Grindeanu, despre actul adițional semnat de ARF cu Alstom: Nu pot accepta așa ceva; probabil că se va ajunge tot în instanță

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spune că nu știa despre actul adițional semnat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară cu Alstom pentru modificarea graficului de livrare a celor 37 de rame contractate de statul român, document care, potrivit interpretărilor, scutește producătorul francez de plata penalităților de întârziere în valoare de zeci de milioane de euro.
Întrebat dacă știa despre acest act adițional, ministrul Transporturilor a răspuns: 'Evident că nu'.
'Cum bine știți - și sunt bucuros din acest punct de vedere - am și câștigat un proces, noi, ministerul, companiile, cu Alstom, pe întârzierile pentru metrou (ramele ce trebuiau să fie livrate Metrorex - n. r.). Și acolo s-a câștigat procesul. Același lucru mă aștept să-l facem și pe partea asta, cea legată de garniturile de tren, iar cei de la ARF, din ceea ce am discutat eu cu ei, îmi spun că nu intră (actul adițional - n. r.) în contradicție cu acele penalități. Nu pot accepta așa ceva. Și probabil că cei de la Alstom, nu vreau eu să-i îndemn, dar probabil că se va ajunge tot în instanță, unde iarăși vom câștiga, la fel ca la Metrou', a afirmat Grindeanu, marți, la Parlament, după dezbaterile din comisiile de specialitate reunite pe marginea proiectului de buget pe 2025 al MTI.
Șeful de la Transporturi a spus că nu știe care este noul termen pentru livrarea tuturor celor 37 de rame Alstom Coradia, dar în perioada următoare 'vor tot veni garnituri de tren'.
'Cred că pe parcursul acestui an, detaliat nu știu pe noul grafic amintit, dar știu că a doua garnitură de tren a intrat în urmă cu o săptămână în țară și, pe parcursul lunilor viitoare, vor tot veni garnituri de tren, asta neintrând în coliziune sau în contradicție cu penalitățile de care aminteam mai devreme, pe care ARF trebuie să le recupereze de la Alstom', a transmis Sorin Grindeanu.
Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a afirmat, luni, că în 2024 compania a pierdut, prin neîncasare, aproape 30 de milioane de lei, pentru că nu a intrat în posesia trenurilor contractate de statul român cu Alstom și a anunțat că va da în judecată Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), care a încheiat cu producătorul un act adițional ce a modificat graficul inițial de livrare a ramelor Coradia, anulând, practic, penalitățile ce ar fi trebuit aplicate pentru nelivrarea la timp a acestora.
'Noi am făcut licitații de adjudecare a ramelor - 13, 12, 17. Noi am semnat un contract cu ARF în decembrie 2023, în care aveam un grafic de livrare. Noi trebuia să avem cele 12 rame în februarie 2024. Este contractul semnat de ARF cu Alstom. A trecut un an. Noi n-avem nicio ramă preluată. (...) Dacă aveam cele 12 rame, nu vreau să fac un calcul cu încărcare maximă pe ruta București - Constanța - Brașov, unde circulă aceste trenuri, eu am făcut dintr-un calcul, așa... este un minus de neîncasări de vreo 30 de milioane de lei. Noi vom face o sesizare în instanță și vom da în judecată ARF-ul, iar dacă statul român își permite să plătească aceste penalități mie și să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv de la Alstom, nu e treaba mea. În schimb, tot pe la jumătatea lunii decembrie, s-a semnat un adițional între ARF și firma Alstom, care a modificat integral graficul de livrare a ramelor. Deci, se semnează de către ARF un adițional în care modifică graficul de livrare și mi se spune că toate ramele vin în 2025. Practic, ce ai făcut cu acest adițional? Ai anulat toate penalitățile care trebuiau facturate în anul 2023 - 2024. Odată modificat graficul de livrare, automat aceste penalități cad', a declarat, luni, Preoteasa, într-o conferință de presă.
De asemenea, acesta a afirmat că nici noul grafic de livrare a trenurilor nu este respectat.
'Am un act semnat tot de ARF, aici probabil altcineva trebuie să-l verifice, și spune că 'se poate considera că s-a creat un avantaj evident la Alstom Ferroviaria SPA și Alstom Transport într-un mod care nu a fost prevăzut în contractul inițial, acesta având posibilitatea să livreze ramele electrice interregionale într-un termen mult mai mare decât cel ofertat și cel maxim admis de ARF prin caietul de sarcini, fiind modificate în egală măsură condițiile inițiale și procedurile de atribuire'. Deci, astea sunt acte ale ARF-ului: unde a semnat odată un grafic de livrare nou și unde scrie că acest grafic de livrare nou nu este legal. Este adevărat că în caietul de sarcini era o precizare apropo de depunerea ofertelor, dar să zicem că s-a trecut de etapă, că orice ofertă care depășește 31 de luni de la data adjudecării se consideră neconformă. Inițial Alstom a spus că livrează, dar acum deja s-a ajuns la 36 de luni, deci n-a avut din start această părere. (...) Deja au intrat în întârziere și pe graficul nou. Trebuia să vina una (o ramă - n. r.) în decembrie. Suntem în februarie. Am văzut că a intrat în România, este la ei. Eu cred că graficul este când ajunge la noi, nu când intră la ei. Deci, trebuia să intre în noiembrie una, să zicem că este aceasta cu care am plecat, în decembrie una, nu s-a întâmplat, în martie una, în aprilie două, în mai patru, în iunie trei. Noi, la ora asta, nu am preluat de la Alstom nicio ramă', a susținut acesta.
Șeful CFR Călători a subliniat că singura ramă nouă livrată de Alstom, cu care operează transportatorul național feroviar de călători, a fost preluată de ARF și circulă 'prin convenție'. Dar chiar și așa trenul face o singură cursă dimineața la Brașov, dus-întors, după care revine în depoul Alstom, pentru 'mici probleme de remediat'. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Simona Miloș (INPPI): Modificările legislative făcute intempestiv s-au dovedit a fi inutile și ineficiente
Modificările legislative privind insolvența efectuate în mod intempestiv s-au dovedit a fi inutile și ineficiente, în condițiile în care acestea nu au fost aplicate deoarece erau neconstituționale în unele situații, a afirmat miercuri Simona Miloș, Președintele Institutului Național de Pregătire a Practicienilor în Insolvență (INPPI).
Ivan: Suntem în negocieri avansate cu un potențial investitor care să închirieze forța de muncă și facilitățile de la șantierul naval Mangalia
Autoritățile române de resort se află în negocieri avansate cu un potențial investitor care să închirieze forța de muncă și facilitățile din șantierul naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa), care va opera acolo și, automat, va menține activitatea economică pentru a plăti salariile angajaților, a declarat, miercuri, ministrul Economiei, Digitalizării,
Fitch: Deficitul bugetar al României, afectat de posibila întârziere a măsurilor suplimentare de consolidare fiscală
Ciclul electoral prelungit din România va întârzia probabil măsurile suplimentare de consolidare fiscală până cel puțin în semestrul doi din 2025 și, fără măsuri suplimentare, există riscuri privind estimarea legată de deficit, previzionat la 7,5% din PIB în 2025, în special ținând cont de deficitele lunare mari de la &
CNAIR: Posibile întreruperi temporare ale emiterii rovinietei și peajului prin SIEGMCR, joi
Emiterea rovinietelor și peajelor poate fi îngreunată/întreruptă pentru perioade scurte de timp joi, în intervalul orar 00:00 - 04:00, ca urmare a unor lucrări de mentenanță la Sistemul Informatic de Emitere, Gestiune, Monitorizare și Control Rovinietă (SIEGMCR), informează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Bursa, în creștere după 40 de minute de la debutul tranzacțiilor
Bursa de Valori București (BVB) era în creștere pe aproape toți indicii după 40 de minute de la debutul tranzacțiilor de miercuri, iar rulajul se cifra la 5,09 milioane de lei (1.023 milioane de euro). Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, consemna o apreciere de 0,04%, iar indicele BET-Plus, care
Rețele Electrice România investește peste 30 milioane de lei pentru modernizarea stației Sânnicolau Mare
Rețele Electrice România a lansat o licitație publică pe platforma electronică de achiziții publice SEAP, cu o valoare de circa 30 milioane lei (fără TVA), pentru realizarea lucrărilor de modernizare a stației de transformare 110/20 kV Sânnicolau Mare din județul Timiș, cu scopul de a crește fiabilitatea și reziliența rețelei de distribuție a energiei ele
Cîmpean (DNSC): Domeniul sănătății,unul dintre sectoarele cu maturitatea cea mai scăzută la capitolele cyber și digitalizare
Domeniul sănătății din România este unul dintre sectoarele cu maturitatea cea mai scăzută din punct de vedere al securității cibernetice și al digitalizării, a declarat, miercuri, la conferința de încheiere a proiectului 'Romanian Cyber Care Health' (RO-CCH), directorul general al Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Dan C&ici
INS: Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a scăzut în ianuarie cu 3,1%,comparativ cu aceeași lună din 2024
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, a înregistrat în ianuarie 2025 o scădere, pe ansamblu, cu 3,1%, comparativ cu aceeași lună a anului anterior, conform datelor publicate miercuri de Institutul Național de Statistică. Această scădere s-a datorat reducerii
INS: Cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor a scăzut în ianuarie, ca serie brută, cu 18,2%
Cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor a scăzut, în ianuarie 2025, față de luna decembrie 2024, ca serie brută, cu 18,2%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate a crescut cu 4,5%, informează Institutul Național de Statistică, printr-un comunicat.
Evaziune fiscală de aproape 1, 5 milioane de lei, descoperită în urma unui control la un operator economic din București
Inspectorii din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au desfășurat, în perioada februarie-martie 2025, un control la un operator economic din București, în urma căruia au fost constatate obligații fiscale suplimentare în valoare totală de aproape 1,498 milioane de lei. Conform unui comunicat al Agenției Naționa
Românii ar putea primi pe card cei 800 de lei pe care îi acordă statul pentru voucherele de vacanță (asociație)
Suma pe care statul o acordă în acest an pentru voucherele de vacanță ar putea fi virată din nou pe card, a anunțat vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Adrian Voican, care a precizat că va fi emis în acest sens un Ordin de ministru cu normele de aplicare. 'O comisie a Ministerului Economiei, Dig
Adrian Voican (ANAT): România are nevoie de 30 de milioane de euro anual pentru promovare turistică
România are nevoie de 30 de milioane de euro anual pentru promovare turistică, iar suma aceasta ar putea veni de la turiști prin introducerea unei taxe de un euro pe noaptea de cazare și nu de la bugetul de stat, a declarat vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Adrian Voican. 'Am spus-o clar: ne trebuie
POSA: Lipsa de muncitori calificați, o provocare majoră pentru service-urile auto din România
România se confruntă cu o criză fără precedent a forței de muncă în sectorul reparațiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto, atenționează Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA), printr-un comunicat. Potrivit datelor POSA, peste 40% dintre service-uri întâmpină
Boloș: Valoarea contractelor semnate prin Politica de Coeziune 2021-2027 se ridică la 32 de miliarde de euro
Valoarea contractelor semnate prin Politica de Coeziune 2021-2027 se ridică la 32 de miliarde de euro, bani care se vor transforma în școli moderne, spitale mai bine dotate, infrastructură de transport și digitalizare reală, a anunțat, marți, ministrul Investiții și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. 'Am avut astăzi o nouă discuție cu șefii Autorită
Burcea (ANAT): Am reușit cu forță și dârzenie să ocupăm un binemeritat ultim loc în Europa la numărul de turiști străini
România a ocupat anul trecut 'cu forță și dârzenie' ultimul loc în Europa la numărul de turiști străini, a declarat, marți, într-o conferință de presă, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea. 'Un adevăr dureros este legat de analiza turismului de incoming. (...) Ca urmare a ultimelor sta