logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

UCRAINA-UN AN DE RĂZBOI/ REPORTAJ Tulcea: Traficul TIR-urilor în vama Isaccea se menţine la un nivel crescut

Imagine din galeria Agerpres

Traficul TIR-urilor din Ucraina în vama din oraşul tulcean Isaccea a ajuns din nou la un nivel ridicat, după o perioadă în care autovehiculele au eliberat oraşul. Primarul Anastase Moraru anunţă că în vara acestui an circulaţia în zona va fi afectată, din cauza inexistenţei unei parcări şi a unui drum corespunzător pentru autovehiculele grele.

 



Edilul a declarat pentru AGERPRES că a făcut primele demersuri pentru amenajarea celor două obiective încă din vara anului trecut, însă până acum adresele înaintate autorităţilor naţionale nu s-au concretizat în alocări de fonduri.

 



La finele săptămânii trecute, la 5 kilometri de oraşul Isaccea, pe unul dintre drumurile care merg spre dealurile Niculiţelului, zeci de TIR-uri cu numere de înmatriculare de Ucraina aşteptau semnalele poliţiştilor pentru a-şi continua drumul spre bacul care trece Dunărea de la vama româno-ucraineană.

 



"Stăm de câteva ore bune şi nu avem nimic de mâncare. Am vrea să mergem la magazin. Ne ajutaţi şi pe noi?", întreabă unul dintre şoferi, Valentin Buruiană, în vârstă de 60 de ani, din Kilia, raionul Ismail.

Vorbeşte româneşte şi este şofer de TIR de 40 de ani. Înainte de declanşarea războiului făcea curse în Europa, dar apoi, la fel ca ceilalţi colegi de breaslă, nu a mai avut voie să plece din ţară decât pentru a ajunge în Portul Constanţa.

"Eu am fost când m-au chemat (la Armată - n.r.), dar mi-au spus că, până când sunt oameni, să-mi văd de treabă. Şi m-am angajat pentru transport în România. Iniţial, au zis că ne dau 3.000 de euro, iar acum 1.500 de euro. De ce ne amăgeşte, nu ştiu", se arată el nemulţumit.

 



La fel ca alţi colegi ucraineni, vrea ca la Isaccea să plătească pentru un duş şi spune că drumurile din România sunt înguste şi pline de crengi. Parcă ar şti deja ce le reproşează şoferii români conducătorilor de TIR-uri din Ucraina. "TIR-ul se fereşte de crengi şi loveşte un alt şofer. Trebuie făcut ca în Europa. Sunt aparate care taie crengile", adaugă el.

Ca să ajungă la un magazin de la marginea oraşului Isaccea, şoferii de TIR din Ucraina trebuie să meargă pe jos. Nu au numere de telefon pentru a chema un taxi şi nimeni nu vine până la ei cu mâncare. "Eu îmi iau mâncare pentru trei zile. Trebuie să merg pe jos sau să iau un taxi. De unde taxi? În Ucraina, femeile aduc prăjituri, lapte, kefir. Şi le plătim în plus", spune el.

În maşină, alături de un alt şofer de TIR care nu ştie română, pe drumul spre magazin, povesteşte că în satul în care locuieşte nu se aud bombe, dar se înmormântează tineri. "La Kilia, nu sunt bombe. Dar aduc băieţi morţi de la război. Nu e drept. Păi, dacă te duci la război, vine tancul şi tu mergi cu automatul? Nu poţi face nimic. În 1941, au dat cu grenada, cu sticla cu benzină, dar acum vine racheta, te-a ucis şi gata!", afirmă ucraineanul.

În magazin, el şi prietenul lui îşi umplu sacoşele cu pâine, preparate din carne şi legume, iar una dintre vânzătoare se miră că i-am adus pe amândoi până în oraş.

"Îi vedem des pe la noi. Pe unii îi recunoaştem după papuci. Îşi cumpără papuci de la noi, pentru a sta mai confortabil în TIR. Dar ne e teamă să-i ducem cu maşină până unde-şi lasă camioanele, suntem femei. O colegă a văzut odată că o femeie şi un bărbat, ambii ucraineni, au venit pe jos şi a îndrăznit să-i ducă ea cu maşina, doar pentru că erau împreună", a afirmat Mirela Stan, una dintre angajatele unui magazin din Isaccea.

Pe drumul spre TIR, Valentin Buruiană spune că le-a scris autorităţilor din Galaţi, nemulţumit de o amendă primită de la poliţişti, din cauza lipsei rovinietei. "Nu mi-au dat voie să cumpăr o vinietă pe teritoriul lor. Era omăt. Am stat un kilometru, dar să las maşina, nu pot, că vin alţii şi iau din ea. Lasă că ajung mai aproape şi o să merg să iau vinieta. Şi poliţiştii nu mi-au dat voie. Probabil că vorbesc împreună. Şi m-au amendat cu 600 de euro. Au păţit şi alţii. Şi plătesc, ca să nu şed acasă să mor de foame", a povestit şoferul de TIR.

Îl întreb cum de nu-i convine angajatorului să trimită încărcătura pe apă, de la noul punct amenajat în apropiere de Orlivka, vama de pe malul ucrainean al Dunării. "Vara, vedeam cum se încărcau barjele, şi se încărcau şi nu puteau să se mişte. Trebuie făcut un terminal ca în America", a explicat el.

 



Le amintesc că pot primi mâncare caldă gratuită în apropiere de trecerea vămii şi-i întreb dacă nu vor să meargă până acolo, iar ei se sfătuiesc. "Nu, că avem bani. Mai mâncăm şi acolo, dar sunt unii dintre noi mai graşi care nu vor să ceară încă o porţie", glumeşte Valentin Buruiană.

La capătul drumului cu cei doi camionagii din Ucraina, kilometrajul maşinii arată fix 10 kilometri.

Primarul oraşului Isaccea, Anastase Moraru, recunoaşte că cea mai importantă provocare a ultimului an a fost traficul intens, în condiţiile în care în zonă nu există nicio parcare, iar vama a fost proiectată la parametri normali pentru vreme de pace.

"Traficul a fost dirijat spre zone care altădată erau liniştite. Şi mă refer la zona străzilor care aparţin de oraş, unde şi acum sunt staţionate TIR-uri, care constituie un disconfort. În perioada verii, traseul a fost pe dig, dar este un dig de apărare împotriva inundaţiilor făcut din pământ şi piatră şi de neutilizat în timpul iernii, inclusiv din motive de siguranţă. În timpul iernii, TIR-urile au fost plasate mai mult în zona Capaclia, la carieră, pe strada Câmpia Libertăţii care duce spre o mică zonă industrială, unde avem un punct de încărcare piatră, o staţie de gaz metan, dar şi pe drumul secundar către cariera de piatră", a afirmat primarul.

El a amintit că traficul intens a dus la creşterea poluării, fapt dovedit de staţia de monitorizare a calităţii aerului, dar a perturbat şi activitatea carierei de piatră.

"Am făcut demersuri de vreo două sau trei ori către Guvernul României să aloce în regim de urgenţă bani, astfel încât să demarăm un studiu de fezabilitate şi să putem da drumul la o proiectare cu execuţie, lucru la care până acum nu am primit niciun fel de răspuns pozitiv. Problema este că vine vara, cu foarte multe proiecte pe care le avem în implementare, proiecte în cadrul Programului Operaţional Regional şi nu numai, proiecte care vor perturba serios traficul TIR-urilor", a menţionat edilul oraşului Isaccea.

În lipsa celor 12 milioane de euro, sumă cerută de autoritatea locală pentru amenajarea celor două facilităţi care să permită transporturile de marfă din Ucraina spre portul românesc Constanţa, în timpul verii, atunci când se va începe proiectul de modernizare a drumului de acces spre vamă, proiect realizat în cadrul unui program transfrontalier, traficul TIR-urilor în zonă va fi suspendat.

"Odată ce intrăm în activitatea de modernizare, vă daţi seama că traficul se va reduce simţitor sau chiar va opri accesul în vamă şi asta înseamnă că implicit activitatea vămii e posibil să fie oprită în perioada lucrărilor de modernizare. Pe dig, ar fi o variantă, să zicem, dar e un drum de piatră cu pământ şi are un singur sens. (...) Noi acum facem documentele pentru a da drumul la licitaţie. Gândiţi-vă că o licitaţie de asta poate să dureze minimum trei luni. Deci, undeva după 1 iunie - 1 iulie, putem discuta că dăm ordinul de începere. Vă daţi seama că va fi o vară fierbinte din punctul ăsta de vedere, în punctul de frontieră Isaccea", a apreciat primarul Moraru.

Mai mult, odată cu finalizarea lucrărilor de modernizare a portului Isaccea realizate de Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi, în zonă se va deschide o nouă activitate.

"Pe lângă vamă, vom avea şi două puncte de încărcare produse, iar digul va ajunge să fie singura cale de acces. Vom fi de râsul lumii. (...) Răspunsul primit de la Ministerul Dezvoltării la solicitarea noastră pentru alocarea de fonduri necesare amenajării parcării şi întăririi digului a fost simplu, ministerul nu are sume alocate şi, dacă vrem să facem o investiţie de interes local, să facem împrumut. Există un memorandum la nivelul Guvernului României încheiat cu Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor, dar Ministerul Dezvoltării nu este parte în acest memorandum care are ca priorităţi proiectele importante pentru Isaccea, amenajarea drumului, a parcării şi realizarea punctului de frontieră naval", a afirmat primarul oraşului Isaccea.

Transportatorii rutieri nu sunt afectaţi de lipsa unei vămi navale, dar cei care apelează la transportul pe Dunăre trebuie să facă formalităţile la Galaţi sau Brăila, cele mai apropiate puncte de vamă navale, în condiţiile în care o asemenea infrastructură lipseşte şi din oraşul Tulcea.

"Recent, în Guvern a fost aprobat un memorandum astfel încât şi Isaccea să devină un punct de frontieră naval. Urmează să se facă schimb de documente cu partea ucraineană şi va fi funcţional. Adică, se vor putea face şi schimburi de mărfuri pe apă, se vor putea încărca cereale, de exemplu de aici din Isaccea pentru a fi transportate pe apă, aşa cum în anii trecuţi se încărca piatră aici pentru Moldova, Ucraina", a mai spus Anastase Moraru.

Referindu-se la problemele şoferilor ucraineni, el a menţionat că un investitor privat s-a arătat interesat de amplasarea în oraşul Isaccea a unor containere cu duşuri pe bază de fise, însă discuţia nu s-a încheiat până acum şi cu emiterea unei autorizaţii. În schimb, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Delta are deja două containere care vor fi montate după ce primăria va finaliza reţeaua de energie electrică.

Potrivit datelor furnizate iniţial de ISU Delta, cele două containere vor fi deschise gratuit doar persoanelor care primesc asistenţă în punctul de trecere a frontierei româno-ucrainene.

"Noi nu ne putem permite să facem pachete cu mâncare caldă pentru şoferi, dar cred că treaba asta poate fi gândită şi ca o afacere. Cred însă că varianta cea mai bună e cea pe care am lucrat la început cu organizaţiile neguvernamentale care mergeau la ei şi le ofereau mâncare. Am avut recent o discuţie cu reprezentanţii unei organizaţii pentru a relua această activitate", a menţionat primarul oraşului Isaccea.

Anul trecut, după ce a invadat Ucraina, Rusia a aplicat o blocadă asupra porturilor din zona Odesa, principalul punct de încărcare a cerealelor ucrainene destinate exportului. La finalul lunii iulie, blocada a fost ridicată pentru trei porturi ucrainene de la Marea Neagră, în baza unui acord încheiat în Turcia de Moscova şi Kiev, cu medierea Naţiunilor Unite, Iniţiativa Cereale pe Marea Neagră (BSGI), însă şi acele porturi sunt foarte solicitate.

Acordul a fost extins cu încă 120 de zile în luna noiembrie şi ar urma să expire în martie, dar Rusia a lăsat să se înţeleagă că doreşte schimbarea unor aspecte ale acestuia şi a cerut ridicarea sancţiunilor care îi afectează exporturile de cereale.

Din vara anului trecut, zilnic, sute de camioane tranzitează oraşul Isaccea, în unele perioade şoferii aşteptând chiar şi două săptămâni pentru a ajunge de pe malul românesc al Dunării pe cel ucrainean. Timpii mari de aşteptare sunt cauzaţi de capacitatea restrânsă a bacului care traversează fluviul, dar şi de infrastructura redusă a punctului de trecere a frontierei, în contextul în care punctul Orlivka-Isaccea se află pe traseul cel mai scurt dintre porturile Odesa şi Constanţa.

 



În ultimele luni, timpii de aşteptare în cazul camioanelor ucrainene în oraşul tulcean Isaccea au ajuns la câteva zile.

Pentru a-şi suplimenta capacitatea de export, în apropiere de Orlivka, vama de pe malul ucrainean al Dunării, a fost amenajat un punct naval de încărcare-descărcare produse.

Blocada cerealelor a creat şi mai multe incidente pe canalul maritim Sulina, evenimentele înregistrate de Căpitănia Portului Tulcea neavând însă urmări grave pe şenalul navigabil.

Iniţiativa Cereale pe Marea Neagră (BSGI) a creat un coridor de tranzit pe mare şi a fost menită să soluţioneze penuria alimentară la nivel mondial, clienţii exporturilor de cereale ucrainene fiind unele dintre cele mai sărace ţări din lume. Ţări în curs de dezvoltare, precum Somalia şi Eritreea, se bazează şi ele masiv pe importuri de grâu din Rusia.

Kievul a acuzat în mod repetat Rusia de întârzierea inspecţiilor vaselor ce transportă produse agricole ucrainene, ceea ce a dus la pierderi pentru producători. Moscova a respins acuzaţiile, susţinând ca îşi respectă toate obligaţiile care îi revin în virtutea BSGI.

Pe 24 februarie 2022, Rusia a lansat o agresiune militară neprovocată şi nejustificată contra Ucrainei. Moscova susţinea că este vorba despre o ''operaţiune militară specială de denazificare'' a ţării vecine şi de protejare a comunităţii rusofone din estul Ucrainei. AGERPRES/(A, AS - autor: Luisiana Bîgea, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Ady Ivaşcu)

 

Foto: (c) LUISIANA BÎGEA / AGERPRES

Afisari: 32

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Social 04-03-2025 17:30

Mureș: Saschiz, cu un sit UNESCO, două cetăți și zeci de legende, în finala competiției Destinația Anului 2025

Comuna Saschiz, al cărei centru istoric este cuprins în patrimoniul mondial UNESCO alături de Biserica fortificată 'Sfântul Ștefan', construită în secolele XIV-XV, străjuită la Vest de Cetatea Țărănească din secolul al XIV-lea, complet restaurată, și la nord-est de Cetatea Uriașilor, care era locuită în jurul anilor 2500 îHr - 18

Administratie 04-03-2025 17:24

Prahova: Două spitale din Ploiești funcționează în clădiri cu risc seismic I și II

Două spitale din municipiul Ploiești funcționează în clădiri încadrate cu risc seismic I, respectiv II, unul dintre acestea fiind inclus într-un program național de investiții pentru consolidarea spitalelor. Primarul Mihai Polițeanu a declarat, marți, pentru AGERPRES, că Spitalul Municipal Ploiești este încadrat î

Administratie 04-03-2025 15:20

Consiliul Concurenței a autorizat preluarea Plantextrakt SRL și Plantmed SRL de către MB Beteiligungs GmbH

Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care MB Beteiligungs GmbH intenționează să preia companiile Plantextrakt SRL și Plantmed SRL, a anunțat, marți, autoritatea de concurență. MB Beteiligungs GmbH este o societate de tip holding, din Germania, membră a grupului 'rețeaua natura', care activează în domeniul dezvoltării

Administratie 04-03-2025 15:09

Nicușor Dan: Obiectivul nostru - să deschidem cel puțin 5 șantiere de consolidare antiseismică până la finalul anului

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a anunțat că municipalitatea vizează deschiderea a încă cinci șantiere de consolidare antiseismică a clădirilor până la finalul anului. 'Este un moment în care nu avem voie să uităm și în care responsabilitatea autorităților locale devine mai importantă ca niciodată: să pr

Administratie 04-03-2025 14:55

Peste 200 de potențiale surse de căldură regenerabilă și reziduală, identificate în Capitală; acestea ar acoperi 5% din sistem

În București au fost identificate 210 potențiale surse de căldură regenerabilă și reziduală, totalizând aproximativ 187.000 de gigacalorii pe an, a precizat marți Adrian Untea, director în cadrul Termoenergetica și membru al unității de implementare a proiectului Set Heat finanțat prin Programul LIFE - Tranziție la energie curată.

Administratie 04-03-2025 14:29

Bihor: Consiliul Județean a lansat o platformă online cu mersul autobuzelor din județ

Consiliul Județean (CJ) Bihor a lansat o platformă online - https://transport.cjbihor.ro/ - cu mersul autobuzelor județene, un instrument digital care oferă informații despre toate traseele și operatorii licențiați în transportul public din județ. Potrivit unui comunicat de presă al CJ Bihor, călătorii pot verifica și planifica, printr-o

Social 04-03-2025 14:19

Alba: Se închide fabrica de șosete de la Sebeș, cea mai veche din județ, cu o istorie de aproape un secol

Fabrica de șosete de la Sebeș, cea mai veche din județul Alba, înființată în urmă cu aproape un secol de către un german, își va înceta activitatea, cei 99 de angajați urmând să fie trimiși în șomaj din 17 martie. Șeful Inspectoratului Teritorial de Muncă Alba, Calman Zolt, a declarat marți, pentru AGERPRES,

Social 04-03-2025 14:12

Arafat: Un exercițiu major de cutremur va avea loc în București și o altă localitate în luna iunie

Un exercițiu major de cutremur va avea loc în București și într-o altă localitate din România în luna iunie a acestui an, a anunțat, marți, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, care a participat la o sesiune de dezbateri și comunicări științifice organizată de Academia Română, cu tema 'Cutremurele - o provoc

Administratie 04-03-2025 14:07

Tulcea: Lucrările de modernizare a porturilor APDM din municipiu, aproape de finalizare

Lucrările de modernizare a infrastructurii portuare din municipiul Tulcea administrate de compania națională Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) din Galați se vor încheia în acest an, fiind realizate în proporție de 50%, potrivit datelor transmise marți, în timpul unei conferințe de presă organizată de compania gălățeană.

Administratie 04-03-2025 13:50

Cseke Attila: Buget record pentru investițiile privind consolidarea de risc seismic; autoritățile locale, așteptate să aplice

Bugetul pentru cele patru programe de investiții privind consolidarea de risc seismic este unul record, a declarat ministrul Dezvoltării și Lucrărilor Publice, Cseke Attila, care îndemnat autoritățile locale să depună documentațiile necesare pentru a aplica la aceste programe. Ministrul a participat, marți, la sesiunea de dezbateri și co

Social 04-03-2025 13:06

REPORTAJ Harghita/Sărbătoarea primăverii, la Muzeul Oltului și Mureșului Superior; aproximativ 100 de copii realizează felicitări de 8 Martie

Aproximativ 100 de copii de la școlile și grădinițele din Miercurea-Ciuc participă, în această săptămână, la tradiționalele ateliere organizate de Muzeul Oltului și Mureșului Superior și realizează felicitări de 8 Martie pentru mamele sau bunicile lor.  

Social 04-03-2025 12:42

Neamț: Șofer încarcerat în mașina care a luat foc în urma unui accident rutier produs în Piatra-Neamț

Un șofer a rămas încarcerat în mașina care a luat foc în urma unui accident rutier care s-a produs, marți, în municipiul Piatra-Neamț, a informat Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Neamț. Bărbatul în vârstă de 51 ani era singur în autoturism și a fost scos de pompieri. 'Pompierii, cu ajut

Social 04-03-2025 12:02

REPORTAJ Vrancea/ Cutremurul din 1977 - pagube materiale însemnate: clădiri prăbușite, familii fără locuințe

Pe 4 martie 1977, România a fost lovită de cel mai puternic cutremur din secolul XX, cu epicentrul în zona Vrancea, unde însă numărul victimelor a fost surprinzător de mic, doar două persoane fiind declarate decedate, însă nu din cauza prăbușirii clădirilor, ci din efectele indirecte ale cutremurului.

Social 04-03-2025 11:44

VIDEO Buzău: Circulație întreruptă temporar în intervale de 30-60 de minute pe DN10, la Siriu, unde au loc căderi de stânci

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Buzău anunță întreruperea temporară a circulației, în intervale de 30-60 de minute, începând de miercuri, 5 martie, pe drumul național DN10, în zona barajului de la Siriu, unde au loc frecvente căderi de stânci de pe versanți. Potrivit DRDP Buzău, în următ

Social 04-03-2025 11:11

Constanța: Sindicaliștii de la Damen Mangalia continuă protestele, pe 7 martie, la București; șantierul naval - în insolvență, activitatea - suspendată

Sindicaliștii de la Șantierul Naval Damen din Mangalia, societate aflată în insolvență, cu salariații concediați sau aflați în șomaj tehnic, vor protesta pe 7 martie în fața Ambasadei Regatului Țărilor de Jos și la sediul administratorului judiciar, în București, a informat, marți, Sindicatul 'Navalistul'. Prote