logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

INTERVIU/ Alin Burcea (ANAT): Situaţia actuală a Blue Air reprezintă "cronica unui faliment anunţat"

Imagine din galeria Agerpres

Situaţia actuală a Blue Air reprezintă "cronica unui faliment anunţat", vinovaţii fiind în primul rând acţionarii companiei, care "nu au dat doi bani pe pasageri", a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Alin Burcea.

Potrivit datelor prezentate de Alin Burcea, pierderile suferite de operatorii de turism, care au fost obligaţi să cumpere alte bilete de avion pentru repatrierea turiştilor, sau pentru onorarea contractelor, se ridică la aproximativ 3 milioane de euro.

Oficialul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism consideră că astfel de situaţii pot fi evitate prin înfiinţarea unui fond de garantare a pasagerilor, prin colectarea unei sume mici, de 0,5 euro, pentru fiecare zbor, astfel încât aceştia să fie desbăgubiţi în astfel de situaţii. El consideră că acelaşi tip de fond de garantare ar trebui înfiinţat şi la nivelul agenţiilor de turism pentru ca turiştii să îşi recupereze toţi banii în cazul unui faliment al operatorilor din domeniu.

El a spus că îşi doreşte ca Direcţia Naţională Anticorupţie, sau Corpul de control al prim-ministrului, să efectueze o anchetă în cazul zborurilor anulate de către compania Blue Air.

ANAT îşi doreşte totodată şi modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 2 din 2018, prin care sunt reglementate pachetele de servicii de călătorie, Burcea afirmând că nu este normal ca agenţiile de turism să răspundă pentru un eventual faliment al unei companii aeriene.

AGERPRES: Cine credeţi că este responsabil pentru situaţia de la Blue Air?
Alin Burcea: În primul rînd, principalii vinovaţi sunt acţionarii. Ei ştiu cel mai bine situaţia companiei şi singurul mod în care au acţionat a fost crearea unei noi companii în 2021, Hello Jet. Se dorea, probabil, preluarea activităţii Blue Air pe această nouă companie, ori, dacă te pregăteşti să faci acest lucru, este clar că ştiai foarte clar ce se întâmplă la Blue Air. În opinia mea, este strigător la cer faptul că au ştiut ce se întâmplă, au mai făcut o companie, dar nu au dat doi bani pe pasagerii care vor pierde bani.

De asemenea, statul este la fel de vinovat, dacă nu chiar mai vinovat. Statul are doi reprezentanţi în Consiliul de Administraţie, care s-au bucurat să câştige sume importante pentru participarea la şedinţe, dar care nu au acţionat în niciun fel. Ministerul Mediului a luat măsuri corecte, dar, pe fond, nu i-a interesat ce se întâmplă cu pasagerii, pe modelul "nu este problema lor". Din păcate, aceasta este abordarea guvernamentală, "nu este problema mea". Deci, statul a ştiut ce se întâmplă, ministrul Grindeanu (ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, n.r) a ştiut, dar nu au acţionat în niciun fel... Noi dorim un control al Corpului de control al prim-ministrului, sau al DNA, în problema Blue Air, pentru că sunt foarte încurcate lucrurile acolo şi sunt convins că vom afla lucruri interesante. De fapt, vorbim despre 'Cronica unui faliment anunţat'.

AGERPRES: Credeţi că se vor recupera pierderile, credeţi că Blue Air îşi va reveni?
Alin Burcea: Pierderile nu se vor recupera, pentru că nu au de unde. Nu există nicio garanţie, niciun fond de unde să se poată recupera banii. Nici agenţiile, care au mai cumpărat odată biletele, nu au de unde recupera banii. Pe de altă parte, este greu de crezut că Blue Air îşi poate reveni. Nu au bani, nu au personal, şi, după tot ceea ce s-a întâmplat, nu cred că vor mai avea şi clienţi. Noi le dorim tot binele din lume, dar sunt sceptic.

AGERPRES: Am văzut că agenţiile s-au preocupat şi şi-au adus turiştii înapoi, pe banii lor. Puteţi estima care au fost pierderile în acest caz?
Alin Burcea: Da, toţi au făcut asta, toate agenţiile, am avut grijă de turişti. În fond, noi trăim de pe urma lor şi trebuie să avem grijă de ei. Cei care au fost însă pe cont propriu au cam rămas pe unde erau. Estimez că agenţiile de turism au pierdut undeva pe la 3 milioane de euro. Salutară intervenţia Guvernului cu repatrierea, ne-am coordonat cam târziu, dar am adus înapoi tot ce se putea. Trebuie să facem un comandament în acest sens, să stabilim reguli de lucru, ca la armată, şi să fim pregătiţi să acţionăm împreună, dacă se mai întâmplă aşa ceva. Oricum, felicitări premierului Ciucă pentru abordare.

AGERPRES: Cum se pot preîntâmpina aceste situaţii în viitor, sau, se pot evita astfel de situaţii?
Alin Burcea: În primul rând, trebuie schimbată abordarea companiilor aeriene. Ele cred că sunt deasupra legilor şi nu garantează nimănui nimic. Noi, agenţiile, ca să emitem bilete IATA, avem garanţii de zeci, sute de mii de euro, milioane, că le plătim biletele. Companiile aeriene nu garantează nimănui banii încasaţi, ei sunt deasupra tuturor, nu răspund în faţa nimănui. Aţi văzut ce haos a fost în acest an, companiile au anulat zboruri când şi cum au vrut, chiar şi când turiştii veniseră la aeroport, au întârziat cât au dorit şi nimeni nu i-a tras la răspundere. Ei bine, eu cred că a sosit momentul să răspundă.

Agerpres: Cum se poate face acest lucru?
Alin Burcea: Cred că trebuie să facem, prin lege, un fond de garantare a zborurilor. Fiecare aeroport să colecteze o sumă infimă de 0,5 euro per pasager de la toate companiile care aterizează în România, să creăm un fond pentru despăgubirea pasagerilor şi a turiştilor, în cazul în care situaţia Blue Air se va repeta. Dacă banii se vor strânge la FNGCIMM (n.r.- Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri) sau ANPC Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor n.r) nu e decizia noastră, dar cu un mecanism pregătit şi exersat asemenea situaţii pot fi prevenite.

AGERPRES: Problema asigurărilor pare să devină din ce în ce mai importantă. Care este situaţia asigurărilor la agenţiile de turism?
Alin Burcea: La agenţiile de turism treaba este reglementată prin OG 2/2018, dar considerăm că nu este etică. De ce să răspund financiar, eu, companie de turism, dacă dă faliment compania aeriană? Nu este corect, dar, aşa după cum am spus, ei se consideră deasupra tuturor. La agenţii, există o asigurare de insolvenţă şi faliment, care este însă nefuncţională. În aceşti trei ani, am avut o singură situaţie de insolvenţă, agenţia Soley. Ei aveau o poliţa de la un IFN, de 200.000 euro, deşi ministerul a spus că nu acceptă poliţe IFN. Şi se pare că acest IFN nu vrea să plătească. Cineva de la minister va trebui să răspundă pentru că au acceptat poliţe IFN. Oricum, paguba este de 450.000 euro, deci poliţa IFN tot nu acoperă paguba. Acest instrument, asigurarea, trebuie schimbat cu un alt instrument, Fondul de garantare, despre care ANAT vorbeşte de opt ani, dar degeaba. I-am spus şi scris şi domnului ministru Cadariu (ministrul Antreprenoriatului şi Turismului n.r), dar cam tot degeaba. A fost o prima întâlnire, după insolvenţa Soley Tour, cu specialiştii de la minister, pe tema Fondului de garantare. Sper să ducem treaba până la capăt. Pe baza Fondului de garantare, turiştii păgubiţi îşi recuperează toţi banii!

În plus de asta, am mai solicitat ministerului să îmbunătăţim şi OG 2/2018, care trebuie modernizată şi adusă la zi, în funcţie de noile realităţi. Nu este normal ca agenţia de turism, care câştigă, totuşi, doar un comision, să răspundă 100% pentru tot. Trebuie un nou sistem, modern şi eficient, de asigurare a turiştilor şi pasagerilor. Acum este momentul să acţionăm.

***

Blue Air Aviation a anunţat marţi, 6 septembrie, că suspendă până luni, 12 septembrie, toate cursele programate a pleca de pe aeroporturile din România, din cauza popririi tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului, care pune compania în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice.

În acest context, Executivul a aprobat alocarea sumei de 5 milioane de lei din fondul de rezervă aflat la dispoziţia Guvernului pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor în vederea aducerii românilor blocaţi pe aeroporturi din străinătate ca urmare a anulării zborurilor de către compania Blue Air.

Deşi Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat miercuri, 7 septembrie, că a decis suspendarea popririi asupra disponibilităţilor băneşti ale companiei Blue Air Aviation şi stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanţei, operatorul aerian low-cost a anunţat vineri că va relua zborurile abia din 10 octombrie, precizând că pentru moment nu dispune de fondurile necesare plăţii combustibilului şi celorlalte cheltuieli operaţionale, necesare pentru zborurile planificate începând cu data de 12 septembrie.

Agenţiile de turism din România au fost nevoite să intervină şi să cumpere alte bilete de avion pentru aducerea turiştilor în ţară în urma deciziei companiei Blue Air de a suspenda zborurile. Totodată, TAROM a efectuat mai multe curse internaţionale, pentru repatrierea turiştilor.

Ministerul Afacerilor Externe a pus la dispoziţia cetăţenilor români aflaţi în străinătate, afectaţi de anularea recentă a zborurilor companiei Blue Air, două numere de telefon la care aceştia îşi pot notifica situaţia, pentru a solicita sprijin în vederea repatrierii.AGERPRES/(A, AS - autor; Adrian Ţone, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ady Ivaşcu)

Afisari: 47

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 21-05-2025 20:51

Circulația feroviară se desfășoară doar pe firul I între stațiile Leu și Jianca

Circulația feroviară se desfășoară doar pe firul I între stațiile Leu și Jianca, din cauza deraierii pe firul II a unui vagon din compunerea unui tren de marfă, la intrare în Halta de Mișcare Leu, a anunțat Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Trenul de marfă, compus din 34 de vagoane încărcate cu ciment, aparține operatorului național CF

Economic 21-05-2025 16:24

Grindeanu: Ultimii 14,57 kilometri ai secțiunii 5 a autostrăzii Sibiu-Pitești se apropie de finalizare; circulația se va deschide în iunie

Ultimii kilometri ai secțiunii 5 a autostrăzii Sibiu-Pitești se apropie de finalizare, iar din momentul dării lor în trafic, în luna iunie, se va putea circula pe autostradă, de la București la Curtea de Argeș, pe o distanță de aproximativ 140 kilometri, a anunțat, miercuri, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, pe pagina sa de Facebook.

Economic 21-05-2025 16:23

MEDAT: România, promovată la Târgul Internațional de Turism IMEX de la Frankfurt

Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) promovează România, în perioada 20-22 mai, la Târgul Internațional de Turism 'IMEX', din Frankfurt, Germania, eveniment destinat specialiștilor din industrie, informează ministerul pe site-ul instituției. IMEX FRANKFURT este manifestarea exp

Economic 21-05-2025 14:58

Cele mai ieftine vacanțe de vară rezervate de români sunt pentru luna iunie (platformă)

Luna iunie este preferată de români pentru tarifele accesibile și mai puțină aglomerație în stațiunile turistice, conform unui studiu realizat de o platformă de rezervări turistice. Potrivit datelor Travelminit.ro, tot mai mulți turiști aleg să își planifice vacanțele în luna iunie, 37% dintre rezervările pentru perioada estivală iunie-

Economic 21-05-2025 14:25

Stanciu (viceprimar, Sector 1): În acest an, vrem să implementăm un sistem care să integreze tot ce înseamnă hârtie

Primăria Sectorului 1 are în plan, în acest an, implementarea unui sistem care să optimizeze și să integreze tot ce înseamnă hârtie, în condițiile în care, în ultimii ani, nu a evoluat foarte mult pe partea de e-guvernare și e-documente, a declarat miercuri Daniela Maria Stanciu, viceprimar în cadrul Primăriei Sector 1

Economic 21-05-2025 13:23

Stocklosa (CCIB): Bucureștiul are nevoie de modernizarea infrastructurii, concomitent cu implementarea unui sistem coerent de management al traficului

Bucureștiul are nevoie de planificarea și prioritizarea investițiilor, având la bază un plan strategic pe termen mediu și lung a cărui finalitate o constituie transformarea Capitalei într-un centru regional de afaceri, a afirmat miercuri președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB), Iuliu Stocklosa, la un eveniment de specia

Economic 21-05-2025 13:08

Unu din trei români nu au redirecționat niciodată cei 3,5% din impozitul pe venit (studiu)

Unu din trei români (33%) nu au redirecționat niciodată cei 3,5% din impozitul pe venit, 67% dintre românii din mediul urban au redirecționat cel puțin o dată și în măsură semnificativ mai mare cei cu vârste între 35-44 ani (80%), relevă un studiu realizat de Reveal Marketing Research și dat miercuri publicității.

Economic 21-05-2025 12:51

Spătaru: România poate să-și reducă deficitul bugetar cu ajutorul resurselor minerale procesate corespunzător în lanțul de valoare

România ar putea să-și reducă substanțial deficitul, dacă nu să trecem pe excedent cu ajutorul resurselor minerale pe care le avem și pe care să le procesăm corespunzător în lanțul de valoare, a declarat, miercuri, la evenimentul 'Bucharest Leaders' Summit: The Path to 5.0. From Vision To Reality', Florin Spătaru, consilier de stat la Cancelar

Economic 21-05-2025 12:31

Chiriac (Reprezentanța CE): Industria 5.0 merge dincolo de automatizare și digitalizare, este despre reinventarea producției

Industria 5.0 merge dincolo de automatizare și digitalizare, este despre reinventarea producției, astfel încât oamenii să rămână în centrul procesului, a declarat, miercuri, la evenimentul 'Bucharest Leaders' Summit: The Path to 5.0. From Vision To Reality', Ramona Chiriac, șefa Reprezentanței Comisiei Europene în Român

Economic 21-05-2025 12:09

Frăsineanu (Guvern): Eficiența resurselor și inovația în domeniul mediului trebuie să primeze într-o economie competitivă

Eficiența resurselor și adoptarea celor mai noi inovații în domeniul mediului trebuie să primeze într-o economie competitivă, a declarat, miercuri, la evenimentul 'Bucharest Leaders' Summit: The Path to 5.0. From Vision To Reality', Mihaela Frăsineanu, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului. 'Aș vrea să vă

Economic 21-05-2025 11:48

Lorant Antal: Reindustrializarea în România și în Uniunea Europeană are nevoie de o regândire categorică a Green Deal

Reindustrializarea în România și la nivelul Uniunii Europene are nevoie de o regândire categorică a Green Deal, a declarat, miercuri, la evenimentul 'Bucharest Leaders' Summit: The Path to 5.0. From Vision To Reality', președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senat, Istvan-Lorant Antal.

Economic 21-05-2025 11:40

Dragu: Republica Moldova merge foarte hotărâtă pe calea europeană, un parcurs clar și ireversibil

Republica Moldova merge foarte hotărâtă pe calea europeană, un parcurs clar și ireversibil, pentru că Uniunea Europeană reprezintă spațiul democrației, al prosperității și al păcii, a declarat, miercuri, la evenimentul 'Bucharest Leaders' Summit: The Path to 5.0. From Vision To Reality', Anca Dragu, guvernatoarea Băncii Naționale a Moldovei (BNM).

Economic 21-05-2025 11:09

PAID România, majorare de capital la 193 milioane lei

Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID România) anunță finalizarea unei noi majorări de capital social, aprobată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), de la 19,341 milioane lei la 193,418 milioane lei, valoarea fiind acum de zece ori mai mare decât cea din momentul înființării, în 2009, conform unui comunica

Economic 21-05-2025 11:07

Pauliuc (Comisia de apărare dim Senat): Prezența la vot de aproape 65% este o declarație de speranță

Românii nu au venit la urne, duminică, pentru spectacol, ci au venit pentru direcție, claritate și viitor, iar prezența la vot de aproape 65% nu este doar o statistică, ci și o declarație de speranță, a declarat, miercuri, la evenimentul 'Bucharest Leaders' Summit: The Path to 5.0. From Vision To Reality', președinta Comisiei pentru apărare, ordine

Economic 21-05-2025 11:03

Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii lansează a opta ediție a burselor pentru cadrele didactice tinere

Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) lansează, de miercuri, cea de-a opta ediție a programului Bursele ANIS pentru susținerea cadrelor didactice tinere care transformă educația prin tehnologie și metode inovatoare de predare. Potrivit unui comunicat al asociației, fiecare proiect selectat va fi recompensat cu un gran