logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

REPORTAJ/ Temele picturilor expoziţiei 'Luminile lui Caravaggio' de la Muzeul Naţional de Artă Timişoara, mereu de actualitate

Image

Am păşit în expoziţia dedicată lui Caravaggio, în Muzeul Naţional de Artă Timişoara (MNArT), ca o novice în lumea artelor, cu emoţia că voi vedea lucrări inspirate din viaţa acestui pictor catalogat de unii, la fel de novici, ca fiind "un criminal care a aşezat pe pânză ororile comise".

După obscurul creat în spaţiile muzeului pentru expoziţia "Brâncuşi: surse româneşti şi perspective universale", în anul Capitalei Culturale Europene TM2023, unde lumina parcă izvora din fiecare lucrare în parte, de această dată, lumina de interior inundă fiecare sală, lăsând să se vadă dialogul dintre picturile aşezate pe simeze ca antiteze sau congruente, accentuând mesajul plastic.

A fost primul înţeles pe care l-am desluşit în numele expoziţiei "Luminile lui Caravaggio. Începutul modernităţii în pictura europeană, capodopere din colecţia Roberto Longhi". Iar după, poate, prea multele prezentări publice de artă modernă, cu figuri umane deformate, schiţate în figuri geometrice, prezentul salon aduce o reaşezare, o tihnă a privirii în firesc.

Sunt 43 de lucrări, dintre care una este semnată de Caravaggio ("Copil muşcat de şopârlă", 1597), iar celelalte, în armonie, de precursori ai acestuia ori discipoli care s-au inspirat din creaţiile artistului italian considerat a fi precursor al stilului baroc şi unul dintre cei mai mari novatori din istoria picturii.

Una dintre primele lucrări expuse în galeriile MNArT este pânza în ulei "Iudita şi capul lui Olofern" (Battista del Moro, 1550 - 1555), "o anticipare a inventivităţii îndrăzneţe a lui Caravaggio", potrivit curatorilor expoziţiei.

Urmează o creaţie care aduce blândeţe, "Moise găsit de fiicele faraonului" (Carlo Saraceni, 1608 - 1610), o temă inspirată din Vechiul Testament şi care introduce publicul în universul Noului Testament, cu tablouri ce au dimensiuni de la aproape miniaturale, cum sunt "Sfântul Petru Martirul" şi "Sfânt Dominican rugându-se" sau "Sfânta Fecioară îndurerată" şi "Sfântul Ioan Evanghelistul" (Lorenzo Lotto, 1540 - 1545) până la lucrări impresionante, portrete compoziţionale ("Sfânta Maria Magdalena Penitenta", Domenico Fetti, cca 1610 - 1613 sau teme biblice hristice).

"Îngerul Buneivestiri" (Guglielmo Caccia, 1615 - 1620) deschide cu adevărat spaţiul tumultos al scenelor biblice care au marcat creştinătatea, care conţin elemente ale violenţei fizice, ale lepădării lui Petru, ale încoronării cu spini şi punerii în mormânt a Mântuitorului, ascultarea apostolului Filip şi Sfântul Pavel (Jusepe de Ribera, 1612).

Toate aceste picturi, realizate cu aproape o jumătate de mileniu în urmă, au corespondent şi în viaţa reală din zilele noastre, fiind mereu de actualitate, după cum declară, pentru AGERPRES, managerul general al Muzeului Naţional al Banatului, Filip Petcu.

Cea mai sugestivă pânză din acest ciclu pare a fi "Lepădarea lui Petru" (Valentin de Boulogne, 1615 - 1617).

"Lucrarea lui Valentin de Boulogne, 'Lepădarea lui Petru', este foarte puternică, construită pe diagonale foarte puternice, marcată de ieşirea lui Petru din imagine; el este recunoscut de oamenii care se află la o masă jucând zaruri. Zarurile însumate dau cifra 13, care reprezintă tema morţii, iar această masă nu este altceva decât un sarcofag antic pe care se joacă zaruri, această Antichitate fiind o temă obsesivă, care revine mereu în istoria artelor, în stiluri clasice şi ante-clasice. Iată, îl întâlnim pe Petru, iar toate aceste personaje care sunt în jurul mesei nu sunt altceva decât oameni ai străzii care îşi arată portretele. Fiecare portret ascunde emoţii, trăiri, reprezintă un caracter extrem de bine analizat din punct de vedere psihologic, contrapus, ca şi compoziţie dramatică, şi care anunţă vânzarea şi momentul grav al morţii, sub forma unui joc de zaruri, la o masă, pe un sarcofag, sub semnul cifrei morţii. Banii sunt la mijloc, în acest joc dramatic, tragic, este contrapus coborârii de pe cruce a lui Iisus. Iisus se află într-un moment de maximă umilinţă, coborât în mormânt de către cei care îl înconjoară", detaliază Filip Petcu, pictor şi restaurator.

De la managerul MNArT aflăm că expoziţia "Luminile lui Caravaggio. Începutul modernităţii în pictura europeană, capodopere din colecţia Roberto Longhi" nu a mai fost expusă în această formă, foarte interesantă fiind scenografia creată special pentru această expoziţie, întrucât conţine o serie de raporturi şi relaţie între tablouri.

"O expoziţie nu este un inventar al lucrărilor pe care le conţine, ci în primul rând este vorba despre o relaţie, este un limbaj care se creează între tablouri prin discursul care le uneşte şi le conectează. Această coborâre în mormânt a lui Iisus, de exemplu, este pusă în oglindă cu 'Alegoria Vanităţii', unde avem prezente toate tipurile de oglinzi: o doamnă îşi găteşte părul, înconjurată de oglinzi. Vasul de pe masă reprezintă o oglindă, cercelul reprezint o oglindire; amfora oglindeşte, iar din spate este văzută de o altă oglindă. Chiar dacă aceste oglinzi sunt prezente în imagine, există anumite aspecte legate de conţinutul imaginii, care sunt fie distorsionate, fie deformate, fapt care ne arată că dincolo de oglindă există şi un spate al ei pe care nu îl putem vedea. Această sumă de repere, prin dialogul dintre religios şi profan, creează o tensiune pe care curatorii au ales să o articuleze şi care este extrem de benefică pentru că este în stilul barocului şi al dramatismului pe care îl trăim şi noi astăzi sub diverse forme, în societate", explică restauratorul MNArT.

Caravaggio cercetează, prelucrează, înţelege, pictează şi devine sursă de inspiraţie pentru cei care s-au inspirat în creaţiile lor de viziunile sale.

"Cred că este o mare foame azi de arta figurativă, pentru că arta contemporană este supra-evaluată şi supra-mediatizată, trăim într-o perioadă a experienţelor consumate rapid şi prea puţin timp şi cultură ne rămân pentru a reflecta conştient, cu luciditate asupra reperelor ascunse în aceste neputinţe ale realităţii. Caravaggio lucrează cu oglinzi, iar aceste oglinzi nu sunt altceva decât capsule ale realităţii care ne dezvăluie dar ne şi ascund lucruri, le distorsionează. C rămâne actual, problemele secolelor XVI-XVII sunt aceleaşi şi astăzi, poate doar circumstanţele diferă, dar modul în care noi trăim dramele, experienţele, momentele, imaginile sunt în realitate foarte apropiate, pentru că simţurile noastre sunt aceleaşi, trăim prin vizual, olfactiv, tactil, auditiv", arată pictorul Filip Petcu.

Expoziţia Caravaggio, prin unitatea ei, transmite un mesaj.

"Mesajul este că ar trebui să privim mai atent spre valorile noastre şi să nu acceptăm o devalorizare indusă. Să privim către valorile noastre, către trecutul nostru, către toate reperele semnificante ale tradiţiei şi să vedem în Caravaggio un model care, deşi a avut un trecut extrem de zbuciumat, pierzându-şi tatăl la o vârstă timpurie, apoi pierzându-şi mama, a ajuns să treacă prin tot felul de situaţii delicate, la limita delincvenţei, a ajuns să şi ucidă, dar dincolo de acestea, trăirea lui a fost una autentică, pentru că, iată, prin ceea ce a creat, a lăsat un adevăr care peste veacuri ne comunică ceva esenţial. El a fost o sursă de inspiraţie pentru o multitudine de pictori care au venit în Italia spre a studia pictura, au învăţat tehnica, dar dincolo de aceasta, întâlnindu-se cu Caravaggio, au suferit o schimbare. Iar această suferinţă este una care transfigurează şi deschide porţi spre un nou tip de abordare a imaginii şi spre o nouă dimensiune a picturii", încheie directorul MNArT, Filip Petcu.

Expoziţia se încheie cu lucrarea semnată de Michelangelo Merisi da Caravaggio, "Băiat muşcat de şopârlă" (1597), despre care, unii critici de artă consideră că subiectul ar fi însuşi pictorul, întrucât mâinile copilului - una întinsă, cealaltă ridicată, sunt într-o poziţie similară cu cele ale unui pictor care ţine paleta în timp ce pictează.

După alţii, pictura ar fi inspirată din tema "Apollo Sauroktonos", în care o şopârlă otrăvitoare triumfă asupra zeului, în timp ce aranjamentul diferitelor fructe sugerează cele patru elemente, şopârla fiind simbolul focului, în epoca lui Caravaggio.

Expoziţia "Luminile lui Caravaggio. Începutul modernităţii în pictura europeană, capodopere din colecţia Roberto Longhi" va rămâne deschisă până în 28 februarie 2025 şi poate fi vizitată de miercuri până duminică, inclusiv, între orele 10,00 - 18,00. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Karina Olteanu, editor online: Anda Badea)

Afisari: 90

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Cultura - Media 21-01-2025 15:42

Sibiu: Misterul mormântului baronului Brukenthal ar putea fi descifrat după două secole, de arheologi

Managerul Muzeului Național Brukenthal, Alexandru Chituță, a anunțat marți, într-o conferință de presă, că intenționează cu ajutorul arheologilor să descifreze misterul mormântului baronului Samuel von Brukenthal și pentru aceasta va cere Bisericii Evanghelice din Sibiu să-și dea acordul ca să fie ridicată lespedea de piatră din biserică, pentru că sub ac

Cultura - Media 21-01-2025 15:34

''Cultura română în context israelian'' - eveniment de anvergură la Haifa; va fi deschisă o catedră de limba română

Consulatul general al României la Haifa, în colaborare cu Asociația Scriitorilor Israelieni de Limba Română (ASILR) și Asociația Evreilor Originari din România, filiala Haifa (HOR Haifa), au organizat cu ocazia Zilei Culturii Române un eveniment intitulat 'Cultura română în context israelian'.

Culte 21-01-2025 14:58

Patriarhia: Slujbă 'Te Deum', miercuri, în toate bisericile, la aniversarea a 166 de ani de la Unirea Principatelor

Ierarhii, preoții și diaconii Bisericii Ortodoxe Române vor oficia, vineri, la aniversarea a 166 de ani de la Unirea Principatelor, o slujbă 'Te Deum' în toate bisericile din Patriarhia Română, iar la final clopotele vor fi trase timp de un minut. Potrivit unui comunicat al Biroului de presă al Patriarhiei Român

Cultura - Media 21-01-2025 14:29

Timiș: Expoziția ''Luminile lui Caravaggio'' fascinează publicul; 16.000 de bilete - vândute

Expoziția 'Luminile lui Caravaggio. Începutul modernității în pictura europeană, capodopere din colecția Roberto Longhi' găzduită de simezele Muzeului Național de Artă Timișoara (MNArT) continuă să fascineze publicul, iar interesul iubitorilor artelor plastice este în creștere, pe măsură ce ne apropiem de închiderea salonului, pe 28 fe

Cultura - Media 21-01-2025 14:03

Sibiul are mai puțini turiști, ceea ce a redus numărul de vizitatori de la Muzeul Brukenthal

Municipiul Sibiu a avut mai puțini turiști în 2024, ceea ce a dus la un număr mai mic de vizitatori la Muzeul Național Brukenthal, situat în centrul istoric, a anunțat marți, într-o conferință de presă, managerul muzeului, Alexandru Chituță. 'În comparație cu anul 2023 însă există o scădere iar acest lucru se

Cultura - Media 21-01-2025 13:39

Spectacole de marcă ale Teatrului Național 'Mihai Eminescu' din Chișinău pe scena TNB, pe 1 și 2 februarie

Două spectacole de marcă ale Teatrului Național 'Mihai Eminescu' din Chișinău, 'Grădina de sticlă' și 'Chirița în concert la Chișinău', vor fi prezentate pe scena Naționalului bucureștean pe 1 și 2 februarie, la cea de-a X-a ediție a Turneului Unirii prin artă - 'Teatrul românesc București-Iași-Chișinău', informează un comunicat al

Cultura - Media 21-01-2025 12:00

Teatrul 'Ion Creangă': Festivalul 'Tic Pitic - Zilele Small Size', în perioada 31 ianuarie - 2 februarie

Teatrul 'Ion Creangă' a anunțat, marți, organizarea celei de-a XI-a ediții a Festivalului 'Tic Pitic - Zilele Small Size' în perioada 31 ianuarie - 2 februarie, la Sala Mare urmând să fie prezentate spectacole din Italia, Belgia și România. Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES, în program sunt inclu

Cultura - Media 21-01-2025 11:39

Buzău: Două pahare cu monogramă ce au aparținut doamnei Elena Cuza vor fi expuse la Muzeul Județean pe 24 ianuarie

Muzeul Județean Buzău va organiza, cu prilejul sărbătorii naționale Unirea Principatelor Române, 'Hora Unirii', în cadrul programului 'Hai să dăm mână cu mână' iar în sala dedicată Istoriei Moderne și Contemporane a Buzăului vor fi expuse două pahare cu monogramă ce au aparținut doamnei Elena Cuza, soția domnitorului Alexandru Io

Cultura - Media 21-01-2025 09:15

Trupa rock Cuibul din Republica Moldova lansează, la București, albumul 'Vamos'

Una din cele mai emblematice trupe rock din Republica Moldova, Cuibul, lansează, la București, 'Vamos', primul album în care majoritatea pieselor sunt interpretate de Igori Dinga în limba română. Potrivit unui comunicat transmis, marți, AGERPRES, albumul, care conține și piese în limba engleză și germană, va fi

Cultura - Media 20-01-2025 20:25

Intotero: Festivalul 'George Enescu' - punct de referință internațional pentru excelența artistică

Festivalul Internațional 'George Enescu' reprezintă un punct de referință internațional pentru excelența artistică, afirmă ministrul Culturii, Natalia Intotero. 'Astăzi am avut plăcerea să particip la conferința de presă dedicată lansării programului Festivalului Internațional 'George Enescu'. Festivalul 'George Enescu&

Cultura - Media 20-01-2025 19:12

Vâlcea: Singura statuie din județ a domnitorului Cuza se degradează în curtea unei foste unități militare

Conducerea Direcției Județene pentru Cultură Vâlcea vrea să aducă în Râmnicu Vâlcea singura statuie a domnitorului Alexandru Ioan Cuza din județ, care în prezent se află, neîngrijită și nevăzută de nimeni, în curtea unei foste unități militare din apropierea orașului. Directorul instituției, Florin Epu

Cultura - Media 20-01-2025 18:01

VIDEO Dirijorul Cristian Măcelaru: Vor fi și lucruri inedite în festival din compozițiile lui Enescu

Ediția a XXVII-a a Festivalului Internațional 'George Enescu' pune un accent important pe evenimente culturale și concerte, cât mai multe în toată România și pentru toți românii, a afirmat dirijorul Cristian Măcelaru, directorul artistic al festivalului, în cadrul unei conferințe susținute, luni, la București.

Cultura - Media 20-01-2025 16:54

Abonamentele pentru Festivalul 'George Enescu' vor fi puse în vânzare începând de marți

Abonamentele pentru cea de-a XXVII-a ediție a Festivalului Internațional 'George Enescu' vor fi scoase la vânzare începând de marți, a anunțat Cristina Uruc, managerul interimar al ARTEXIM, organizatorul festivalului. Ea a precizat că pentru ediția din acest an nu se va mai organiza loteria abonamentelor.

Culte 20-01-2025 16:22

Alba: Moment de unitate creștină în Catedrala Greco-Catolică din Blaj, cu reprezentanți ai mai multor Biserici

Reprezentanți ai Bisericilor Romano-Catolice, Greco-Catolice, Ortodoxe, Evanghelice și Reformate au participat împreună, în Catedrala Arhiepiscopală Majoră 'Sfânta Treime' din Blaj, la un eveniment desfășurat în cadrul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor, organizată în perioada 18-25 ianuarie.

Cultura - Media 20-01-2025 15:12

Vaslui: Echipamente moderne pentru 26 de biblioteci în cadrul Proiectului BiblioHub

Un număr de 25 de biblioteci comunale și biblioteca municipală din Bârlad au fost dotate cu echipamente moderne constând în computere, imprimante, instrumente de captare și editare audio-video, în cadrul proiectului BiblioHub, derulat de Biblioteca Județeană 'Nicolae Milescu Spătarul' Vaslui. De asemenea, î