REPORTAJ Alba: Povestea ''redescoperirii'' unui valoros artefact roman considerat pierdut timp de un secol

O spectaculoasă placă votivă romană despre care se ştia doar că a fost descoperită la începutul secolului trecut la Apulum, ea fiind menţionată în registrul inventar al primei colecţii muzeale de la Alba Iulia, unde era descrisă ca reprezentând un conducător dac şi despre care literatura de specialitate spunea că este pierdută, a fost identificată acolo unde s-a aflat în tot acest timp. Mai exact, în colecţiile de la Batthyaneum, ea fiind "redescoperită" datorită cercetării, colaborării şi, am putea spune, intuiţiei arheologului George Bounegru şi a lui Cristian Mladin, şef birou Biblioteca Batthyaneum - filială a Bibliotecii Naţionale a României.
Originalul a fost considerat până de curând pierdut, în patrimoniul Muzeului Naţional al Unirii (MNU) Alba Iulia existând doar o replică din ghips, căreia i s-a dedicat şi un articol în 1974 de către Vasile Moga. Acesta semnala în paginile unei reviste de specialitate despre o placă votivă descoperită la Apulum şi păstrată în muzeul din Alba Iulia însă doar sub forma unei replici din ghips care îl reprezenta pe zeul Silvanus. Mulajul a fost identificat de Vasile Moga drept copia unei piese originale menţionate într-un inventar realizat la începutul secolului al XX-lea de către Adalbert Cserni, primul custode şi, mai apoi, director al muzeului din Alba Iulia, şi care fusese achiziţionată de către acesta în anul 1902 din Partoş, unde în antichitate era Colonia Aurelia Apulensis.
Revenind la zilele noastre, povestea a început la momentul demarării proiectului Pantheon 3D (proiect de digitizare a colecţiei de artă romană de la MNU, implementat din 2018 - n.r.), când, a explicat, pentru AGERPRES, arheologul George Bounegru, acesta a identificat una dintre piese, pe care o mai văzuse şi anterior, un relief cu zeul Silvanus, o copie în ghips a unei plăci votive dispărute demult.
"Piesa fusese publicată sub forma copiei acesteia de către profesorul Vasile Moga în 1974. Era evident că ea era o copie făcută cândva, în secolul al XX-lea, după o piesă care existase şi care dispăruse", a spus arheologul.
Ulterior, în urma discuţiilor avute pe acest subiect cu Cristian Mladin, acesta i-a arătat arheologului o fotografie cu un relief din colecţia Bibliotecii Batthyaneum, care nu mai fusese văzut de vreun specialist de epocă romană. Trebuie menţionat faptul că, tot în 2018, la fel ca la Pantheon 3D, a demarat procesul de inventariere totală a fondului Bibliotecii Batthyaneum, intrând în atenţia specialiştilor şi colecţia de antichităţi, constituită în decursul timpului până la începutul secolului al XX-lea.
"În momentul acela, am realizat că de fapt vorbeam de aceeaşi piesă pe care şi eu o aveam, undeva, acolo în minte că exista şi dispăruse cândva. De aici mai departe, a fost cercetare în Biblioteca Batthyaneum alături de colegul Cristian Mladin, documentare şi rezultatul este un studiu ştiinţific publicat în Anuarul MNU, Acta Musei Apulensis, pe scurt Apulum, nr. 59/2022", a spus George Bounegru.
Placa votivă lucrată în marmură de la Batthyaneum, care păstrează încă urme de culoare roşie, îl reprezintă pe Silvanus silvestris, Zeul pădurilor.
Din punct de vedere iconografic, zeul Silvanus este reprezentat din faţă, în picioare. În mâna dreaptă, poartă un cosor curbat, în vreme ce cu palma stângă ţine două lănci unite, sprijinite pe umăr şi antebraţ. La piciorul drept, este prezent un câine cu capul îndreptat în sus, o reprezentare comună pentru Silvanus.
Placa votivă are înălţimea de 21,5 centimetri, lăţimea de 14,5 centimetri, mai mare la bază, respectiv de 15,2 centimetri, şi o grosime de 3 centimetri. Reprezentarea este încadrată de un chenar simplu, fără decor, cu urme vizibile, de culoare roşie pe interiorul său. Spatele piesei este nefinisat.
Piesa, una foarte valoroasă, este de artă provincială, fără discuţie, spune arheologul. Ea nu a fost făcută la Roma, într-un atelier clasic cunoscut al lumii antice, ci undeva într-un atelier provincial din Dacia, probabil chiar de la Apulum sau, posibil, de la Ulpia Traiana Sarmizegetusa, crede George Bounegru. Faptul care sugerează că a fost realizată într-un atelier provincial este maniera de realizare a proporţiilor. Astfel, capul este mult prea mare faţă de restul corpului. De asemenea, expresivitatea palmelor este sugerată prin supradimensionarea lor în raport cu întregul corp, dar mai cu seamă cu restul braţului.
Cu toate acestea, chiar dacă ar fi o placă votivă confecţionată într-un atelier provincial, este, se pare, cea mai bine realizată din ceea ce s-a păstrat, fiind cu siguranţă una spectaculoasă din punct de vedere artistic.
În urma cercetărilor pe care le-a efectuat, Cristian Mladin spune că nu se compară cu nimic din ceea ce există acum în muzeele din România, nemaifiind ceva similar artistic şi calitativ. Chiar şi comparând cu ceea ce este în afară, unde s-au descoperit multe monumente dedicate lui Silvanus, în special altare şi stele funerare, se poate constata o calitate excepţională din punct de vedere artistic a plăcii de la Batthyaneum.
Potrivit lui George Bounegru, o piesă oarecum asemănătoare, o placă provenind din Ulpia Traiana, există la muzeul din Lugoj, iar una fragmentară, o imagine reliefată pe un altar, chiar la muzeul din Alba Iulia, în care Silvanus, păstrat doar sub forma unui bust, are în partea stângă vârfurile a două lănci.
Revenind la povestea redescoperirii acestei piese, aşa cum spunea şi arheologul albaiulian, a fost multă muncă de cercetare în arhivă, dusă alături de Cristian Mladin, la Muzeu, respectiv la Bibliotecă, sprijiniţi, acolo unde a fost nevoie în documentare, de T. Szabo Csaba, cercetător al Departamentului de studii religioase de la Universitatea Szeged. De altfel, acesta a semnalat că relieful a fost menţionat într-o scrisoare inedită a lui Cserni din 10 februarie 1910, unde se arăta că piesa a fost descoperită în 1902, pe terenul lui Simon Moldovan în Partoş.
Astfel, potrivit acestora, în Registrul inventar nr. I (1887-1903), al primei colecţii muzeale de la Alba Iulia, în dreptul numărului de înregistrare 4.167 se află următoarea descriere: "Romai marvanyrelief, dak vezer, dak karddal es ket landzsaval kezeben", adică "Relief roman de marmură. Conducător dac cu sabie şi două suliţe în mână". Piesa înregistrată în anul 1902 nu corespundea însă ca descriere vreunei plăci de marmură existente în muzeul din Alba Iulia, cu excepţia replicii de ghips.
Cristian Mladin spune că în 1912, odată cu modificările aduse Bibliotecii de către directorul de atunci, Robert Szentivanyi, sub conducerea episcopului Gusztav Karoly Majlath, s-a inaugurat aici şi un muzeu, iar o parte dintre piesele romane expuse proveneau din cercetările lui Cserni.
Mladin a explicat că în documentele de arhivă din Biblioteca Batthyaneum, manuscrise, există o listă importantă de obiecte romane, listă care reia o bună parte dintre obiectele înregistrate în Registrul I aflat la muzeul din Alba Iulia. Piesele respective se regăsesc şi astăzi fie în colecţia Muzeului, fie în cea de antichităţi a Bibliotecii Batthyaneum.
Documentul în cauză reprezintă un inventar, iar potrivit traducerii, asigurate de Csongor Vass, arhivist al Arhivei Arhiepiscopiei Romano-Catolice din Alba Iulia, în acesta scrie: "Inventarul acestor obiecte antice ale Institutului Battyani, cele care au fost depuse şi predate către Muzeul Societăţii de Istorie, Arheologie şi Ştiinţe ale naturii al comitatului Alba de Jos, în vederea păstrării conştiincioase, pe baza aprobării episcopale cu nr. 3.316 din anul 1902".
Potrivit lui Cristian Mladin, problema majoră este faptul că în aceste documente, fie cele din 1902 sau din preajma anului 1912, nu mai există nicio referire la vreo placă votivă care să corespundă poziţiei 4.167, adică cea privind relieful roman de marmură "Conducător dac cu sabie şi două suliţe în mână".
"Poziţia aceasta pare singulară în Registrul I MNUAI. Singura posibilă explicaţie ar putea fi legată de modificările survenite în Biblioteca Batthyaneum până la data de 7 octombrie 1912, când este inaugurată camera tezaur a Bibliotecii. Cu toate acestea, rămâne surprinzătoare omisiunea lui Cserni faţă de această placă, de o asemenea calitate artistică", arată, în articolul ştiinţific menţionat mai sus, semnatarii acestuia.
Potrivit celor doi cercetători, în Dacia sunt cunoscute în jur de 100 de menţiuni ale lui Silvanus, dintre care 27 la Apulum, iar de acum, în această listă, se poate alătura şi relieful aflat în colecţia Bibliotecii Batthyaneum.
Chiar dacă era cunoscută prin mulajul contemporan, redescoperirea acestei plăci votive permite, pe de o parte, confirmarea unor criterii stilistice şi adăugarea altora noi, precum şi clasarea şi valorificarea sa expoziţională, au conchis cei doi cercetători.
Biblioteca Batthyaneum, care funcţionează din 1794 în fosta biserică trinitariană din Alba Iulia, deţine cea mai valoroasă colecţie de manuscrise medievale occidentale de pe teritoriul României. Aici se află şi cel mai vechi manuscris de acest gen, Codex Aureus, realizat între 805 şi 810, cunoscut şi sub numele de Evangheliarul de la Lorch. Prima jumătate a Codex-ului a ajuns la Alba Iulia în 1786, iar cea de-a doua se află la Biblioteca Vaticanului. Coperţile originale se găsesc la muzee din Londra şi Roma.
Batthyaneum deţine şi cea mai mare colecţie din România de incunabule, cărţi editate în a doua jumătate a secolului al XV-lea în Europa, în faza de început a tiparului. Mai sunt aici şi extrem de valoroase colecţii de numismatică, cochilii şi minerale, piese muzeale deosebite, dar şi un foarte important fond de arhivă a istoriei Transilvaniei.
Biblioteca a fost înfiinţată în secolul al XVIII-lea de contele Ignatius Batthyany, episcop romano-catolic.
La rândul său, prin semnificaţia sa istorică şi prin colecţiile pe care le deţine, muzeul din Alba Iulia este una dintre instituţiile de prim rang ale României. AGERPRES/ (A, AS - autor: Marinela Brumar, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Andreea Lãzãroiu)
Sursa foto: Biblioteca Batthyaneum/Facebook.com
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
CNA: Realitatea Plus - amendă 100.000 de lei; clipul nu era filmat într-un supermarket din România
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a sancționat, marți, postul Realitatea Plus cu o amendă de 100.000 de lei din cauza difuzării, în emisiunea ''Culisele statului paralel'', a unui clip dintr-un supermarket despre care s-a afirmat în mod neadevărat că era filmat în România. Potrivit unui comunic
Festivalul Cărților Deschise - de vineri până pe 23 martie, în Grădina Operei Comice pentru Copii
Festivalul Cărților Deschise - ediția a treia are loc, de vineri până pe 23 martie, în Grădina Operei Comice pentru Copii și reunește 15 edituri care propun ateliere interactive, lansări de carte și întâlniri cu autori contemporani apreciați. Potrivit unui comunicat transmis, marți, AGERPRES, festivalul se adresează cit
Muzeul Țăranului: Albumul 'Valea Hârtibaciu, Valea Calvei și regiunea Verze' - lansat pe 11 martie
Albumul 'Valea Hârtibaciu, Valea Calvei și regiunea Verze', realizat de Georg Gerster și Martin Rill, o documentare a fostului patrimoniu cultural german din Transilvania, va fi lansat, pe 11 martie, la Muzeul Național al Țăranului Român. Potrivit unui comunicat al muzeului transmis, marți, AGERPRES, volumul prezintă 31 de
ICR: Expoziția 'Atelierele Constantin Brâncuși', o retrospectivă a Simpozionului Internațional de Pictură 2015-2022
Institutul Cultural Român va găzdui, începând de joi și până pe 31 martie, expoziția 'Atelierele Constantin Brâncuși', care reunește o selecție a lucrărilor rezultate în cadrul Simpozionului Internațional de Pictură desfășurat la Rânca și Runcu în perioada 2015 - 2022. Potrivit unui comun
Musicalul 'Romeo și Julieta', în variantă pop-rock - la Teatrul 'Ion Dacian', pe 27, 28, 29 și 30 martie
Musicalul 'Romeo și Julieta' în variantă pop-rock revine în repertoriul Teatrului Național de Operetă și Musical 'Ion Dacian', premiera fiind programată pe 27, 28, 29 și 30 martie. Potrivit unui comunicat al Teatrului 'Ion Dacian', musicalul va fi pus în scenă în aceeași montare care îmbină
Cristian Măcelaru va deschide ediția aniversară a Festivalului Internațional 'George Enescu' din acest an
Maestrul Cristian Măcelaru va dirija, pe 24 august, la Sala Palatului, Orchestra și Corul Filarmonicii 'George Enescu', în deschiderea Festivalul Internațional 'George Enescu' 2025, solistul serii fiind reputatul violonist Nemanja Radulovic. Potrivit unui comunicat al ARTEXIM transmis, marți, AGERPRES, programul cuprinde
Tenorii italieni de la Il Volo revin în România pentru două concerte, la București și Oradea
Il Volo, trioul vocal de tenori italieni format din Piero Barone, Ignazio Boschetto și Gianluca Ginoble, revine în 2025 în România cu două concerte, la București și la Oradea, pentru a prezenta cel mai nou album, 'Ad Astra', lansat în luna noiembrie a anului trecut, informează un comunicat transmis, marți, AGERPRES, de organizatori.
Iași: Custodele Coroanei României va acorda Înaltul Patronaj Palatului Culturii
Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei României, a acceptat propunerea de a acorda Înaltul Patronaj Palatului Culturii din Iași. 'Sunt bucuroasă să vă aduc la cunoștință că Majestatea Sa Margareta va acorda Palatului Culturii din Iași Înaltul Patronaj. (...) Menționez că certificatul de Înalt Patronaj va fi rem
Bihor: De Ziua Femeii, pianistul Thurzo Zoltan va susține recitalul extraordinar 'Best of Romantic piano pieces'
Pianistul orădean Thurzo Zoltan, singurul deținător pe plan mondial a patru recorduri Guinness în categoria pianului, va susține pe 9 martie un recital extraordinar dedicat Zilei internaționale a femeii. 'Pe 9 martie vom sărbători împreună frumusețea, grația și energia feminină printr-o experiență muzicală de neuitat. Eveniment
Academia Română marchează opt decenii de la începutul sovietizării și comunizării României
Academia Română marchează, joi, prin două evenimente științifice organizate de institutele sale de cercetare, împlinirea a 80 de ani de la instaurarea guvernului Petru Groza, începutul sovietizării și comunizării României. Potrivit unui comunicat al Academiei Române, transmis marți AGERPRES, în cadrul evenim
Conferință dedicată operelor lui Brâncuși de la MNAR susținută de Călin Stegerean la Paris
Criticul de artă Călin Stegerean, director al Muzeului Național de Artă al României, va susține marți, de la ora 19:00, la Ambasada României din Paris, o conferință despre operele lui Constantin Brâncuși de la MNAR. 'În cadrul conferinței vor fi prezentate lucrările lui Constantin Brâncuși aflate în expu
Brăila: A ars Palatul Conților de Roma de la Viziru, ctitorit pe vremea domnitorului Alexandru Ioan Cuza
Palatul Conților de Roma din localitatea brăileană Viziru, edificiu ctitorit în urmă cu 165 de ani, pe vremea domnitorului Alexandru Ioan Cuza și clasat ca monument istoric, a ars într-un incendiu izbucnit în noaptea de luni spre marți, pompierii intervenind cu trei autospeciale de stingere și o cisternă cu 10 tone de apă. In
Patriarhul Daniel: Postul - semnul iubirii credincioșilor față de Dumnezeu; nu este un simplu exercițiu de igienă și de estetică
Postul este semnul iubirii credincioșilor ortodocși față de Dumnezeu și nu un simplu exercițiu de igienă și de estetică, a afirmat, luni seară, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Daniel, la prima dintre slujbele dedicate Canonului Mare al Sfântului Andrei Criteanul. Preafericirea Sa a subliniat că Postul Sfintelor
Filmul ''Vermiglio, mireasa muntelui'' a deschis, luni seară, Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în România
Filmul ''Vermiglio, mireasa muntelui'', regizat de Maura Delpero, câștigătoare a Marelui Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneția și propunerea Italiei pentru Premiile Oscar 2025, a deschis luni seară, la Cinema Muzeul Țăranului Român, cea de-a patra ediție a ''Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în Rom&acir
Parc fotovoltaic, amenajat printr-o finanțare obținută de Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia
Ansamblul Arhiepiscopal Ortodox și Mănăstirea 'Hristos Pantocrator' din Alba Iulia vor avea energie electrică obținută din surse regenerabile, după ce Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia a obținut o finanțare de peste 1,4 milioane de lei pentru realizarea unui parc fotovoltaic. 'Vineri, 28 februarie 2025, la sediul Ministerului En