Deca: Profilul de formare al absolventului - rolul de a oferi elemente care dau coerenţă întregii comunităţi şcolare

Profilul de formare al absolventului are rolul de a oferi un set de elemente care dau unitate şi coerenţă întregii comunităţi şcolare, iar absolventul sistemului de învăţământ românesc trebuie să fie capabil să cunoască şi să înţeleagă un set de informaţii din diferite domenii, a transmis vineri ministrul Educaţiei, Ligia Deca, la o dezbatere privind profilul de formare al absolventului, lansat recent în consultare publică de Ministerul Educaţiei.
"Este o certitudine faptul că avem nevoie de un profil al absolventului bazat pe competenţele cheie şi care, în acelaşi timp, să evidenţieze un set de atribute prioritare. Concret, ne dorim ca absolventul sistemului de învăţământ românesc să fie capabil să cunoască şi să înţeleagă un set de informaţii din diferite domenii relevante, actuale, utile, adaptate nivelurilor de vârstă. Să aibă abilitatea de a le utiliza în diferite contexte de activitate nu numai şcolară, dar şi extraşcolară şi, de ce nu, în viaţa de zi cu zi, şi mai ales în vremurile actuale să interiorizeze un set de valori şi să manifeste atitudini şi comportamente corelate cu aceste valori. Profilul de formare al absolventului are rolul de a oferi un set de elemente care dau unitate şi coerenţă întregii comunităţi şcolare. Faptul că la sfârşitul unui nivel de studii copiii noştri vor avea profilul definit în acest instrument, cel despre care vorbim astăzi, va fi nu doar meritul şcolii, ci al întregii comunităţi implicate în viaţa şcolii", a subliniat Deca.
Ea a arătat că procesul de reformă, care demarează odată cu elaborarea şi punerea în consultare publică a profilului de formare a absolventului, va pune în centrul său elevul, care, la finalizarea procesului de învăţământ, trebuie să fie echipat cu competenţele necesare unei pieţe a muncii tot mai complexe şi dinamice.
"Cu siguranţă, nu plecăm de la o foaie goală, o tablă pe care nu s-a mai scris. Am avut un profil al absolventului şi până acum, există un document - cheie care ghidează elaborarea întregii arhitecturi curriculare (...) Practic, suntem şi noi la Ministerul Educaţiei, ca şi fiecare şcoală în parte, forţaţi să ne adaptăm atât dezvoltărilor recente şi discuţiilor din mediul internaţional, cât şi aşteptărilor societăţii, generate uneori de crize externe (...). De aceea, ne vom asigura că procesul de reformă care demarează odată cu elaborarea şi punerea în consultare publică a profilului de formare a absolventului va pune în centrul său elevul, care, la finalul fiecărui nivel de învăţământ, trebuie să fie echipat cu acele competenţe necesare vremurilor noastre, în contextul unei pieţe a muncii tot mai complexe şi mai dinamice", a punctat Deca.
Ligia Deca a menţionat că îşi doreşte ca acest profil al absolventului să poată fi utilizat nu numai de specialişti, ci de către toţi "actorii educaţionali", printre aceştia figurând părinţii şi elevii.
"Ne-am dorit ca acest profil al absolventului, pe nivel de învăţământ, în termen de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini, să poată fi utilizat nu doar de specialiştii care vor elabora planurile-cadru şi programele şcolare, ci de către toţi actorii educaţionali. Aşadar, profesorii vor putea analiza care sunt cele mai bune strategii pentru organizarea învăţării, astfel încât fiecare elev să poată dobândi competenţe în profilul de formare. Aceasta înseamnă că trebuie să fie vizate şi abilităţile, atitudinile şi comportamentele dezirabile. Părinţii pot utiliza acest profil pentru a sprijini parcursul şcolar şi profesional al copiilor, pe când elevii îl pot utiliza pentru stabilirea propriilor obiective, inclusiv a celor de dezvoltare personală. Comunitatea locală ar putea utiliza profilul în vederea iniţierii unor proiecte educaţionale, culturale, sportive, sociale, care să valorifice şi să sprijine competenţele dobândite de către elevi", a punctat Deca.
Ministrul Educaţiei a asigurat că acest proces de reformă nu se va mai bloca, accentuând că profilul absolventului este instrumentul care va sta la baza întregii reforme curriculare.
"Profilul absolventului este instrumentul care va sta la baza întregii reforme curriculare, este un instrument ale cărui principii se vor reflecta în planurile - cadru şi ulterior în elaborarea programelor şcolare. Prin urmare, ne-am dorit şi aveam nevoie ca el să fie dezvoltat şi implementat prin participarea directă atât a experţilor în domeniul educaţiei din cadrul ministerului, cât şi a societăţii civile, a reprezentanţilor profesorilor din învăţământul preuniversitar şi universitar şi cu siguranţă, a cercetătorilor în domeniul educaţiei. Este nevoie de inovaţie şi de corelare cu noi priorităţi care evidenţiază nevoia şi importanţa orientării sistemelor educaţionale actuale către dezvoltarea de abilităţi, valori şi aptitudini într-un raport mai echilibrat cu dobândirea de cunoştinţe, care rămâne însă esenţial", a conchis Deca. AGERPRES /(AS-autor: Sorinel Peneş, editor: Mihai Simionescu, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România critică noile modificări privind bursele
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) consideră că noile modificări privind acordarea burselor studențești 'accentuează inechitatea' din sistemul de învățământ superior. ANOSR și-a exprimat marți 'dezamăgirea și îngrijorarea' cu privire la eliminarea posibilității studenților
Ordin de ministru publicat în Monitorul Oficial/ Noi reglementări privind acordarea burselor pentru studenți
Bursele se acordă pe perioada desfășurării activităților didactice și beneficiază de acestea studenții din învățământul superior de stat înmatriculați pe locuri finanțate de la bugetul de stat, pentru programe cu frecvență. Noile prevederi apar în ordinul pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului Educației nr. 6.463/2023 privind
Ministrul Daniel David s-a întâlnit cu reprezentanții sindicatelor din învățământ
Ministrul Educației, Daniel David, s-a întâlnit, luni, cu reprezentanții organizațiilor sindicale din învățământ care protestează de săptămâna trecută, cărora le-a transmis că, în prezent, nu există reduceri ale bugetului, dar pentru acoperirea cheltuielilor până la sfârșitul anului, dacă nu se iau măsurile anunțate, es
Botoșani: 1.800 de elevi vor învăța în clase cu învățământ simultan
Aproape 1.800 de elevi din județul Botoșani vor învăța în anul școlar următor în clase în care se desfășoară învățământ simultan, a informat inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Botoșani, Bogdan Suruciuc. Potrivit acestuia, deși numărul elevilor afectați de învățământul si
Ordin de ministru pentru recunoașterea competențelor dobândite în afara educației formale; un pas spre integrarea profesională
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a aprobat un ordin de ministru care reglementează cadrul general privind recunoașterea rezultatelor învățării (și a creditelor asociate) dobândite în afara sistemului formal de educație, în scopul valorificării competențelor relevante ale persoanelor care nu dețin calificări formale, dar care po
SNSPA confirmă încetarea relației contractuale cu Marius Pieleanu
Rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), Remus Pricopie, a semnat decizia de încetare a raporturilor de muncă dintre Marius Pieleanu, cadru didactic la Departamentul de Sociologie al Facultății de Științe Politice, și universitate, a anunțat luni instituția de învățământ superior. Potrivit unui comunicat de pres
Ministerul Educației lansează în dezbatere un proiect privind digitalizarea cercetării
Ministerul Educației și Cercetării, prin Autoritatea Națională pentru Cercetare, a lansat în dezbatere publică un proiect de lege pentru digitalizarea și eficientizarea activității în cercetare, dezvoltare și inovare (CDI). 'Promovat la inițiativa Ministerului Educației și Cercetării, prin Autoritatea Națională pentru Cercetare - România,
Sindicaliștii pichetează sediul Ministerului Educației
Sindicaliștii din învățământ pichetează pentru a patra zi sediul Ministerului Educației și Cercetării și cer demisia ministrului Daniel David. Sindicaliștii scandează 'Demisia' și afișează mesaje precum 'Educația nu este o cheltuială, este o investiție'. Reprezentanții sindicatelor din învățământ au cerut
Peste 30.200 de candidați s-au înscris la sesiunea a doua a Bacalaureatului
Peste 30.200 de absolvenți de liceu (peste 18.200 de candidați din promoția curentă, iar circa 12.000 de candidați - din promoțiile anterioare) s-au înscris la sesiunea a doua a Bacalaureatului, care a început luni cu probele de evaluare a competențelor. Aceștia vor susține întreg examenul sau, în funcție de rezultatele obținute î
Luni încep probele de evaluare a competențelor din cadrul sesiunii a doua a Bacalaureatului
Luni încep probele de evaluare a competențelor din cadrul sesiunii a doua a examenului de Bacalaureat, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Astfel, în zilele de 4 și 5 august are loc evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română - proba A, iar pe 5 august este programată evaluare
MEC: Elevii români au obținut patru medalii de aur la Olimpiada Internațională de Informatică - rezultat istoric
Elevii români au obținut patru medalii de aur la Olimpiada Internațională de Informatică, care s-a desfășurat în Bolivia. ''Rezultat istoric pentru România la Olimpiada Internațională de Informatică: patru medalii de aur! (...) Este cel mai bun rezultat obținut de România la această competiție, aflată la cea de-
Daniel David: Diaspora românească este o resursă pentru țară
Diaspora reprezintă o resursă pentru țară, contribuția specialiștilor români fiind fundamentală, nu doar la nivel internațional, ci și intern, a declarat vineri, la Iași, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în deschiderea Conferinței Economiștilor Români din Străinătate. ''Diaspora românească, &icir
Sindicaliștii pichetează pentru a treia zi sediul Ministerului Educației
Sindicaliștii din învățământ pichetează pentru a treia zi sediul Ministerului Educației și Cercetării și cer demisia ministrului Daniel David. Sindicaliștii au scandat: ''Transparență!'', ''Demisia'', ''Rușine să vă fie''. ''Ne acuzați că nu suntem bine pregătiț
Elevii români au obținut trei medalii la Olimpiada Internațională de Geografie
Elevii români au obținut trei medalii - una de argint și două de bronz - la Olimpiada Internațională de Geografie care s-a desfășurat în perioada 25 iulie - 1 august în Thailanda, la Bangkok, și la care au participat 47 de țări din întreaga lume. Lotul României a fost format din David Mihai Dumitrescu de la Colegi
Cercetători și profesori universitari recunoscuți la nivel internațional, prezenți la APEXCHEMISTRY și APEXMATHS
Cercetători și profesori universitari recunoscuți la nivel internațional participă în această perioadă la ediția 2025 a taberelor internaționale APEXCHEMISTRY, care se desfășoară la București, și APEXMATHS, care are loc la Reșița. Tabăra de Chimie a început pe 20 iulie și se încheie pe 9 august, iar cea de Matematică a început pe 27 iul