logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

REPORTAJ/ Temele picturilor expoziţiei 'Luminile lui Caravaggio' de la Muzeul Naţional de Artă Timişoara, mereu de actualitate

Image

Am păşit în expoziţia dedicată lui Caravaggio, în Muzeul Naţional de Artă Timişoara (MNArT), ca o novice în lumea artelor, cu emoţia că voi vedea lucrări inspirate din viaţa acestui pictor catalogat de unii, la fel de novici, ca fiind "un criminal care a aşezat pe pânză ororile comise".

După obscurul creat în spaţiile muzeului pentru expoziţia "Brâncuşi: surse româneşti şi perspective universale", în anul Capitalei Culturale Europene TM2023, unde lumina parcă izvora din fiecare lucrare în parte, de această dată, lumina de interior inundă fiecare sală, lăsând să se vadă dialogul dintre picturile aşezate pe simeze ca antiteze sau congruente, accentuând mesajul plastic.

A fost primul înţeles pe care l-am desluşit în numele expoziţiei "Luminile lui Caravaggio. Începutul modernităţii în pictura europeană, capodopere din colecţia Roberto Longhi". Iar după, poate, prea multele prezentări publice de artă modernă, cu figuri umane deformate, schiţate în figuri geometrice, prezentul salon aduce o reaşezare, o tihnă a privirii în firesc.

Sunt 43 de lucrări, dintre care una este semnată de Caravaggio ("Copil muşcat de şopârlă", 1597), iar celelalte, în armonie, de precursori ai acestuia ori discipoli care s-au inspirat din creaţiile artistului italian considerat a fi precursor al stilului baroc şi unul dintre cei mai mari novatori din istoria picturii.

Una dintre primele lucrări expuse în galeriile MNArT este pânza în ulei "Iudita şi capul lui Olofern" (Battista del Moro, 1550 - 1555), "o anticipare a inventivităţii îndrăzneţe a lui Caravaggio", potrivit curatorilor expoziţiei.

Urmează o creaţie care aduce blândeţe, "Moise găsit de fiicele faraonului" (Carlo Saraceni, 1608 - 1610), o temă inspirată din Vechiul Testament şi care introduce publicul în universul Noului Testament, cu tablouri ce au dimensiuni de la aproape miniaturale, cum sunt "Sfântul Petru Martirul" şi "Sfânt Dominican rugându-se" sau "Sfânta Fecioară îndurerată" şi "Sfântul Ioan Evanghelistul" (Lorenzo Lotto, 1540 - 1545) până la lucrări impresionante, portrete compoziţionale ("Sfânta Maria Magdalena Penitenta", Domenico Fetti, cca 1610 - 1613 sau teme biblice hristice).

"Îngerul Buneivestiri" (Guglielmo Caccia, 1615 - 1620) deschide cu adevărat spaţiul tumultos al scenelor biblice care au marcat creştinătatea, care conţin elemente ale violenţei fizice, ale lepădării lui Petru, ale încoronării cu spini şi punerii în mormânt a Mântuitorului, ascultarea apostolului Filip şi Sfântul Pavel (Jusepe de Ribera, 1612).

Toate aceste picturi, realizate cu aproape o jumătate de mileniu în urmă, au corespondent şi în viaţa reală din zilele noastre, fiind mereu de actualitate, după cum declară, pentru AGERPRES, managerul general al Muzeului Naţional al Banatului, Filip Petcu.

Cea mai sugestivă pânză din acest ciclu pare a fi "Lepădarea lui Petru" (Valentin de Boulogne, 1615 - 1617).

"Lucrarea lui Valentin de Boulogne, 'Lepădarea lui Petru', este foarte puternică, construită pe diagonale foarte puternice, marcată de ieşirea lui Petru din imagine; el este recunoscut de oamenii care se află la o masă jucând zaruri. Zarurile însumate dau cifra 13, care reprezintă tema morţii, iar această masă nu este altceva decât un sarcofag antic pe care se joacă zaruri, această Antichitate fiind o temă obsesivă, care revine mereu în istoria artelor, în stiluri clasice şi ante-clasice. Iată, îl întâlnim pe Petru, iar toate aceste personaje care sunt în jurul mesei nu sunt altceva decât oameni ai străzii care îşi arată portretele. Fiecare portret ascunde emoţii, trăiri, reprezintă un caracter extrem de bine analizat din punct de vedere psihologic, contrapus, ca şi compoziţie dramatică, şi care anunţă vânzarea şi momentul grav al morţii, sub forma unui joc de zaruri, la o masă, pe un sarcofag, sub semnul cifrei morţii. Banii sunt la mijloc, în acest joc dramatic, tragic, este contrapus coborârii de pe cruce a lui Iisus. Iisus se află într-un moment de maximă umilinţă, coborât în mormânt de către cei care îl înconjoară", detaliază Filip Petcu, pictor şi restaurator.

De la managerul MNArT aflăm că expoziţia "Luminile lui Caravaggio. Începutul modernităţii în pictura europeană, capodopere din colecţia Roberto Longhi" nu a mai fost expusă în această formă, foarte interesantă fiind scenografia creată special pentru această expoziţie, întrucât conţine o serie de raporturi şi relaţie între tablouri.

"O expoziţie nu este un inventar al lucrărilor pe care le conţine, ci în primul rând este vorba despre o relaţie, este un limbaj care se creează între tablouri prin discursul care le uneşte şi le conectează. Această coborâre în mormânt a lui Iisus, de exemplu, este pusă în oglindă cu 'Alegoria Vanităţii', unde avem prezente toate tipurile de oglinzi: o doamnă îşi găteşte părul, înconjurată de oglinzi. Vasul de pe masă reprezintă o oglindă, cercelul reprezint o oglindire; amfora oglindeşte, iar din spate este văzută de o altă oglindă. Chiar dacă aceste oglinzi sunt prezente în imagine, există anumite aspecte legate de conţinutul imaginii, care sunt fie distorsionate, fie deformate, fapt care ne arată că dincolo de oglindă există şi un spate al ei pe care nu îl putem vedea. Această sumă de repere, prin dialogul dintre religios şi profan, creează o tensiune pe care curatorii au ales să o articuleze şi care este extrem de benefică pentru că este în stilul barocului şi al dramatismului pe care îl trăim şi noi astăzi sub diverse forme, în societate", explică restauratorul MNArT.

Caravaggio cercetează, prelucrează, înţelege, pictează şi devine sursă de inspiraţie pentru cei care s-au inspirat în creaţiile lor de viziunile sale.

"Cred că este o mare foame azi de arta figurativă, pentru că arta contemporană este supra-evaluată şi supra-mediatizată, trăim într-o perioadă a experienţelor consumate rapid şi prea puţin timp şi cultură ne rămân pentru a reflecta conştient, cu luciditate asupra reperelor ascunse în aceste neputinţe ale realităţii. Caravaggio lucrează cu oglinzi, iar aceste oglinzi nu sunt altceva decât capsule ale realităţii care ne dezvăluie dar ne şi ascund lucruri, le distorsionează. C rămâne actual, problemele secolelor XVI-XVII sunt aceleaşi şi astăzi, poate doar circumstanţele diferă, dar modul în care noi trăim dramele, experienţele, momentele, imaginile sunt în realitate foarte apropiate, pentru că simţurile noastre sunt aceleaşi, trăim prin vizual, olfactiv, tactil, auditiv", arată pictorul Filip Petcu.

Expoziţia Caravaggio, prin unitatea ei, transmite un mesaj.

"Mesajul este că ar trebui să privim mai atent spre valorile noastre şi să nu acceptăm o devalorizare indusă. Să privim către valorile noastre, către trecutul nostru, către toate reperele semnificante ale tradiţiei şi să vedem în Caravaggio un model care, deşi a avut un trecut extrem de zbuciumat, pierzându-şi tatăl la o vârstă timpurie, apoi pierzându-şi mama, a ajuns să treacă prin tot felul de situaţii delicate, la limita delincvenţei, a ajuns să şi ucidă, dar dincolo de acestea, trăirea lui a fost una autentică, pentru că, iată, prin ceea ce a creat, a lăsat un adevăr care peste veacuri ne comunică ceva esenţial. El a fost o sursă de inspiraţie pentru o multitudine de pictori care au venit în Italia spre a studia pictura, au învăţat tehnica, dar dincolo de aceasta, întâlnindu-se cu Caravaggio, au suferit o schimbare. Iar această suferinţă este una care transfigurează şi deschide porţi spre un nou tip de abordare a imaginii şi spre o nouă dimensiune a picturii", încheie directorul MNArT, Filip Petcu.

Expoziţia se încheie cu lucrarea semnată de Michelangelo Merisi da Caravaggio, "Băiat muşcat de şopârlă" (1597), despre care, unii critici de artă consideră că subiectul ar fi însuşi pictorul, întrucât mâinile copilului - una întinsă, cealaltă ridicată, sunt într-o poziţie similară cu cele ale unui pictor care ţine paleta în timp ce pictează.

După alţii, pictura ar fi inspirată din tema "Apollo Sauroktonos", în care o şopârlă otrăvitoare triumfă asupra zeului, în timp ce aranjamentul diferitelor fructe sugerează cele patru elemente, şopârla fiind simbolul focului, în epoca lui Caravaggio.

Expoziţia "Luminile lui Caravaggio. Începutul modernităţii în pictura europeană, capodopere din colecţia Roberto Longhi" va rămâne deschisă până în 28 februarie 2025 şi poate fi vizitată de miercuri până duminică, inclusiv, între orele 10,00 - 18,00. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Karina Olteanu, editor online: Anda Badea)

Afisari: 228

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Cultura - Media 03-03-2025 20:50

Filmul ''Vermiglio, mireasa muntelui'' a deschis, luni seară, Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în România

Filmul ''Vermiglio, mireasa muntelui'', regizat de Maura Delpero, câștigătoare a Marelui Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneția și propunerea Italiei pentru Premiile Oscar 2025, a deschis luni seară, la Cinema Muzeul Țăranului Român, cea de-a patra ediție a ''Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în Rom&acir

Culte 03-03-2025 15:52

Parc fotovoltaic, amenajat printr-o finanțare obținută de Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia

Ansamblul Arhiepiscopal Ortodox și Mănăstirea 'Hristos Pantocrator' din Alba Iulia vor avea energie electrică obținută din surse regenerabile, după ce Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia a obținut o finanțare de peste 1,4 milioane de lei pentru realizarea unui parc fotovoltaic. 'Vineri, 28 februarie 2025, la sediul Ministerului En

Cultura - Media 03-03-2025 15:10

Bihor: 'Lysistrata, dragostea mea' de Matei Vișniec, în premieră absolută în limba maghiară, la Teatrul Szigligeti

Teatrul Szigligeti din Oradea a anunțat că organizează duminică o întâlnire cu dramaturgul Matei Vișniec și echipa spectacolului 'Lysistrata, dragostea mea' al acestuia, prezentat în premieră absolută în limba maghiară pe 8 martie. Potrivit unui comunicat al teatrului, duminică, de la ora 17, în foaierul d

Cultura - Media 03-03-2025 15:06

Spectacolul 'Unul dintre noi' - premieră, pe 13 martie, la Teatrul de Comedie

Spectacolul 'Unul dintre noi', text și regie Raluca Mirescu Ungureanu, va fi prezentat, în premieră oficială, pe 13 martie, de la ora 19:00, la Sala Nouă a Teatrului de Comedie. Potrivit unui comunicat transmis, luni, AGERPRES, textul care stă la baza spectacolului este semnat de Raluca Mirescu Ungureanu și, dincolo de tema extre

Cultura - Media 03-03-2025 14:53

Expoziția 'Mărțișorul - Povestea unei tradiții vii: De la Regina Maria la inima fiecăruia' - de miercuri, la Muzeul Țăranului

Expoziția 'Mărțișorul - Povestea unei tradiții vii: De la Regina Maria la inima fiecăruia' va fi vernisată, miercuri, în Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român. Potrivit unui comunicat al organizatorilor transmis, luni, AGERPRES, expoziția aduce la lumină istoria, simbolurile și poveștile care fac din mărțișor

Cultura - Media 03-03-2025 14:24

Microstagiune de spectacole invitate, în martie, la Teatrelli

O producție din Ungaria, un spectacol-concert și o co-producție a studenților masteratelor de actorie și regie de la Cluj-Napoca și Craiova vor fi prezentate la Teatrelli, parte dintr-o microstagiune de spectacole invitate, care va avea loc în luna martie. Potrivit unui comunicat transmis, luni, AGERPRES, cele trei spectacole completează

Cultura - Media 03-03-2025 14:17

Actorul Charles Edwards va participa, în aprilie, la Comic Con România

Actorul Charles Edwards, cunoscut pentru rolul lui Celebrimbor din seria 'The Lord of the Rings: The Rings of Power', va sosi la Comic Con România, ediție organizată în perioada 25 - 27 aprilie, la București, informează un comunicat al organizatorilor transmis AGERPRES. Cu o carieră vastă în lumea teatrului, care i-a

Cultura - Media 03-03-2025 13:03

Spectacole având ca tematică dragostea - programate de ONB, cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii

Opera Națională București propune, pentru a celebra Ziua Internațională a Femeii, spectacole de Gaetano Donizetti, Serghei Prokofiev și Giuseppe Verdi. Potrivit unui comunicat al ONB transmis, luni, AGERPRES, Ziua Internațională a Femeii va fi celebrată cu unele dintre cele mai de succes la public spectacole de operă și balet din repertoriul c

Cultura - Media 03-03-2025 11:22

Compozitorul George Natsis, omagiat de UCMR printr-un album-portret

Compozitorul și muzicianul George Natsis este omagiat printr-un album-portret de autor ce traversează patru decenii de carieră, informează un comunicat al Uniunii Compozitorilor și Muzicienilor din România transmis, luni, AGERPRES. În fiecare lucrare din cele 17 incluse pe acest CD din Antologia Muzicii Românești, finanțată d

Cultura - Media 03-03-2025 10:26

Buzău: 'Părintele' chihlimbarului de la Colți, Gherorghe Munteanu-Murgoci - comemorare la 100 de ani de la trecerea în neființă

Vernisajul expoziției temporare 'In memoriam Gheorghe Munteanu-Murgoci (1872-1925)', dedicat comemorării a 100 de ani de la trecerea în neființă a celui care a atras atenția prima dată asupra frumuseții chihlimbarului de Buzău va avea loc pe 5 martie, anunță, luni, reprezentanții Muzeului Județean Buzău. Muzeul Județean Buzău, &i

Cultura - Media 03-03-2025 09:30

Vâlcea: Un ceramist din Horezu vrea să realizeze un muzeu cu case vechi oltenești în mijlocul satului olarilor

Un tânăr ceramist din Horezu și-a propus să realizeze, în mijlocul satului olarilor din localitate, un mic muzeu al caselor vechi de lemn din zona Olteniei, în care să găzduiască ateliere pentru copii și pentru toți cei care vor să învețe din tainele acestui vechi meșteșug aflat în patrimoniul UNESCO.  

Cultura - Media 02-03-2025 09:05

Neamț: Scriitorul Mircea Cărtărescu, laureat al Premiului național pentru proză 'Ion Creangă', Opera omnia

Scriitorul Mircea Cărtărescu este laureatul din acest an al Premiului național pentru proză 'Ion Creangă', Opera omnia, distincția fiind înmânată, sâmbătă seara, în cadrul unui eveniment organizat la casa memorială a scriitorului, din Humulești.  

Cultura - Media 01-03-2025 09:00

REPORTAJ Cluj: Povestea pasiunii care a adunat cea mai mare colecție de mărțișoare din România

Inimioare, coșari (hornari), trifoi cu patru foi, ghiocei și alte flori, soarele, luna, fel de fel de alte simboluri, toate aducătoare de noroc, bunăstare și vestitoare de primăvară se regăsesc în cea mai mare colecție de mărțișoare din România, adunate de colecționara clujeană Ingeborg Marta Bogdan și care poate fi vizitată în această perioadă la M

Cultura - Media 28-02-2025 11:43

Iași/Bilete online pentru vizitatorii Palatului Culturii și restul muzeelor din Complexul Muzeal Național ''Moldova''

De la 1 martie, toate categoriile de bilete pentru muzeele și evenimentele din cadrul Complexului Muzeal Național ''Moldova'' pot fi achiziționate online.   Foto: (c) Complexul Muzeal Naţional "Moldova"

Cultura - Media 28-02-2025 10:43

Actrița Sujaya Dasgupta - prima invitată la noua ediție a Comic Con România

Actrița Sujaya Dasgupta, cunoscută pentru rolul Zoya Nazyalensky din seria 'Shadow and Bone', este prima invitată a celei mai noi ediții a Comic Con România, care va avea loc în perioada 25 - 27 aprilie, la Romexpo. Potrivit unui comunicat transmis vineri AGERPRES, actrița de origine indiană este o prezență constantă pe sce