.C., în cadrul L.S.V.S.A. Alba.
Supravegherea în direcţia P.P.A. şi P.P.C. a efectivelor de porci mistreţi.
În judeţul Sibiu, există un număr de 46 fonduri de vânătoare, cu un efectiv estimat de 1446 porci mistreţi. Începând cu anul 2019, P.P.A. a evoluat la un număr de 29 fonduri de vânătoare.
- la această categorie de animale, se supraveghează prin examene de laborator toate animalele găsite moarte, în direcţia P.P.A. şi P.P.C., iar cele împuşcate, doar pentru P.P.A. Astfel, dintr-un total de 314 probe, au fost examinate un număr de 313 probe pentru diagnosticul P.P.A., dintre care 1 cu rezultat pozitiv şi o suspiciune în direcţia P.P.C. cu rezultat negativ ulterior.
Ca urmare a focarelor de Pestă porcină africană declarate în cursul anului 2024, în conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 1214/2009, au fost evaluate şi despăgubite un număr total de 35 capete porcine, cu sumă în valoare totală de 45.800 lei.
La data prezentei Pestă porcină africană ( P.P.A.) nu evoluează în Judeţul Sibiu, iar Pesta porcină clasică (P.P.C ). nu evoluează la nivel naţional.
Voina Alina
Purtător de cuvânt, Instituţia Prefectului-Judeţul Sibiu
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].