Comunicat de presă - Autoritatea Navală Română
Conform noii legislaţii în vigoare, respectiv OMT 1750/2024, Art 5, alin 5: 'Navele maritime şi de navigaţie interioară, altele decât cele de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate, care urmează să efectueze în şantierele navale lucrări de reparaţii ce pot genera surse de aprindere, în spaţii închise sau adiacente acestora în care au fost depozitate produse petroliere, produse chimice lichide sau gaze lichefiate sunt inspectate de către ANR, în vederea emiterii certificatului de gas free, după intrarea lor în docurile şantierelor navale, la solicitarea armatorului/comandantului/conducătorului navei', certificatul de gas free este necesar acestei categorii de nave în şantierele navele numai pentru lucrări în spaţii închise sau spaţii adiacente acestora în care au fost depozitate produse petroliere, chimice lichide sau gaze lichefiate. Sintagma 'la solicitarea armatorului/comandantului/conducătorului navei' a fost folosită deoarece Autoritatea Navală Română nu are cunoştinţă despre lucrările care urmează a fi efectuate în şantierul naval, aceste lucrări fiind efectuate în baza unui contract comercial între armator şi şantier. Pentru lucrări în cadrul şantierelor, numai în spaţiile mai sus menţionate, este obligatoriu să fie emis certificat de gas free, iar spaţiile respective vor fi verificate de către ANR ulterior intrării în şantier, exclusiv la solicitarea armatorului/comandantului/conducătorului navei.
Dacă se intenţionează efectuarea de lucrări în spaţii închise sau adiacente acestora în care au fost depozitate produse petroliere, produse chimice lichide sau gaze lichefiate fără a deţine certificatul de gas free emis de ANR, şantierul naval în cadrul căreia se află nava nu trebuie să efectueze nicio lucrare în aceste spaţii.
De asemenea, pentru lucrările executate în şantierele navale, ANR nu efectuează inspecţii în vederea emiterii certificatelor de hot work (lucrul la cald, ce implică flacără deschisă sau echipamente care generează scântei).
Trebuie subliniat faptul că în cadrul lucrărilor de reparaţii care au loc într-un şantier naval, este responsabilitatea exclusivă a şantierului şi a navei la bordul căreia se desfăşoară lucrările, să asigure un mediu de lucru fără pericole propriilor angajaţi, cu respectarea normelor de protecţie a muncii, o autoritate a statului neputându-se substitui acestora. Este de menţionat în acest context, obligaţia statului de pavilion al navei de a respecta prevederile Regulii 4.3 din Convenţia privind munca în sectorul maritim (MLC 2006), care se referă exact la Protecţia sănătăţii şi a securităţii şi prevenirea accidentelor la bordul navei.
Reprezentanţii şantierului şi ai navei trebuie să se asigure că sunt îndepărtate toate riscurile referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă prin prevederea unor măsuri preventive şi protective eficiente, iar nava să aibă emise toate permisele de lucru necesare în funcţie de activitatea desfăşurată, permise ce sunt obligatorii conform Convenţiei privind munca în sectorul maritim, MLC 2006.
În schimb, dacă se efectuează în afara şantierelor navale reparaţii la bord în spaţii închise sau adiacente acestora, în care au fost depozitate produse petroliere, produse chimice lichide sau gaze lichefiate, navele maritime şi de navigaţie interioară altele decât cele de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate sunt inspectate de către ANR în vederea emiterii certificatelor de gas free şi hot work, după caz, la cheu, în urma notificării căpităniei de port în a cărei jurisdicţie se află nava, de armatorul/comandantul/conducătorul navei. După emiterea acestor certificate, comandantul/conducătorul navei este obligat să păstreze aceleaşi condiţii de siguranţă în zona inspectată şi pentru care s-au emis certificatele, pe toată perioada derulării lucrărilor de reparaţii.
Vă rugăm să luaţi notă de faptul că incendiul de la bordul navei AMAR GLYFADA a avut loc în compartimentul maşină, o zonă uzuală pentru desfăşurarea activităţii echipajului şi nu într-un spaţiu închis care ar necesita emiterea unui certificat gas free, iar activităţile desfăşurate de navă pe perioada lucrărilor de reparaţii nu sunt verificate de către ANR, în schimb se află sub stricta supraveghere a şantierului care trebuie să se asigure că sunt respectate toate normele de protecţia muncii şi inclusiv de prevenire a incendiului şi să facă o evaluare a riscurilor aferente lucrărilor executate.
Vă readucem aminte informaţii care au mai fost făcute publice, mai exact, în Şantierul Naval Midia au mai avut loc 2 incendii la bordul navelor care se aflau în reparaţii. Unul dintre ele a fost soldat şi cu vătămări corporale ale angajaţilor şantierului. Toate incendiile s-au produs în spaţii uzuale de desfăşurare a activităţii echipajului şi nu în spaţii închise sau adiacente acestora în care au fost transportate substanţe inflamabile. Totodată, aceste incendii au avut loc în condiţiile în care vechea legislaţie era în vigoare, legislaţie care ar fi presupus reducea riscurilor în cadrul activităţilor desfaşurate la bordul navei în timpul reparaţiilor, inclusiv în cadrul şantierelor. Pentru toate aceste evenimente este clar că nu implicarea ANR duce la dispariţia acestor riscuri şi ne punem întrebarea daca regulile de securitate şi sănătate în munca sunt respectate de Şantierul Naval Midia, aspecte ce exced atribuţiilor ANR.
Ne surprinde declaraţia preşedintelui Sindicatului Liber al Navigatorilor care face referire la lipsa certificatului de gas free pentru o zona uzuală de desfăşurare a activităţii navigatorilor la bordul navei, dar nu face deloc referire la permisele de lucru obligatorii care ar trebui emise la bordul navei de către echipaj, pentru desfăşurarea anumitor lucrări, indiferent dacă nava se află în marş, într-un port sau într-un şantier naval, conform Convenţiei privind munca în sectorul maritim, MLC 2006, Convenţie asupra căreia 'veghează' pentru a se asigura că navigatorii îşi desfăşoară activitatea, inclusiv cu respectarea normelor de securitate şi sănătate în muncă. Rămânem rezervaţi în ceea ce priveşte declaraţiile dumnealui şi modul în care înţelege ceea ce înseamnă un certificat de gas free, zonele pentru care trebuie emis, normele pentru protecţia securităţii şi a sănătăţii în muncă la bordul navei care trebuie asigurate de către statul de pavilion şi dacă este într-adevăr sau nu o opţiune a armatorului solicitarea emiterii certificatului de gas-free şi ce standarde de siguranţă au fost coborâte în România conform legislaţiei actuale în vigoare.
Pentru orice alte eventuale nelămuriri vă stăm la dispoziţie şi vă asigurăm de întreaga noastră disponibilitate şi colaborare.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].