logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

REPORTAJ Povestea Transfăgărăşanului - drumul prin munte pe care geniştii l-au construit în patru ani şi jumătate

Image

Aproximativ 3.000 de militari de toate gradele, circa patru milioane metri cubi de terasament, 290.000 de metri cubi de fundaţii, 598.000 de suprastructuri de macadam, 290.000 metri cubi de zidărie, 830 de lucrări transversale, 27 de viaducte şi poduri deosebit de rezistente, şase milioane de kilograme de explozibil şi 18 milioane de motokilometri consumaţi de sute de utilaje şi maşini reprezintă bilanţul pe scurt al uneia dintre cele mai spectaculoase investiţii realizate în România - şoseaua Transfăgărăşan, construită în patru ani şi jumătate de Armata Română, la începutul deceniului şapte al secolului trecut.

 

 

Povestea acestui drum, printre cele mai frumoase din ţară şi chiar din lume, începe la sfârşitul lunii februarie 1970, când, spun foştii genişti vâlceni, s-a dat practic startul lucrărilor de construcţie la acest obiectiv ce a fost iniţial gândit ca un drum forestier, cu un singur fir de circulaţie, între Muntenia şi Ardeal, spre folosinţa îndeosebi a militarilor. Două detaşamente din Regimentul 1 Geniu "Alexandru Ioan Cuza" din Râmnicu Vâlcea au fost cele care au demarat aceste lucrări peste cel mai înalt lanţ muntos din ţara noastră, care până atunci nu putea fi trecut nici măcar călare.

 

 

"În prima parte am fost şi la nord şi la sud, apoi în vara anului 1971, noi am trecut la sud, iar la nord a venit Alba Iulia, Regimentul "Apulum" de la Alba Iulia, formulă în care s-a lucrat până în 1973, în luna februarie, când a venit Regimentul 2 Pontonieri de la Turnu Măgurele şi a preluat lucrările pe Contur Lac, de la baraj şi până la Cumpăna, iar Vâlcea a rămas cu tronsonul Cumpăna-tunel. Din regiment erau cel puţin 1.000 de oameni detaşaţi la această activitate, dar mai veneau din teritoriu, de la unităţi de vânători de munte, unităţi de infanterie, unităţi chiar şi de grăniceri. Cam 1.500, 2.000 de oameni, să zic, au fost detaşaţi din unităţi militare din ţară, iar cu 1.000 din regiment au fost circa 3.000 de oameni care au lucrat efectiv pe Transfăgărăşan. Lucrul era foarte anevoios. Se lucra în stâncă, în zone deosebit de periculoase. Se numesc ebulmente, adică rocă compusă din stâncă şi nisip care alunecă. Am avut şi accidente pe treaba asta", a precizat, pentru AGERPRES, colonelul Vasile Dabu, la vremea aceea tânăr locotenent aflat la comanda unui pluton care s-a ocupat de derocări şi practic a croit calea pentru viitoarea şosea dintre nori, pe partea dinspre Argeş, de la Barajul Vidraru şi până la lacul Bâlea.

 

 

Munca a fost una foarte grea, mărturisesc cei care au participat la aceste lucrări. Se muncea zi şi noapte, indiferent de vreme şi de anotimp, în condiţii de cele mai multe ori vitrege.

 

 

"Eu am venit în şantier în 1971, în luna septembrie, tânăr locotenent. Eram tobă de carte, dar aveam experienţă zero şi mi s-au dat 300 de oameni ca să-i conduc, cu trei subofiţeri comandaţi de plutoane şi hai să distrugem muntele. Şi asta am făcut. Executam explozii la baza muntelui, pentru lărgirea drumului, pentru a ajunge la două fire de circulaţie, iniţial drumul fiind proiectat la un singur fir de circulaţie. Era o treabă foarte periculoasă. Ca să lărgim muntele, trebuia să facem nişte carboniere, adică nişte galerii în munte. Se săpau cu picamerul. Muncă de Sisif că lucrau două, trei picamere. În galeria aia, care era imensă, intrau cam două tractoare, tractoare din acelea gât de lebădă, pline cu azotat de amoniu şi motorină. Un butoi de motorină de 200 de litri se arunca acolo. Bineînţeles că se punea şi o amorsă, se bura, adică se pregătea o argilă compactă şi se punea la gura galeriei ca să fie mai puternică explozia, iar în urma exploziei se dislocau din peretele muntelui, din stâncă chiar şi 2.000 de metri cubi. Lucrau câte două buldozere câte trei zile după aia ca să degajeze drumul. (...) Se lucra primăvară, vară, toamnă, iarnă. Nu conta... Exploziile le făceam seara. Pentru siguranţă, toţi oamenii se retrăgeau la punctul de lucru şi rămâneam noi, artificierii, şi executam exploziile astea seara, după program", povesteşte colonelul vâlcean.

 

 

Cel mai greu le-a fost geniştilor vâlceni să lucreze pe porţiunea dintre Piscul Negru şi tunelul de la Bâlea, cel mai lung tunel rutier montan din ţară (are 887 de metri), situat între vârfurile Capra şi Paltinul, la altitudinea de 2.042 metri.

 

 

Poveştile de prin partea locului sunt că, nu de puţine ori, cei care au construit acest drum printre nori se ţineau unii de alţii ca să nu fie luaţi de vânt şi de ape. Au fost şi tragedii, unii dintre militari pierzându-şi viaţa. Pe partea de sud se ştie că ar fi pierit oficial şapte militari, care au fost luaţi de o viitură în apropierea barajului Vidraru, însă neoficial sunt mult mai mulţi.

 

 

"Au fost şi evenimente neplăcute, care s-au soldat cu accidente grave şi cu pierderi de vieţi omeneşti. Eu am avut nişte băieţi care executau nişte taluzări de versant. Erau legaţi cu frânghie, erau asiguraţi cu frânghiile şi a venit o ploaie puternică. S-au adăpostit de ploaie, iar după ce ploaia s-a oprit au venit înapoi să lucreze. Frânghiile s-au udat şi unul dintre ei, un militar neatent, a alunecat şi a venit pe frânghie până jos la baza ebulmentului cu spatele, într-un colţ de stâncă. De la brâu în jos a fost paralizat. Au mai fost şi altele grave pe acest tronson. Oficial, şapte oameni au decedat, dar neoficial sunt mai mulţi. Nu ştiu sigur să vă spun, dar nu au depăşit 15 - 16, fiindcă, să ştiţi, Armata lua măsuri de siguranţă specifice şi erau măsuri dure. Nu se discuta. Se făcea armată şi aici, chiar dacă lucram la lopată, la târnăcop şi cu utilaje", a arătat colonelul (rtr) Dabu, în prezent preşedinte al filialei Vâlcea a Asociaţiei Naţionale a Cadrelor Militare în Rezervă şi în Retragere (ANCMRR).

 

 

Pierderi din cauza condiţiilor vitrege în care se lucra pe Transfăgărăşan au fost şi în ceea ce priveşte utilajele, care fie au fost fie luate de avalanşe, fie au căzut în prăpastie.

 

 

"Începând cu primăvara anului 1972, am fost pus la comanda subunităţii "Utilaje", pe sectorul Coada Lacului - tunel, constituită din 10 buldozere S-600, peste 50 de buldozere S-1300 şi S-1500, peste 100 motocompresoare, 10 excavatoare, 10 cilindri compactori, trei staţii de iluminat şi altele. La toate acestea ţineam evidenţa consumului de carburant, orelor de lucru consumate, întreţinerilor curente şi reparaţiilor medii şi capitale. Ca fapt divers, vă spun că toate acestea consumau într-o lună peste 30 de tone motorină. Într-un an, între 1972 şi 1973, am pierdut din cauza fenomenelor naturale sau a altor evenimente (avalanşe) un motocompresor, două buldozere, un autogreder şi un cilindru compactor. Nu am pierdut însă niciun om!", îşi aminteşte şi colonelul Ion Marinescu, şi el pe vremea aceea tânăr locotenent, trimis de pe băncile şcolii la construcţia acestui drum emblematic pentru Armata Română.

 

 

Trăgând însă linie şi privind în urmă cu 50 de ani, geniştii vâlceni spun că a meritat tot efortul. La data de 20 septembrie 1974, când Transfăgărăşanul era dat în folosinţă, au răsuflat uşuraţi, dar şi mândri că au reuşit să ducă la bun sfârşit una dintre cele mai importante şi frumoase investiţii de infrastructură rutieră din România.

 

 

Astăzi, "drumul dintre nori", cum i se mai spune, e unul dintre obiectivele cele mai vizitate din ţară, dar şi o atracţie pentru străini, datorită serpentinelor şi peisajelor încântătoare, în 2009 fiind catalogat de emisiunea Top Gear ca "cel mai frumos drum din lume", aşa cum îl consideră şi geniştii vâlceni care au contribuit la realizarea lui.

 

"Pentru mine a fost o onoare şi o mândrie că am participat la construcţia unui mare obiectiv. Este excepţional! Eu l-aş compara cu Canalul Dunăre - Marea Neagră, ca anvergură, ca lucrare importantă, dar şi cu Transalpina, făcută de civili. E şi acesta un drum montant foarte reuşit şi mult mai lung decât Transfăgărăşanul, dar nu se compară. Păi numai când urcaţi de la Cârţişoara la Bâlea Cascadă, sunt "n" serpentine. Eu încă nu le-am numărat. Şi spre Piscul Negru sunt multe serpentine, iar peisajul este excepţional", precizează col. Vasile Dabu.

 

 

 

Militarii genişti din Vâlcea, împreună cu cei din judeţele care au participat la construcţia drumului, au sărbătorit o jumătate de secol de la inaugurarea lui, printr-o serie de ceremonii militare şi religioase la obiective ridicate pe traseul lui în cinstea celor care au contribuit, chiar şi cu preţul vieţii, la realizarea lui. Evenimentele au fost organizate de Centrul de Instruire Sprijin de Luptă "Panait Donici" din Râmnicu Vâlcea, împreună cu Brigada 10 Geniu "Dunărea de Jos" şi cu structurile asociative ale militarilor în rezervă şi veteranilor de război din mai multe judeţe.

 

 

Cu o lungime 90,5 kilometri, Transfăgărăşanul face legătura între Muntenia şi Transilvania, pe traseul Curtea de Argeş, Baraj Vidraru, Podul Capra, Valea Caprei, Piscul Negru, Stâna Capra, Căldarea Mioarelor, Piscul Belvedere, tunel, Bâlea Lac, Valea Braşov-Sibiu. AGERPRES/(AS - autor: Ramona Dincă, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Anda Badea)

 

Foto (c): Ramona Dinca/AGERPRES

Afisari: 102

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Social 19-04-2025 12:40

UPDATE Incendiu de vegetație în Argeș - peste 150 de pompieri acționează la fața locului

Peste 150 de pompieri, reprezentanți ai Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență, ai Direcției Silvice, dar și cetățeni acționează sâmbătă pentru stingerea incendiului de vegetație din localitatea Cetățeni, județul Argeș. Potrivit Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, elicopterul Black Hawk al IGAv a efectuat, până în ace

Social 19-04-2025 11:59

Neamț: Mesaj RO-ALERT după apariția unei ursoaice cu doi pui, la Farcașa

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Neamț a emis, sâmbătă, un mesaj RO-ALERT după apariția unei ursoaice cu doi pui, în apropierea gospodăriilor, în comuna Farcașa. 'În jurul orei 11:15 a fost semnalată prezența unei ursoaice cu doi pui în comuna Farcașa, zona Vadu Rău. ISU Neamț a transmis mesaj RO-ALERT cetățenilor din

Social 19-04-2025 11:11

Poliția, Jandarmeria și Pompierii - la datorie de Paște; zilnic acționează 9.600 de polițiști, 6.000 de jandarmi și 5.000 de pompieri

Un număr de 9.600 de polițiști vor fi prezenți, zilnic, în proximitatea lăcașurilor de cult în perioada Sărbătorilor Pascale, pentru asigurarea siguranței publice, a informat, sâmbătă, purtătorul de cuvânt al Poliției Române, comisar șef de poliție Bogdan Ghebaur, într-o declarație de presă susținută pe Dealul Patriarhiei.

Social 19-04-2025 09:08

O echipă de la Salvamont Brașov participă la acțiunea de căutare a pompierului căzut în lacul Siriu

O echipă de căutare-salvare din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont - Salvaspeo Brașov s-a deplasat sâmbătă la barajul Siriu, în județul Buzău, cu un scanner acvatic dotat cu inteligență artificială, pentru a sprijini operațiunea de căutare a pompierului căzut în lacul de acumulare. Potrivit Dispeceratului Național Salvamont, echipa

Social 18-04-2025 21:50

UPDATE Cinci scafandri îl caută pe pompierul căzut în lacul de acumulare Siriu

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Buzău a declanșat vineri, în jurul orei 17:00, o misiune de căutare-salvare pe lacul de acumulare Siriu, după ce o hidrobicicletă cu trei persoane, între care și un pompier, s-a răsturnat în larg. Cinci scafandri și echipamentele necesare au ajuns în zona de intervenție, fiind tr

Social 18-04-2025 21:33

UPDATE/Incendiu de vegetație într-o zonă greu accesibilă din Argeș; elicopterul IGAv a efectuat 11 aruncări cu apă

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a informat vineri seara că elicopterul IGAv, care a intervenit la incendiul de vegetație în zona greu accesibilă din localitatea Cetățeni, județul Argeș, a efectuat 11 aruncări cu apă. Acesta va continua misiunea de stingere în cursul zilei de sâmbătă, în funcție de evolu

Social 18-04-2025 16:44

Neamț: Mesaj RO-Alert după apariția unui urs lângă o cabană din Bicaz Chei

Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Neamț a emis, vineri după-amiază, un mesaj RO-Alert privind prezența unui urs lângă o cabană din localitatea Bicaz Chei. 'În jurul orei 15:55, a fost semnalată prezența unui urs în localitatea Bicaz Chei, în apropierea unei cabane. ISU Neamț a transmis mesaj RO-Alert cetățenilor din zon

Social 18-04-2025 13:51

Timiș: Mieii sunt căutați mai ales la export, pentru carnea lor fragedă și gustul natural

În satele Banatului, odată cu venirea primăverii, începe sezonul pastoral, bogat în activități zilnice susținute, care înseamnă scosul mioarelor la pășunat, mulsul lor la stâne, pregătirea cașului dulce și al savuroaselor brânzeturi de oaie, numai bune pentru masa de Paști. Transhumanța i-a adus în ultimii ani

Social 18-04-2025 12:59

Hunedoara: Un cetățean italian a murit într-un accident rutier pe DN7, la Șoimuș

Un cetățean italian, în vârstă de 74 de ani, cu reședința în județul Hunedoara, a murit vineri într-un accident rutier care a avut loc pe DN76, în comuna Șoimuș, după ce dubița pe care o conducea a intrat pe contrasens și s-a lovit de un autotren, a informat Inspectoratul de Poliție Județean. 'Un bărbat în vârstă d

Social 18-04-2025 11:29

Prognoză meteo București: Maxime de 20 de grade, înnorări și vânt moderat până sâmbătă dimineața

Meteorologii prognozează că valorile termice vor scădea ușor pe parcursul zilei de vineri în zona Capitalei, astfel că maxima va fi în jurul a 20 de grade, iar minima de 6-8 grade. Conform Administrației Naționale de Meteorologie (ANM), în intervalul 18 aprilie, ora 10:00 - 19 aprilie, ora 9:00, în zona Municipiului București, cerul va

Social 18-04-2025 11:07

Caraș-Severin: Accident pe DN6, la Topleț; o persoană a murit carbonizată, două au suferit răni grave

O persoană a murit carbonizată, iar alte două au suferit răni grave, în urma unui accident de circulație care a avut loc, în cursul nopții de joi spre vineri, pe DN6, în afara localității Topleț din județul Caraș-Severin, autoturismul în care se aflau victimele luând foc în urma impactului cu un ansamblu de vehicule condus de un șofer turc

Social 18-04-2025 11:03

Atenționare de călătorie MAE - Bulgaria: Timp de așteptare crescut la trecerea prin punctele de trecere a frontierei

Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care intenționează să călătorească în Bulgaria sau să tranziteze teritoriul acestui stat către Grecia sau Turcia asupra faptului că, în perioada minivacanței de Paște, a celei de 1 Mai, dar și în perioada sezonului turistic estival, timpul de așteptare va fi crescut la trecerea prin punctele de

Administratie 18-04-2025 10:30

REPORTAJ/Șimleu Silvaniei, orașul în care bugetul de dezvoltare a crescut de patru ori în ultimii patru ani

Șimleu Silvaniei, al doilea oraș ca mărime al Sălajului, a înregistrat, în ultimii patru ani, o creștere a bugetului de dezvoltare de aproape patru ori, evoluție reflectată în numeroase proiecte prin care administrația locală și-a dorit să schimbe fața orașului, majoritate dintre ele fiind finanțare din fonduri europene. Primarul orașului Șim

Social 18-04-2025 10:26

Cod galben de vânt cea mai mare parte a Moldovei, vineri; informare de vreme instabilă, în rest

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis, vineri, o atenționare Cod galben de intensificări ale vântului, valabilă în cea mai mare parte a Moldovei, precum și o informare de instabilitate atmosferică, cantități de apă însemnate, intensificări ale vântului în Banat, Crișana, Maramureș, Transilvania, Oltenia, vestul Munteniei, precum ș

Administratie 17-04-2025 22:14

VIDEO/ANPC: Amendă de 35.000 de lei pentru o societate de transport persoane din sectorul 4

Comisarii pentru protecția consumatorilor din sectorul 4 au desfășurat joi o acțiune de control la SC Mototolea Com Serv SNC - Autogara Mototolea Berceni, în vederea verificării respectării prevederilor legale privind serviciile de transport persoane, societatea fiind amendată cu 35.000 de lei. De asemenea, s-a dispus oprirea temporară a