România are resurse să proceseze cereale din Ucraina aflate în tranzit prin ţara noastră (secretar de stat)

România poate atrage investiţii cu capital românesc sau străin care să înceapă să producă pentru piaţa ucraineană, iar captarea unei cote de piaţă post-conflict, post-reconstrucţie ar putea să sprijine dezvoltarea ţării noastre pe termen mediu şi lung, a declarat, marţi, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Ionel Scrioşteanu, la un eveniment de specialitate.
"O altă provocare pe care trebuie să o aibă în vedere România o reprezintă proximitatea faţă de Ucraina, nu neapărat referitoare la reconstrucţia Ucrainei, ci la piaţa pe care o reprezintă Ucraina. Guvernul a lansat, prin intermediul Ministerului Economiei, un ghid care să finanţeze investiţii în domeniul producţiei de materii prime şi materiale necesare construcţiilor de drumuri şi cale ferată. Cred că putem produce materii prime şi materiale pentru reconstrucţia Ucrainei, dar România poate să înceapă să producă pentru piaţa ucraineană", a menţionat Ionel Scrioşteanu, la Forumul de infrastructură, transporturi şi logistică, organizat de Revista Club Antreprenor şi Ziarul Pozitiv.
Potrivit acestuia, prin România au fost tranzitate, în ultimii doi ani, 45 de milioane de tone de cereale.
"Cred că România are resurse energetice, resurse financiare, potenţial, resurse umane, să proceseze o parte din aceste cereale care doar tranzitează ţara noastră. Câştigăm într-adevăr pe fluxurile de transport, dar cred că am putea câştiga mult mai mult. Dacă tot tranzitează prin România aceste fluxuri de cereale, se poate face procesare pentru că la destinaţie toate aceste cereale sunt procesate şi, atunci, am avea o valoare adăugată la cele permanentizate. Măcar jumătate din aceste fluxuri de cereale să rămână ca fluxuri prin teritoriul României şi, prin intermodalitate, prin eficientizarea fluxurilor de transport, păstrarea acestor cote de piaţă de transport din Ucraina. Depinde cât de eficiente, cât de competitive vor fi aceste rute de transport prin România", a adăugat secretarul de stat.
El a subliniat că portul Odesa este cea mai ieftină rută de transport.
"Dacă prin colaborare - naval, feroviar, rutier, infrastructură, logistică - putem face ca aceste rute prin România să fie competitive cu rutele prin Odesa, păstrăm o cotă de piaţă de transport prin România către lume a produselor - şi aici e vorba şi de importuri către Ucraina şi de exporturi ale lor către lume. În ceea ce priveşte partea de Dunăre, am depus la sfârşitul lunii ianuarie, în sfârşit, proiectul pe CEF (Connecting Europe Facility - n. r.), 130 de milioane de euro aproximativ. Dacă partenerii se ţin de cuvânt în continuare, vom implementa acest proiect care va fi unul care să pună în valoare în sfârşit Dunărea, aşa cum trebuie, să pună în valoare la capacitate maximă portul Constanţa", a susţinut Scrioşteanu.
În context, secretarul de stat a precizat că, în ultimii doi ani, a fost o presiune foarte mare pe sistemul de transport din România.
"Ceea ce s-a întâmplat în ultimii doi ani vizavi de sistemul de transport din România, generat de războiul din Ucraina, a fost o presiune foarte mare în ceea ce priveşte fluxurile de marfă. Am gestionat această provocare, sistemele de transport în totalitate vizavi de relaţia cu Ucraina şi Republica Moldova. Faptul că am tranzitat doar din Ucraina cereale şi produse derivate, undeva la 45 de milioane de tone, reprezintă un succes major şi în sprijinul Ucrainei de a rezista Rusiei şi presiunii din punct de vedere economic, dar şi în realizarea unor profituri consistente la nivelul infrastructurii de transport şi al societăţilor de transport din România", a menţionat secretarul de stat.
În opinia sa, principala provocare pe care România trebuie să o aibă în vedere în următoarea perioadă, în ceea ce priveşte sistemul de transport, este "cum reuşim să păstrăm fluxurile de transport pe care le-am avut în aceşti doi ani pe relaţia Ucraina sau/şi Republica Moldova, cum reuşim să permanentizăm fluxurile de transport în aşa fel încât România să conteze şi din acest punct de vedere în reconstrucţia Ucrainei, dar şi în permanentizarea unor fluxuri comerciale post-reconstrucţie".
El a subliniat că decizia Guvernului ca România să devină un hub logistic pentru reconstrucţia Ucrainei trebuie sprijinită prin acţiuni atât din zona privată, cât şi în zona publică.
"Încă o provocare pe care ar trebui să o avem în vedere în următoarea perioadă este creşterea intermodalităţii. Avem strategii sectoriale, dar nu avem strategii care să se integreze între modurile de transport. Încă din 2021, înainte de conflict, am realizat un grup de lucru feroviar-naval. Dacă vă vine să credeţi, cei de la feroviar nu colaborau cu cei din sistemul naval românesc în crearea unor fluxuri de marfă, cel puţin în zona porturilor, ceea ce crea mari disfuncţionalităţi şi creează în continuare disfuncţionalităţi, în principal în zona portului Constanţa. Avem o lipsă acută de intermodalitate în teritoriul naţional. Din punctul ăsta de vedere, ministerul a ratat, în ultimele două cicluri financiare, investiţiile pe intermodalitate", a mai afirmat demnitarul.
Potrivit acestuia, au fost diferite abordări care nu au dat rezultate, de la parteneriate exclusiv cu CFR Infrastructură, parteneriate cu autorităţile locale, dar care nu au dus la proiecte intermodale în teritoriul naţional, ceea ce creează disfuncţionalităţi şi nu duce la o competitivitate, aşa cum ar trebui, în infrastructura de transport naţională şi fluxurile de transport.
"După cum ştiţi, am lansat anul trecut un ghid şi finanţare în acest sens şi vă rugăm să veniţi, mediu privat, şi să dezvoltăm împreună acest tip de facilitate care să ducă la o competitivitate crescută a sistemelor logistice din România", i-a îndemnat Ionel Scrioşteanu pe cei prezenţi la conferinţă. AGERPRES/(A - autor: Nicoleta Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
FPIOR: Orice creștere de TVA va închide multe afaceri din industria ospitalității din România
Orice creștere de TVA, chiar și de 1%, va închide foarte multe business-uri de dimensiuni mici și medii din industria ospitalității din România și va îngreuna activitatea tuturor celor care vor rămâne pe piață, se menționează într-un comunicat al Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).
Burduja: După 1 iulie, continuăm cu sprijin pentru consumatorii vulnerabili; nimeni nu va fi lăsat în urmă
Consumatorii vulnerabili vor primi sprijin pentru facturile la energie după 1 iulie, odată cu liberalizarea pieței, mecanismul general de plafonare a prețurilor la energie urmând să fie înlocuit cu o abordare mai direcționată, mai eficientă și mai corectă social, menționează ministrul Energiei, într-un raport publicat, duminică, pe pagina sa de Face
Hidroelectrica alocă peste 4,6 milioane lei pentru servicii de dezvoltare software
Hidroelectrica alocă, din surse proprii, 4,61 milioane lei, fără TVA, pentru servicii de dezvoltare software, contractul urmând să fie încheiat pentru o perioadă de 37 de luni, potrivit unui anunț de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Conform sursei citate, obiectul achiziției implică, în principal, s
Bursa de la București a pierdut peste 9 miliarde lei la capitalizare, în această săptămână
Bursa de Valori București (BVB) a pierdut 9,02 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 2,27%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a scăzut cu 187,8 milioane de lei (-43,78%), în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB și consultate de AGERPRES, capitalizarea bursieră
Fondurile de pensii facultative, creștere cu 17%, la nivelul lunii aprilie
Fondurile de pensii facultative aveau active în valoare de 5,88 miliarde de lei, la finalul lunii aprilie 2025, în creștere cu 17% comparativ cu nivelul înregistrat la aceeași dată a anului anterior, conform unui raport al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). 'Cele mai multe investiții au fost efectuate local (95%), majoritatea f
Aprovizionarea cu apă în cultura de porumb, în limite satisfăcătoare în cea mai mare parte a țării (agrometeo)
Aprovizionarea cu apă în cultura de porumb se va situa în limite satisfăcătoare pe parcursul următoarelor zile, apropiate de optim și optime, în cea mai mare parte a țării, potrivit prognozei agrometeorologice emisă de Administrația Națională de Meteorologie (ANM) valabilă până pe 20 iunie. 'În cultura de porumb, aprovizionare
Producția de gaze a scăzut cu 1,4% în primele patru luni din 2025; importurile s-au majorat cu 72,5% (INS)
Producția de gaze naturale utilizabile a României a fost, în primele patru luni din 2025, de peste 2,532 milioane tone echivalent petrol, cu 36.800 tep sub cea din perioada similară a anului trecut (minus 1,4%), conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Pe de altă parte, în perioada ianuarie-aprilie 2025, import
Reportul la Joker a ajuns la peste 4,35 milioane de euro
Reportul la Loto 6/49, la categoria I, este de peste 6,44 milioane de lei (peste 1,28 milioane de euro), în timp ce reportul la Joker, la categoria I, a ajuns la peste 21,91 milioane de lei (peste 4,35 milioane de euro), informează Loteria Română. Duminică, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după
CNAIR: Lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susține, într-o postare pe Facebook, că lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat. Astfel, pe acest lot, în lungime de 17,5 km, cei doi antreprenori din Asocierea rom
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor sale pe 2025 care pun în pericol transportul public
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători. 'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în acelaș
Cristian Popescu Piedone: ANPC nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire, a precizat Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC, într-o postare pe Facebook, în contextul începerii Comandamentului Litoral și Delta Dunării 2025 al instituției. ANPC informează, astfel, publicul și operatorii
INS: Producția de țiței a României a scăzut cu 7,1% în primele patru luni; importurile s-au majorat cu aproape 37%
România a produs, în primele patru luni din 2025, o cantitate de țiței de 840.000 tone echivalent petrol (tep), cu 63.900 tep mai mică (-7,1%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței au totalizat, în ianuarie-aprilie 2025, peste 2,98 mil
AmCham: România nu mai are luxul de a amâna deciziile dificile și de a tergiversa asumarea unor politici
Întârzierea unui acord politic pentru formarea unui Guvern stabil care să-și asume măsurile economice și fiscale de care România are nevoie crește îngrijorarea în rândul comunității de afaceri, tensiunea în societate și transmite semnale negative către partenerii instituționali, finanțatori și agențiile de rating, avertizează
USLM: Metroul este la un pas să cadă; solicităm aprobarea bugetului Metrorex pe 2025
Uniunea Sindicatului Liber din Metrou (USLM) solicită aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al societății Metrorex, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pentru a putea achiziționa materialele necesare unei bune funcționări a metroului bucureștean. ''Noi, cei din metrou, nu cerem d
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 de milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi, când a împrumutat 1,11 miliarde de lei, la dobânzi de 7,52% pe an, respectiv 7,46% pe an, prin două emisiuni de obligațiuni de stat de tip benchmark. Valoarea nominală a celor două emisiuni suplimentare a fost de 75 de mi