logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

REPORTAJ/Proiectul ProRuralis - o şansă pentru elevii performanţi din satele ieşene: Merită să investim în ei şi în sufletele lor

Imagine din galeria Agerpres

Giulia, Cătălina şi Gabriela - trei fetiţe de clasa a VII-a, care au ajuns la un colegiu de prestigiu din Iaşi venind de la şcoli din mediul rural, încearcă acum să îşi facă un drum în viaţă, descoperind secretul succesului. Iar în acest demers nu sunt singure, ele fiind parte a proiectului ProRuralis, prin care se oferă burse elevilor din mediul rural cu coeficient de inteligenţă superior, proveniţi din familii defavorizate.

Ele împart aceeaşi cameră de cămin şi sunt colege de clasă. Ar vrea să urmeze şi aceeaşi carieră, dar mai e mult până atunci. Deocamdată, acestea fac ceea ce ştiu mai bine - să strălucească asemenea diamantelor găsite în adâncul minelor. Provin din mediul rural, din familii cu venituri modeste. Toate trei au un punct comun - inteligenţa superioară. Au coeficientul de inteligenţă undeva între 118 şi 127. Cu ajutorul unei asociaţii neguvernamentale, fetele au fost aduse la Iaşi, să înveţe la cele mai bune şcoli. La fel s-a întâmplat şi în anii trecuţi cu alţi elevi, care au fost înscrişi în cadrul proiectului ProRuralis, o şansă dată copiilor de la sate.

 


Foto: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO



Giulia Maftei este unul dintre copiii descoperiţi anul acesta de cei de la ProRuralis. O fetiţă din clasa a VII-a, care la 12 ani a reuşit să impresioneze experţii cu inteligenţa sa. În urma evaluării făcute de cei de la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Judeţean, s-a constatat că Giulia, o fetiţă din Româneşti, are un IQ superior, mai precis 127.

 


Foto: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO



Copila este pasionată de şah. Nu îşi aminteşte cu exactitate când a început să mişte piesele pe tablă, dar ştie că acum sportul minţii e pasiunea ei.

"Nu am ştiut, nu ştiu şi nu am să ştiu niciodată să răspund când am început să joc şah. Nu ştiu când şi unde am învăţat să joc şah. Cred că am prins din mers. Când eram mult mai mică am găsit un set de şah portabil cu piese de şah cu magnet. Nu ştiam cum se mută piesele. Mă jucam lipind magneţii. Ceva mai târziu, după jocurile cu magneţii, am început să mut pionii în faţă. Mama mi-a luat mai multe table de şah şi jucam aşa, după ureche. Nu ştiam că sunt anumite principii. Într-o zi, la şcoală ne-au adus o tablă de şah. Am fost foarte entuziasmată. Mai erau câţiva copilaşi care ştiau să joace. Domnul învăţător Emanuel Constantin Bejenariu ne-a ajutat foarte mult. Chiar ne-a organizat un mini turneu în clasă. Am câştigat eu şi încă un coleg. Nu am apucat să fim adversari pentru că domnul nostru învăţător a zis voi doi jucaţi cu albul şi eu cu negrul. Voia să vadă potenţialul nostru şi cum jucăm. După aceea am aflat de un club. Acum un an, un an şi jumătate, am descoperit organizaţia non profit "Pionii Regelui" care organizează cursuri de şah cu copiii din mediul rural. De mutat ştiam să mut piesele, le mutam şi cu o logică, doar că am învăţat mult mai multe după ce am intrat în club. Până atunci doar ştiam să mut piesele, nu să joc", ne povesteşte Giulia.

E mândră că de aproape un an a început să joace "pe bune". "Acum am reuşit să îmi întrec o parte dintre colegi", completează fetiţa.

Şahul a fost cel care a ajutat-o şi o ajută să îşi dezvolte nu doar gândirea raţională, dar şi gândirea emoţională. "Mi-am dezvoltat abilităţile sociale. Şahul dezvoltă inteligenţa, gândirea logică, chiar şi spiritul competitiv, disciplina. Am început să anticipez mai multe mutări, să gândesc în perspectivă", mai spune Giulia.

Cât despre ce ar vrea să se facă atunci când va fi mare..., încă analizează.

"Eram la grădiniţă şi aveam nişte cartonaşe cu meserii. Niciuna nu-mi plăcea. Erau bucătari, medici, fermieri. În clasa pregătitoare voiam să devin om de ştiinţă, dar am vrut să devin şi creatoare de modă, dansatoare, cântăreaţă, actriţă. Am vrut să mă duc la Palatul Copiilor la Teatrul de revistă, dar programul nu era în favoarea mea. După aceea m-am gândit în domeniul IT, la programator. Asta când m-am gândit mai serios. M-am gândit şi la meseria de avocat. Îmi place să fie dreptate. Trebuie să ştii când faci tu rău, când îţi face altcineva rău. Trebuie să ştii când să îţi ceri tu scuze, când îţi rezolvi greşeala. M-am gândit şi la psiholog nu doar pentru că se plăteşte bine, ci şi pentru că sunt mulţi oameni care au nevoie de ajutor şi nu-şi dau seama, sau sunt mulţi oameni care nu vor să accepte că au nevoie de ajutor în privinţa asta", a mai spus ea.

Îi place să citească, după cum ne mărturiseşte, ''cărţi contemporane''. Am întrebat-o ce înseamnă cărţi contemporane în viziunea ei. Răspunsul a fost simplu - fantasy.

Pasiunea pentru cuvântul scris o găsim şi la colega sa, Cătălina Pătraşcu, căreia îi plac poeziile. Aş putea spune că e firea sensibilă, romantică a grupului. Aş greşi, pentru că e o fată calculată, echilibrată şi mult prea matură pentru vârsta ei. În plus îi place Matematica. Ca şi Giulia, provine din mediul rural, mai precis din Fântânele, dintr-o familie care încearcă cu greu să răzbată prin viaţă. A terminat clasa a VI-a cu aproape 10. La testul de la CJRAE a obţinut 121 de puncte.

 


Foto: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO



"Când eram la gimnaziu la mine în comună scriam poezii pentru revista şcolii. Scriam poezii şi când eram în clasele I-IV, şi la grădiniţă. Îmi plăcea foarte mult asta. Cred că am învăţat să scriu încă din grupa mare. Îmi plăcea foarte mult să învăţ lucruri noi încă de când eram mică. Mereu stăteam cu verişoarele mai mari. Mama e asistent maternal şi mereu trebuia să aibă grijă de alţi copii. Nu voiam să o stresez, fraţii mei erau mai mari, aşa că mergeam la verişoarele mele. Şi la grădiniţă m-am dus mai devreme cu un an, pentru că nu-mi plăcea să stau acasă. După ce am intrat la şcoală am început să scriu pentru revista şcolii. După aceea am descoperit un proiect pentru copii. Am început să comunic cu persoana care a înfiinţat acest proiect, iar ea a înfiinţat nişte rubrici. În fiecare zi din săptămână, de exemplu, câte un copil postează ceva legat de talentul său. În fiecare joi am început să postez câte o poezie scrisă de mine. Tot timpul când mă plictiseam sau nu mă simţeam bine pur şi simplu scriam ceea ce vedeam în jur şi făceam în aşa fel încât să potrivesc versurile şi să rimeze tot. Scriam despre surioara mea mai mică, care acum nu mai este printre noi, şi îi arătam mamei. Părinţii m-au susţinut întotdeauna'', povesteşte Cătălina.

Şi asta nu e tot. Luna viitoare lansează primul său volum de poezii. A doua lansare va fi şi la Târgovişte. Acolo are mulţi prieteni cunoscuţi în tabere de creaţie şi dezvoltare personală.

"Voi lansa cartea la Colegiul Pedagogic din Iaşi. După câteva săptămâni va fi o lansare şi la Târgovişte. De trei ani merg vara în diferite tabere unde învăţăm să controlăm emoţiile, să ne autodepăşim, să aflăm cine suntem cu adevărat şi să ne facem mulţi prieteni. În vara aceasta am apărut la televizor. Anul trecut a fost un fel de activitate la noi la liceu, unde au fost invitaţi elevi din liceu. Eu eram singura din gimnaziu, dar cu emoţii foarte mari. Moderatorul evenimentului mi-a văzut emoţiile şi m-a pus să citesc. Sala s-a ridicat în picioare şi m-a aplaudat. Am mai fost invitată la o activitate pentru a-mi recita poeziile. După aceea am început să particip la tot mai multe evenimente", a afirmat Cătălina.

Veleităţile sale artistice nu se opresc aici.

"Când eram mai mică se organizau în şcoală piese de teatru. Mereu eram unul dintre personaje. Am venit şi la Iaşi, la Ateneu şi la Teatrul pentru Copii. Când eram mică voiam să fiu actriţă, doctor, acum avocat. Dar prin poezie mă eliberez. Când am o emoţie negativă sau când nu mă simt prea bine scriu. Probabil că dacă nu aş face asta aş fi mult prea închisă în mine. În fiecare poezie transmit ceea ce simt şi mă eliberez. Am scris aproape despre orice: peisaje, sentimente, am scris şi despre materii şcolare. Am o poezie despre Matematică, are 13 strofe. Îmi place foarte mult Matematica. Despre familia mea am scris o poezie de douăzeci şi ceva de strofe. Nu e singura, dar aceasta este cea mai lungă", ne dezvăluie Cătălina.

Tot ea găseşte o explicaţie şi la teama de expunere la public: "Îmi era frică să citesc în public pentru că atunci când eram la mine în comună colegii mei râdeau de mine atunci când scriam poezii. Spuneau că nu am să ajung nimic cu poeziile".

Fire de artist are şi Gabriela Costin, cea care are un coeficient de inteligenţă deasupra nivelului mediu şi care îşi doreşte să fie un avocat de succes, dar şi să educe copiii.

"Îmi place să desenez, să am diverse activităţi şi să am grijă de copii. Îmi plac copiii mici. Vreau să devin educatoare sau avocat. Nu îmi place să stau în casă. Îmi place să am diverse activităţi pe afară, să mă plimb, să merg cu bicicleta. Desenez când simt nevoia de a mă descărca sau când mă plictisesc", recunoaşte Gabriela.

 


Foto: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO



Giulia, Cătălina şi Gabriela sunt doar trei din cei 97 de elevi incluşi în proiectul ProRuralis. Proiectul a început în anul şcolar 2001-2002, la iniţiativa celor de la "Ziarul de Iaşi", cărora li s-a alăturat Inspectoratul Şcolar Judeţean. În acelaşi an, unul dintre membrii fondatori, prof. Victor Geangalău, a înfiinţat Asociaţia "ProRuralis". Din 2016, conducerea proiectului a fost preluată de prof. Dorina Hoţoleanu.

"Copiii care acced la bursa ProRuralis provin din mediul rural din judeţul Iaşi şi vor să înveţe la o şcoală foarte bună din Iaşi. Asociaţia primeşte o serie de recomandări de la fiecare şcoală din judeţ. Sunt acceptaţi copiii de la gimnaziu, dar şi cei care au susţinut Evaluarea Naţională. Criteriile de admitere în asociaţie se fac în baza unei situaţii şcolare foarte bune, dar şi a unei situaţii financiare modeste, iar în cazul elevilor de gimnaziu CJRAE le aplică un test IQ. Proiectul a început în 2001 cu două clase de-a V-a: una la Colegiul Naţional 'Mihai Eminescu', cealaltă la Liceul de Informatică 'Grigore Moisil'. În anul următor s-au implicat alte două colegii naţionale. Conceptul a fost să îi preluăm din mediul rural şi să îi ducem la o şcoală de elită din Iaşi", a explicat prof. Dorina Hoţoleanu, coordonatorul proiectului ProRuralis.

De la înfiinţarea proiectului şi până acum, arată aceasta, s-a făcut un fel de top al şcolilor care au trimis cei mai mulţi copii supradotaţi să înveţe la Iaşi.

"Prin proiectul 'Burse pentru elevi din mediul rural cu coeficient de inteligenţă superior proveniţi din familii defavorizate', pentru prima dată în România, comunitatea a participat, în mod direct, la rezolvarea unei probleme ce părea până atunci a fi fără soluţie: salvarea de la ignoranţă a câtorva dintre cei mai buni copii de la ţară şi facilitarea accesului lor la o educaţie de calitate care, din cauza sărăciei familiilor de provenienţă, le era refuzată. Concluzia este că acolo unde s-a făcut carte copiii au reuşit să acceadă în nişte şcoli de prestigiu din Iaşi. Am făcut un fel de top al şcolilor de unde provin cei mai mulţi elevi din proiect. Ei sunt Belceşti, Tansa, Trifeşti, Suhuleţ, Şipote, Butea", a precizat prof. Hoţoleanu.

 


Foto: (c) Dana Malache/AGERPRES


Cât despre cele trei eleve nou admise în clasa a VII-a la un liceu din Iaşi, şi anume Colegiul Naţional Pedagogic, prof. Dorina Hoţoleanu spune că acestea au un grad de maturitate neaşteptat.

"Ele acum au venit de la şcolile lor din Focuri, din Andrieşeni şi au început studiul în Iaşi. Dar au venit cu un vocabular dezvoltat acolo de unde sunt, ceea ce îmi spune că am achiziţionat nişte copii foarte buni pe care îi putem ajuta în continuare.Testele IQ sunt la nivelul vârstei lor. Ele sunt realizate de specialiştii CJRAE în funcţie de vârsta lor. E un test la care nu ai cum să trişezi. Nu ai cum să faci repetiţii acasă. Astfel de copii sunt o imagine a şcolii de unde provin. Condiţia de foarte bun elev la carte e clar că îl va ajuta şi pe viitor să îşi găsească un loc într-un mediu pe măsură. Sigur, nu vor fi într-un mediu mediocru. Sigur vor dori să meargă mai sus. De aceea le sprijinim financiar plătindu-le masa şi cazarea, cumpărând rechizite, manuale, auxiliare, uniformă şi orice au nevoie pentru a studia în condiţii optime", a mai spus prof. Dorina Hoţoleanu.

Asociaţia "ProRuralis" are 11 membri fondatori, iar din aceasta fac parte principalele instituţii publice din Iaşi, o organizaţie non-profit, dar şi câţiva oameni de afaceri şi persoane particulare. Îndemnul lor este: "Merită să investim în ei şi în sufletele lor, merită să îi încurajăm în aspiraţiile lor inocente, pentru că ei vor fi oamenii viitorului, pilonii pe care se va construi societatea românească de mâine". AGERPRES/(A - autor: Daniela Malache, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Andreea Lăzăroiu)

Afisari: 31

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Educatie - Stiinta 04-03-2025 18:49

Cluj: UBB este lider național în atragerea de fonduri pentru cercetare prin Horizon Europe

Universitatea 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca este lider național în atragerea de fonduri pentru cercetare prin programul Horizon Europe. 'Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) își reconfirmă poziția de lider în cercetarea românească, menținându-se pe primul loc la nivel național î

Educatie - Stiinta 04-03-2025 17:26

Rectorul UMF Cluj: E lipsă de medici în specialitățile cu răspundere mare

Rectorul Universității de Medicină și Farmacie (UMF) 'Iuliu Hațieganu' din Cluj-Napoca, prof. dr. Anca Buzoianu, spune că atât la nivel național, cât și internațional se constată o lipsă acută de medici în specialitățile care presupun o răspundere mai mare și că viitorii medici preferă specialitățile în care malpraxisul este mai puțin

Educatie - Stiinta 04-03-2025 15:48

Cluj: UMF și Spitalul Militar vor face workshopuri de simulare în chirurgie de război

Rectorul Universității de Medicină și Farmacie (UMF) 'Iuliu Hațieganu' din Cluj-Napoca, prof. dr. Anca Buzoianu, a declarat marți, într-o conferință de presă, că împreună cu Spitalul Militar Cluj vor fi organizate o serie de workshopuri de chirurgie de război, destinate în special rezidenților. 'De exemplu, î

Educatie - Stiinta 04-03-2025 13:58

Cluj: UMF 'Iuliu Hațieganu' a inagurat cinci laboratoare ultramoderne pentru pregătirea rezidenților

Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) 'Iuliu Hațieganu' din Cluj-Napoca a inaugurat, marți, cinci noi laboratoare de ultimă generație, în cadrul Centrului de Aptitudini Practice și Simulare în Medicină, menite să contribuie la pregătirea rezidenților în diferite specialități medicale.

Educatie - Stiinta 04-03-2025 09:47

Modul dedicat animalelor sălbatice, în școlile din Ilfov; manual de bune practici, disponibil online

Fundația Visul Luanei anunță că a pregătit un modul dedicat animalelor sălbatice, parte din materia opțională 'Ora cu și pentru Animale', implementată din acest an în Județul Ilfov. De asemenea, fundația a redactat două materiale educaționale: un manual de bune practici pentru cadrele didactice și un ghid vizual și interactiv pen

Educatie - Stiinta 03-03-2025 13:48

Cluj: Cercetătorii UBB demonstrează cum personalitatea consumatorilor influențează interacțiunea cu brandurile pe rețelele sociale

O echipă de cercetători de la Universitatea 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca și 'Ludwig Maximilians' University din Munich a publicat rezultatele unui studiu care demonstrează cum personalitatea consumatorilor, în mod particular extraversiunea acestora, influențează interacțiunea cu brandurile pe rețelele sociale și, implicit, propagarea reclamei &#

Educatie - Stiinta 28-02-2025 17:56

Festival dedicat studiilor inginerești în limbi străine, la Politehnica din București, în perioada 5-6 martie

Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București, prin Facultatea de Inginerie în Limbi Străine, va organiza, în zilele de 5 și 6 martie, în campusul instituției de învățământ superior, prima ediție a evenimentului InternationalFEST 2025, un festival dedicat studiilor inginerești în limbi străine, diversității cultura

Educatie - Stiinta 28-02-2025 16:47

Ministerul Educației a aprobat calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2025 - 2026

Ministerul Educației și Cercetării a aprobat calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2025 - 2026. Completarea și validarea cererilor-tip de înscriere în învățământul primar se va face în perioada 31 martie - 6 mai. Cererile de înscriere vor fi completate de căt

Educatie - Stiinta 28-02-2025 16:21

Olt: Șase eleve transportate la spital după ce un coleg a dat cu spray lacrimogen în clasă

Șase eleve ale unui liceu din municipiul Caracal au fost transportate, vineri, la spital după ce un coleg de-al lor ar fi folosit un spray iritant-lacrimogen în sala de clasă, a informat Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Olt. Incidentul a avut loc vineri, în jurul orei 12:35, într-un liceu din municipiul Caracal, persoana care ar folosi

Educatie - Stiinta 28-02-2025 16:03

Trei planete pot fi urmărite de la Observatorul Astronomic; acestea vor mai fi vizibile timp de o lună

Trei planete pot fi urmărite în această perioadă de la Observatorul 'Amiral Vasile Urseanu', iar ele vor fi vizibile și pe parcursul următoarei luni, precizează astronomul Adrian Șonka. În cazul în care cerul este senin, pot fi observate Venus, Jupiter și Marte. Planetele Uranus și Neptun nu sunt vizibile cu ochiul liber, Saturn e l&a

Educatie - Stiinta 27-02-2025 15:47

Daniel David: Este clar că trebuie să regândim paradigmatic învățământul rural

Învățământul rural trebuie regândit, având în vedere că jumătate din copiii României se află în această zonă, a declarat joi ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care consideră că acest învățământ funcționează într-un mod 'de avarie'. 'Este clar că trebuie să r

Educatie - Stiinta 27-02-2025 15:36

David: Transferul cunoștințelor trebuie să cuprindă și modul în care am ajuns la acele cunoștințe

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că transferul de cunoștințe trebuie să cuprindă și modul în care s-a ajuns la acele cunoștințe pentru ca elevii să dobândească gândire critică și să înțeleagă efectiv. 'Nu mai ajunge ca noi în școală să spunem, nu știu, formula apei este H2O și al

Educatie - Stiinta 27-02-2025 14:42

Daniel David: S-a aprobat înființarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că a fost aprobată în ședința de Guvern înființarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică. 'Astăzi în ședința de Guvern s-a aprobat înființarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică. Este Autoritatea prin care ministerul î

Educatie - Stiinta 27-02-2025 11:07

Ministerul Educației va deschide un apel de proiecte care are scopul de a reduce abandonul școlar

Ministerul Educației și Cercetării a lansat joi în consultare publică Ghidul solicitantului în vederea deschiderii unui nou apel de proiecte care se adresează unităților de învățământ preuniversitar

Educatie - Stiinta 26-02-2025 17:02

Bihor: Proiecția filmului 'Cardinalul' și lansarea cărții 'Mărturii asupra unui veac zbuciumat', în licee orădene

Elevii din trei licee orădene au avut ocazia să vadă, marți și miercuri, filmul 'Cardinalul' și să interacționeze cu regizorul acestuia, Nicolae Mărgineanu, într-o serie de întâlniri organizate de Episcopia Greco-Catolică de Oradea, cu prilejul Anului 'Cardinal Iuliu Hossu', declarat la nivel național. Proiecția filmul