REPORTAJ Aproximativ 600 persoane din Harghita şi Covasna, readuse la şcoală printr-un proiect european

Un număr de 602 persoane, din judeţele Harghita şi Covasna, care au abandonat şcoala sau nu şi-au finalizat educaţia obligatorie, au fost sau vor fi readuse la cursuri, printr-un proiect al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Harghita, finanţat din fonduri europene.
Proiectul se intitulează "REAL- Şcoala deschisă pentru toate vârstele", este cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţiona Capital Uman 2014-2020 şi are o valoare de aproximativ 9,5 milioane de lei.
Beneficiarul proiectului este ISJ Harghita, iar parteneri sunt ISJ Covasna şi Casa Corpului Didactic "Apaczai Csere Janos" din Miercurea-Ciuc, perioada de implementare finalizându-se la 31 decembrie 2023.
Inspectorul şcolar general adjunct al ISJ Harghita, Cristinel Glodeanu, a precizat, pentru AGERPRES, că proiectul REAL "înseamnă acces la educaţie de calitate, cu sprijin inclusiv prin beneficii materiale şi financiare", obiectivul general fiind creşterea ratei de reintegrare în sistemul de educaţie şi formare a copiilor şi tinerilor care au părăsit timpuriu şcoala şi adulţilor care nu şi-au finalizat educaţia obligatorie din judeţele Harghita şi Covasna, în cadrul unor programe de tip "A doua şansă".
Cursurile se desfăşoară în 19 şcoli din cele două judeţe, atât din mediul rural cât şi din mediul urban, alese în funcţie de rata abandonului şcolar înregistrat.
Elevii din grupul ţintă au fost identificaţi şi selectaţi de către specialiştii din echipa de proiect, în colaborare cu cadrele didactice din şcoli, cu reprezentanţii autorităţilor locale şi, acolo unde a fost cazul, şi cu liderii comunităţilor de romi.
"Au fost selectaţi şi şcolarizaţi 271 de elevi din judeţul Harghita şi 327 din judeţul Covasna, din totalul de 602 asumaţi în proiect. Dintre aceştia, până acum, 61 din judeţul Harghita şi 68 din judeţul Covasna au finalizat programul 'A doua şansă' şi au obţinut o diplomă de absolvire", a arătat inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu, managerul proiectului.
Totodată, la începutul proiectului au fost pregătite 526 de cadre didactice pentru a preda la programele de tip "A doua şansă", care să fie de calitate şi adaptate nevoilor participanţilor.
Pentru a fi motivaţi să participe la activităţi şi să nu abandoneze proiectul, cursanţii au primit obiecte de îmbrăcăminte, produse de igienă personală, rechizite, dar şi bani, pentru fiecare nivel absolvit.
"Subvenţia de 500 lei pentru un nivel de şcolarizare absolvit a fost acordată unui număr de 321 de cursanţi", a explicat managerul de proiect.
De asemenea, au fost dotate unităţile de învăţământ incluse în proiect şi partenerii de implementare cu echipamente performante interactive de prezentare, laptopuri, aparate foto, mobilier sau materiale sportive şi auxiliare necesare.
Proiectul s-a dovedit un adevărat succes, fiind readuse pe băncile şcolii sute de persoane, unele fiind la stadiul în care abia au învăţat să scrie şi să citească, iar altele continuându-şi studiile, pe care, din diverse motive, le-au abandonat.
"Cei incluşi în proiect au renunţat la şcoală din mai multe motive. Pot fi motive financiare, pot fi motive privind migrarea în altă localitate pentru a putea să muncească cu ziua, ca să îşi câştige existenţa. De asemenea, mai ales la populaţia romă, sunt situaţii în care s-au căsătorit şi au făcut copii şi au abandonat şcoala. E o cazuistică destul de complexă, dar ceea ce este foarte important este că ei au dorit să revină înapoi pe băncile şcolii, pentru a-şi completa studiile", a declarat inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu.
Aşa s-a ajuns că în peste jumătate din şcolile incluse în proiect merg la şcoală părinţi şi copii, sau părinţi, bunici şi nepoţi, fie toţi în cadrul proiectului, fie unii la programele "A doua şansă", iar alţii la cursurile normale din cadrul unităţilor de învăţământ.
Datele puse la dispoziţie de ISJ Harghita arată că în 11 şcoli, din cele 19, se înregistrează astfel de cazuri. Spre exemplu, la o şcoală din municipiul Sfântu Gheorghe, mama, tata şi fiica merg la activităţile din cadrul proiectului, iar un bunic şi o bunică sunt incluşi în cursurile REAL, în vreme ce nepotul merge la şcoală.
Există situaţii în care cupluri, soţ şi soţie, urmează cursurile împreună, dar sunt şi multe cazuri în care părinţii merg la activităţile din proiect, iar copiii lor sunt la şcoala care găzduieşte cursurile REAL.
Pentru a fi atraşi către activităţile din proiect, cursanţii participă, pe lângă orele teoretice, la ateliere inovative, pe teme diverse, de la gătit, muzică sau pictură, până la realizarea de decoraţiuni şi promovarea tradiţiilor şi obiceiurilor, cum ar fi încondeierea ouălor de Paşti.
Cursanţii sunt antrenaţi şi în concursuri tematice, iar cei clasaţi pe primele locuri sunt răsplătiţi şi cu diverse sume, până acum 126 de persoane primind premii în bani.
Şi cadrele didactice sunt recompensate, pentru bunele practici promovate, mai precizează sursa citată.
Totodată, în cadrul proiectului, participanţii au beneficiat şi de consiliere profesională, individuală sau de grup, iar în mai multe comunităţi defavorizate din cele două judeţe au avut loc şi campanii de informare despre importanţa continuării studiilor.
Una dintre cursantele proiectului este Szilvia, care a povestit, potrivit unei postări pe Facebook, "că acest program este o oportunitate care apare o dată în viaţă pentru cei care nu au putut termina şcoala, dintr-un motiv sau altul".
De asemenea, Melinda vine zilnic la cursuri, după ce i se termină programul de muncă şi, cu toate că este obosită, zâmbeşte mereu, fiind "foarte recunoscătoare că a primit şansa să înveţe tainele cititului şi scrisului în cadrul proiectului REAL".
O altă cursantă, Violeta, îşi completează studiile gimnaziale, fiind conştientă de importanţa unei educaţii temeinice, fiica sa terminând liceul, anul trecut, ca şefă de promoţie.
Interesul pe care cursanţii l-au manifestat pentru activităţile din proiect a reprezentat un motiv de bucurie pentru specialiştii implicaţi, care se aşteptau ca rata celor care renunţă să fie mai mare.
"Ne-am bucurat pentru faptul că am reuşit să găsim acest grup ţintă, nu foarte uşor, dar cu sprijinul echipei de proiect am reuşit. Şi pot să spun că acest grup ţintă a fost selectat pe fiecare unitate de învăţământ, pe fiecare an de studiu, astfel încât să răspundă şi nevoilor comunităţilor, ca să poată fiecare comunitate să şcolarizeze acei oameni care nu aveau studiile corespunzătoare. (...) Ce m-a bucurat este că, datorită profesionalismului cu care a fost implementat de către echipa de management, nu am avut pierderi foarte mari. Noi ne-am gândit că vor fi mai greu de păstrat în grupul ţintă aceşti oameni, dar cadrele didactice au găsit metode atractive, cu posibilitatea de a îmbina teoria cu practica, cu crearea de abilităţi acestor tineri. Şi chiar dacă am traversat o perioadă de pandemie, am trecut cu bine peste toate şi nu pot decât să mă bucur", a spus managerul proiectului, Cristinel Glodeanu.
Acesta a punctat faptul că proiectul a fost gândit pentru a face un bine semenilor, iar cel mai mare bine este acela de a le asigura şansa de a-şi continua studiile, pentru ca apoi să aibă un loc de muncă permanent.
"Este o satisfacţie să vezi modul în care se implică fiecare în aceste activităţi. Sunt bucuroşi şi că sunt recompensaţi, dar ceea ce m-a surprins a fost că spuneau că se bucură şi pentru daruri şi pentru subvenţie, dar cel mai important este că îşi pot continua studiile şi vor putea să aibă un loc de muncă permanent. Pentru că loc de muncă ca zilieri au avut mulţi dintre ei, dar ceea ce este foarte important este ca omul să aibă un loc de muncă permanent, care să-i asigure bunăstarea, traiul de zi cu zi. Trebuie să ţinem cont că unii sunt părinţi, alţii sunt bunici şi e foarte greu să nu ai acel venit minim care să poate să-ţi asigure traiul de zi cu zi", a mai spus inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu. AGERPRES / (A, AS - autor: Gina Ştefan, editor: Marius Frăţilă, editor online: Adrian Dãdârlat)
Sursa foto: REAL - A doua sansa / Facebook
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Prezidențiale2025/Cluj: UBB lansează busola pentru alegerile prezidențiale
Universitatea 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca lansează busola RefreshVote.ro pentru alegerile prezidențiale din luna mai. 'Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca lansează, pentru al doilea an consecutiv, busola digitală pentru alegerile prezidențiale. RefreshVote.ro este o platformă digitală gratuită, cunoscută și ca '
Politehnica București organizează în perioada 9 - 11 mai ediția a III-a a SpaceFEST
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București, prin Facultatea de Inginerie Aerospațială, în colaborare cu Agenția Spațială Română (ROSA), va organiza, în perioada 9 - 11 mai, cea de-a treia ediție a SpaceFEST 2025, cel mai mare eveniment din Europa Centrală și de Est dedicat explorării spațiului. Cam
Rectorul UPB: Memorandumul semnat cu instituții din Coreea de Sud - un pas înainte în inovații în industria de apărare
Memorandumul de înțelegere semnat miercuri de către Hanwha Aerospace România- o filială a Hanwha Aerospace - cu Universitatea Națională Pusan (PNU) și Universitatea Politehnica de Știință și Tehnologie București (UPB) este 'un pas înainte' în ceea ce privește inovațiile în industria de apărare, a afirmat rectorul UPB, Mihnea Cost
Cluj: Omul de afaceri Dorel Goia a înființat un afterschool gratuit pentru elevii din cartierul Mănăștur
Omul de afaceri clujean Dorel Goia a înființat, prin intermediul fundației sale 'Ioan și Maria', un centru afterschool în Cluj-Napoca, unde elevii de la școlile din cartierul Mănăștur, în special cei cu dificultăți materiale, vor putea, ajutați de profesori, să-și consolideze informațiile primite la cursuri și să desfășoare diverse alte acti
Reprezentanții Universității din București au transmis un apel pentru o Românie democratică și euroatlantică
Universitatea din București a transmis miercuri un Apel pentru o Românie democratică și euroatlantică, în contextul în care, susțin reprezentanții instituției de învățământ superior, libertatea obținută 'cu sânge' în 1989 și 1990 este amenințată de 'vectorii regimurilor antidemocratice, autoritariste și dictatoria
Cursurile se pot desfășura online în unitățile de învățământ care vor fi centre de examen la Bacalaureat
Cursurile se pot desfășura în format online asincron în unitățile de învățământ desemnate centre de examen sau din care provin resursele umane implicate în desfășurarea examenului de Bacalaureat, la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea Ministerului Educației și Cercetării, în zilele în care sunt programate probe
CONAF/Peste 100 de elevi din Buzău și Iași, participanți în semifinale ale Maratonului pentru Educație Antreprenorială
Peste 100 de elevi și-a expus viziunea asupra lumii de mâine în cadrul semifinalelor Maratonului pentru Educație Antreprenorială care au avut loc la Buzău și Iași. Potrivit unor comunicate transmise AGERPRES de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), Maratonul pentru Educație Antreprenorială face parte din pro
Cea de-a IV-a ediție a Poli AutoFEST în perioada 16 - 18 mai, în Campusul Politehnicii București
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București, prin Facultatea de Transporturi, va organiza, în perioada 16 - 18 mai, cea de-a IV-a ediție a Poli AutoFEST, un eveniment care va aduna pasionați ai industriei auto, inovatori și profesioniști în domeniu. 'Poli AutoFEST 2025 va aduce în prim-plan nu d
Elevii intră în vacanță joi, după finalizarea cursurilor
Elevii vor intra de joi, după finalizarea cursurilor, în vacanța prilejuită de Sărbătorile Pascale, urmând să se întoarcă la școală pe 28 aprilie, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Vacanța de vară va începe pe 20 iunie, după terminarea cursurilor. Pentru clasa a VIII-a,
Tulcea: O adolescentă de 14 ani, prima sportivă calificată de cinci ori în finalele unui Campionat național de înot
O elevă de clasa a VI-a de la Școala generală 'Alexandru Ciucurencu', Cristiana Melnic, este prima înotătoare din județul Tulcea care s-a calificat în cinci finale ale unui campionat național organizat de Federația Română de Natație și Pentatlon Modern (FRPNM), ea avându-l ca model pe David Popovici de la care încă nu a reușit să
Covasna: Polițiștii se alătură programului de transport școlar Pedibus
Inspectoratul Județean de Poliție (IPJ) Covasna a încheiat un protocol de colaborare cu Primăria municipiului Sfântu Gheorghe, prin care va susține programul Pedibus, lansat de către autoritățile locale în urmă cu aproape patru ani cu scopul de a determina elevii din clasele primare să meargă pe jos la școală. În baza acestei co
Cluj/ Daniel David: Dacă vrei performanță, trebuie să întărești resursa umană și infrastructura
Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. Daniel David. a participat, luni, la inaugurarea noului sediu al Facultății de Drept a Universității ''Babeș-Bolyai'' (UBB) din Cluj-Napoca. El a amintit, în discursul său, că proiectul noului sediu al Facultății de Drept a început în timpul mandatului său de
Constanța: Universitatea Ovidius organizează o nouă ediție a evenimentului caritabil 'Gala Luminilor, dedicat tinerilor talentați
Universitatea Ovidius din Constanța (UOC), prin Facultatea de Arte, anunță organizarea celei de-a doua ediții a evenimentului caritabil 'Gala Luminilor', dedicat tinerilor talentați, ce se va desfășura pe 24 mai. Reprezentanții Universității Ovidius au informat, luni, că prima ediție a Galei, organizată în 2024, s-a remarcat prin impactul său soc
REPORTAJ Harghita: Centrul Fabton din Miercurea-Ciuc - locul unde zeci de copii deprind tainele lego-roboticii
Centrul Fabton din Miercurea este locul unde zeci de copiii deprind tainele lego-roboticii, iar opt dintre ei se pregătesc intens, în această perioadă, pentru a participa la o prestigioasă competiție de profil în Australia, în cadrul First Lego League. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu acest domeniu, centrul Fabton par
Ministerul Educației și Cercetării: Șapte noi discipline opționale au fost incluse în oferta națională
Șapte noi discipline opționale au fost incluse în oferta națională de studiu, potrivit unui ordin al ministrului Educației și Cercetării, publicat în Monitorul Oficial. Ordinul privind aprobarea unor programe școlare pentru discipline opționale din oferta națională, parte a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, prevede inclu